بررسی پیامدهای دومین ورشکستگی آرژانتین

بررسی پیامدهای دومین ورشکستگی آرژانتین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شکست در مذاکرات نیویورک بین آرژانتین و بستانکاران این کشور موجب شد سومین قدرت اقتصادی آمریکای لاتین در وضعیت عدم توانایی در بازپرداخت بدهی های خود و یا ورشکستگی قرار گیرد. وضعیتی که میزان محبوبیت کریستینا کرشنر، رییس جمهوری آرژانتین را بطور قابل توجهی پایین می آورد.

اما این بحران چه پیامدهایی برای اقتصاد آرژانتین خواهد داشت؟ قبل از هر چیز اقتصاد کلان این کشور دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد.

آرژانتین که سال ۲۰۰۱ یعنی تاریخ اولین ورشکستگی خود از بازارهای مالی بین المللی خارج شد در این وضعیت ورود مجدد خود به این بازارها را غیرممکن می بیند.

کالاهای وارداتی برای این کشور گرانتر تمام خواهد شد و میزان صادرات آن کاهش می یابد.

علاوه بر این آرژانتین که در رکود اقتصادی بسر می برد میزان افت رشد اقتصادی اش از ۱.۵ درصد در زمان پیش از ورشکستگی به رقم ۳.۵ درصد می رسد. نرخ تورم نیز از ۳۴.۵ درصد به رقم بسیار بالای ۴۱ درصد خواهد رسید.

آرژانتین در سال ۲۰۰۱ یکی از بزرگترین بحرانهای اقتصادی خود را تجربه کرد. میزان بدهی های این کشور معادل ۹۲ درصد تولید ناخالص داخلی آن بود که دولت قادر به بازپرداخت آنها نبود.

مقامات آرژانتینی برای رهایی از بحرانی بی سابقه با بستانکاران خود در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ وارد مذاکره شدند. ۹۲ درصد این طلبکاران حدود ۶۵ درصد میزان طلب خود را بخشیدند. هشت درصد مابقی با دولت به تو
افق نرسیدند. در این بین دو نهاد مالی «ان ام ال» و «اورلییوس» متخصص در بازخرید بدهی ها خواهان بازپرداخت صد در صد طلب خود شدند و کار را به دادگاه کشاندد.

اکنون مذاکرات دولت آرژانتین با طلبکاران خود به نتیجه نرسید زیرا این دولت بیم آنرا دارد با بازپرداخت مبلغ یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار، هشت درصد مابقی طلبکاران خود را برای اقامه دعوی در دادگاه ترغیب کند. امری که میزان بدهی ها این کشور را به مرز ۱۵ میلیارد دلار می رساند.

گفتگو با رافائل دی ژیورنو، تحلیلگر سابق بانک مرکزی آرژانتین

یورونیوز درباره بحران بدهی های آرژانتین با رافائل دی ژیورنو، اقتصاددان و تحلیلگر سابق بانک مرکزی آرژانتین در بوینس آیرس گفتگو کرده است.

یورونیوز: وضعیت برای آرژانتین مناسب نیست. این کشور موفق نشد با بستانکاران خود در نیویورک به توافق برسد. با توجه به اینکه دولت منکر عدم توانایی خود در بازپرداخت بدهی هاست، آرژانتین واقعا در چه وضعیتی قرار دارد؟

رافائل دی ژیورنو: حقیقت اینست که موسسات اعتبار سنجی این وضع را عدم توانایی در بازپرداخت بدهی ها خوانده اند. زیرا دارندگان اوراق قرضه طلب خود را دریافت نکرده اند. اما این یک وضعیت کلاسیک عدم توانایی در بازپرداخت بدهی ها نیست. زیرا طلب برخی از طلبکاران بازپرداخت شد اما دستگاه قضایی آمریکا آنها را وارد ندانست و از بازپرداختشان جلوگیری کرد.

یورونیوز: گفته شده که برخی بانکهای خصوصی طلب دو نهاد مالی موسوم به کرکس را بازپرداخت خواهند کرد. آیا این موضوع مورد حمایت دولت کریستینا کرشنر قرار گرفته ؟ و یا اینکه تنها بانکها آنرا مطرح کرده اند؟

رافائل دی ژیورنو: رسما دولت دیگر نمی تواند با دو نهاد مالی طلبکار به مذاکرات ادامه دهد. به نظر می رسد این موضوع از سوی بخش خصوصی مطرح شده است. از سوی انجمن بانکهای آرژانتین که بانکهای منطقه ای این کشور زیر مجموعه آن قرار دارند. آنها سعی کرده اند با این نهادهای مالی به یک توافق برسند و پیشنهاد اعطای تضمینهای مالی تا آخر سال را مطرح کرده اند. اگر این دو نهاد مالی موسوم به کرکس این پیشنهاد را بپذیرند آرژانتین می تواند مستقیما مذاکرات را ادامه دهد.

یورونیوز: سرمایه گذاران از کشور خارج می شوند. آیا میزان رکود اقتصادی بیشتر خواهد شد و آیا وضعیت مردم همانند سال ۲۰۰۱ بدتر خواهد شد؟

رافائل دی ژیورنو: خیر بنا به دلایلی، ورشکستگی سال ۲۰۰۱ وضعیت بسیار وخیمی را ایجاد کرده بود. در این زمان تولید ناخالص داخلی کشور ۱۱ درصد تنزل پیدا کرد. امسال نیز با یک سناریویی که از رکود بین یک تا دو درصد حکایت دارد مواجه هستیم. این سناریو نسبت به سال ۲۰۰۱ خطر کمتری دارد. ما با یک وضعیت عدم توانایی بازپرداخت بدهی های تکنیکی مواجه هستیم. آرژانتین می تواند بدهی های خود را بازپرداخت کند اما با موانع حقوقی و قضایی برخورد کرده است. با فرار سرمایه ها بصورت وسیع نیز مواجه نخواهیم شد. در واقع سالهای اخیر با سرمایه گذاری های زیاد خارجی ها مواجه نبوده ایم. برای تامین منابع مالی و اعتبارات پروژه های عظیمی مانند بهره برداری از منابع نفتی و گازی واکا موئرتا گروه نفتی وای پی اف به سرمایه گذاری خارجی ها نیز محتاج است.

یورونیوز: بنابراین بحران آرژانتین مشکلاتی در اروپا و یا آمریکا ایجاد نخواهد کرد؟

رافائل دی ژیورنو: خیر فکر می کنم مشکل به سایر کشورها سرایت نخواهد کرد. زیرا با بحران عدم بازپرداخت بدهی ها بدلیل خالی بودن ذخایر ارزی مواجه نیستیم. اما بحران می تواند به ارزش واحد پول کشور نیز سرایت کند و آنرا تحت شعاع خود قرار دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح رئیس جمهوری آرژانتین برای مهار تورم ۲۰۰ درصدی؛ مخالفان با پلیس درگیر شدند

آرژانتین به بریکس نمی‌پیوندد؛ خاویر میلی: کمونیست‌ها به آزادی و دموکراسی اعتقاد ندارند

فرمان تازه رئیس‌جمهور آرژانتین برای لغو مقررات اقتصادی؛ هزاران تن در بوئنوس آیرس دست به تظاهرات زدند