طرح مرخصی زایمان در اروپا بلاتکلیف مانده است

طرح مرخصی زایمان در اروپا بلاتکلیف مانده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در این برنامه سخن شما، سوفی از آمستردام می پرسد: تقریبا چهار سال پیش، پارلمان اروپا نخستین پیش نویس لایحه مرخصی زایمان را دریافت کرد. از آن زمان، روند بررسی این متن از جانب چند کشور عضو متوقف شده است. آیا احتمال این هست که این لایحه زمانی قانون شود؟

جوآنا میکاک، مدیر کل لابی زنان اروپایی (European Women’s Lobby) در پاسخ می گوید:

«به طور خلاصه، پیشنهادی که در سال ۲۰۱۰ از جانب اتحادیه اروپا مطرح شد، حداقل بیست هفته مرخصی با حقوق برای زنان است. به علاوه، این پیشنهاد حقوق دیگری را هم دربر می گیرد. برای مثال حقوق مربوط به اخراج کارمندان باردار، از این رو پیشنهاد مهمی به شمار می رود. چنانکه در سوالتان اشاره کردید، این پیشنهاد از سال ۲۰۱۰ در شورای وزیران متوقف شده است و چهار سال است بررسی آن عقب می افتد. پس از آن کمیسیون اروپا پیشنهاد بایگانی طرح را داده تا روند دیوان سالاری را کوتاه کند. ما فکر نمی کنیم حقوق زنان و حقوق خانواده تشریفاتی است. بنابرین به دید ما گذاشتن دوباره طرح مرخصی زایمان روی میز حائز اهمیت است.»

وی می افزاید: «اقداماتی جهت تقویت حقوق مادری برای همه ضروری است تا برابری بیشتری میان زن و مرد به وجود بیاید. بی شک در سراسر اروپا، فرزند دار شدن عامل اصلی محدود شدن درآمد زنان و مشارکتشان در بازار کار است. در همین راستا طرحی مستحکم برای مرخصی زایمان، تاثیر بسزایی بر پر کردن شکاف درآمدی بین زن و مرد، فقر کودکان و سایر نابسامانی های اجتماعی خواهد گذاشت. در انتخابات اروپایی ماه مه، شهروندان اروپا پیامی واضح مبنی بر اینکه از روند کنونی راضی نیستند به نهادهای اروپایی فرستادند. به نظر ما اگر اروپا به برقراری دوباره ارتباط با شهروندانش علاقه دارد، باید در زمینه احیای حقوق ایشان پیشرفت های محسوسی داشته باشد. طرح مرخصی زایمان در صورت طرح مجدد، می تواند منافعی آنی برای میلیون ها خانواده در سراسر اروپا همراه داشته باشد و این پیام را به شهروندان بفرستد که اروپا به آنها اهمیت می دهد. پس آری، می شود طرح را نجات داد و امیدواریم چنین شود. پارلمان اروپا و ریاست ایتالیایی اتحادیه اروپا در حال مذاکره هستند تا ببینند چطور این طرح را احیا کنند و این به نظر ما حیاتی است.»

اگر شما هم سوالی برای طرح در برنامه «سخن شما» دارید، می توانید با کلیک روی دکمه زیر آن را مطرح کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرخصی پدر شدن خطر افسردگی را در میان مردان کاهش می‌دهد

برخی از مناطق چین مرخصی زایمان را برای افزایش نرخ زاد و ولد بیشتر کردند

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز