جشنواره موسیقی گلایندبورن هشتاد ساله شد

با همکاری
جشنواره موسیقی گلایندبورن هشتاد ساله شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هشتاد سال از برگزاری جشنواره موسیقی گلایندبورن می گذرد. جشنواره ای که مترادف موسیقی، هنر و چشم اندازهای زیباست و با تکیه بر گذشته خود، با اشتیاق به آینده می نگرد.

این جشنواره در بریتانیا برگزار می شود. خانواده سلطنتی تئودور در «ساسکس داونز» علاقه وافری به اوپرا داشتند و از اواسط دهه ۳۰ میلادی جشنواره ای را با شهرتی جهانی که نمادی از یک هنر عالی بود، در فضایی رویایی و با برنامه هایی بی نظیر از جمله یک پیک نیک مجلل پایه ریزی کردند. جشنواره ای که گلایندبورن نام گرفت.

در سال ۲۰۱۴ میلادی این جشنواره برای هشتادمین سال برگزار شد و به روال هر سال، هنر مندان و استعدادهای جدید و مشتاقان به هنر موسیقی را گرد هم آورد.

روبین تیچاتی، کارگردانی بریتانیایی ایتالیایی موسیقی می گوید: «اوپرا هدیه ای در زندگی من بوده. من کارم را با غرق شدن در دنیای موسیقی آغاز کردم سپس صدای انسان را کشف کردم. آنگاه که شما با صدای انسان، ضربات آهنگین، و با صحنه و نورپردازی و با کارگردانان مواجهید یعنی با مجموعه ای از انسانها ارتباط دارید. این چیزیست که در اوپرا مرا به هیجان می آورد. زیرا هر روزِ آن پر از ارتباطات انسانیست. این کار به معنی درک ضربان قلب یک خواننده است. اوپرا آموختن درباره بهترین چیزهای انسانهاست و کار کردن با یکدیگر برای هدفی است که بسیار با ارزش تر از خود ماست.»

کارگردانان، طراحان و خوانندگانی که جوان و با استعدادند به اینجا دعوت می شوند. این فلسفه فعالیتِ سه نسل از خاندان کریستی بوده است. یعنی از زمان جان کریستی، بنیانگذار جشنواره تا نوه اش «گاس»، که تا امروز این جشنواره را بگونه ای اداره کرده که هیچگاه استقلال مالی اش را از دست ندهد.

گاس کریستی می گوید: «ما می خواهیم در اینجا تجربه ای منحصر بفرد بوجود آوریم و این کار را به کمک طبیعتِ منطقه، باغها و آنچه روی صحنه به نمایش درمی آید و همچنین با رستورانها و غذاهایمان انجام می دهیم. بنابراین “شاید میزبانی ما در عالی ترین شکلی که می توانیم نباشد اما در بهترین حالتِ قابل اجراست” و این شعار پدربزرگم بوده.»

جشنواره گلایندبورن تنها افتخار مردم میانسال بریتانیا نیست بلکه علاقمندان اپرا از تمام نسل ها می توانند از مزایای آن مانند تخفیفهای بلیط برای شرکت استفاده کنند. آنها همچنین می توانند برنامه های آن را از طریق وب و یا در سینماها دنبال کنند.

گاس می گوید: «هر چیزی بعدی هنری دارد. ما با کارگردانان و طراحان مشتاقی کار می کنیم که اوپراها را به شیوه ای نوین و مدرن اجرا می کنند. باید نوآور بود. باید با عصر جدید پیش رفت و باید با مردم سخن گفت. ما در تلاشیم از راههای مختلف این اندیشه را بارور کنیم که اوپرا هنری است که ارزش شناخته شدن دارد.»

روبین تیچاتی می گوید: «اینجا یک مکان خانوادگی است و از فرش قرمز و کاغذ بازی خبری نیست. این برنامه توسط جان، اودری، جورج و ماری و به دلیل علاقه شان بوجود آمده. این فوق العاده است که مردم می خواهند شرکت کنند و لباس های زیبا بپوشند، جشن بگیرند و پیک نیک کنند. بخورند و از مناظر باغها لذت ببرند و کسب تجربه کنند. فکر می کنم این کار زیباییست و چیزیست که باید جشن گرفته شود و به آن افتخار شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی

قهرمان؛ اثری پیشگامانه با هدف شکستن پیش‌فرض‌ها دربارهٔ اُپرا