پیشمرگه های کرد، آخرین هسته مقاومت در مقابل داعش

پیشمرگه های کرد، آخرین هسته مقاومت در مقابل داعش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در حالیکه اسلام گرایان تندوری گروه داعش توانسته اند شهرهای زیادی را در عراق تصرف کنند پیشمرگهای کرد تنها نیرویی هستند که در مقابل آنها مقاومت می کنند. پیشمرگه هایی که تا دو دهه پیش گروهی شبه نظامی بودند حالا از سوی آمریکا به عنوان آخرین هسته مقاومت، حمایت تسلیحاتی و مالی می شوند.

یکی از پیشمرگه ها می گوید داعشیها نه تنها برای ملت کرد بلکه برای تمامی جهانیان خطری بزرگ هستند. او معتقد است که اگر داعشیها کردستان را به اشغال خود درآورند دیگر مناطق را براحتی اشغال خواهند کرد.

هفته های متوالی است که کردها از غربیها در خواست کمک می کنند. آمریکا، بریتاینا و فرانسه تصمیم گرفته اند به آنها کمک تسلیحاتی کنند.

یکی از پیشمرگه ها معتقد است کلاشنیکفهای در دست نظامیان کرد به هیچ روی نمی تواند جلوی داعشیهای مسلح به تجهیزات سنگین نظامی را بگیرد.

امید بسیاری از اقلیتهای ساکن در شمال عراق تنها و تنها همان پیشمرگه های کرد هستند. خصوصا یزیدهای کرد که توسط نیروهای داعش یا شکار شده اند و یا آواره کوه و بیابان هستند. اما حمایت تام و کمال و بلند مدت غرب از کردها می تواند تبعات نامشخصی در راستای ثبات در عراق جنگزده و چند پاره داشته باشد.

قدرت گرفتن کردها به مذاق دولتمردان دو کشور قدرتمند منطقه یعنی ایران و ترکیه خوش نمی آید چرا که هر چند آنها هم نسبت به پیشرویهای تندروهای داعش هشیارند و در واهمه اما قدرت گرفتن کردها در عراق می تواند زمزمه های تشکیل کردستان مستقل و خود مختار را در این دو کشور به واقعیت نزدیک کند

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه دولت نوری المالکی و عضو حزب دموکراتیک کردستان عراق از اربیل با ماست.

یورونیوز: آقای زیباری، اکنون وضعیت در میدان جنگ میان پیشمرگها و گروه “دولت اسلامی” چگونه است؟

هوشیار زیباری: هنوز درگیریهایی میان پیشمرگها و دولت اسلامی در جریان است، اما پس از حملات آمریکا به بعضی از مواضع این گروه، وضعیت جنگ و توازن قدرت به نفع پیشمرگها تغییر کرده است. نیروهای پیشمرگ ضد حمله را آغاز کرده اند.
ما در روزهای آینده رویاروییهای تعیین کننده ای برای بیرون راندن نیروهای “دولت اسلامی” از مناطق تحت اشغال آنها و همچنین برخی تاسیسات حیاتی، خواهیم داشت. اما شرایط انسانی بخصوص برای ایزدیها که در کوههای سنجار مانده اند، علی رغم تلاشهایی که برای انتقال آنها به مکانهای امن تر صورت گرفته، همچنان بسیار سخت و بحرانی است.
کشورهای اروپایی بخصوص فرانسه و بریتانیا هم موضع شفافی در حمایت فنی و تجهیزاتی از پیشمرگها گرفته اند.

یورونیوز: بین گزارش سازمان ملل که بر لزوم خارج کردن ایزدیها تاکید دارد و واشنگتن تناقض وجود دارد. موضع شما در این زمینه چیست؟

هوشیار زیباری: نیروهای ویژه آمریکایی برای انجام یک ماموریت ویژه وارد کوههای سنجار شدند. هدف آنها این بود که ببینند آیا نیازی به تخلیه آنها از آنجا هست یا نه؟ برآورد آن این بود که شرایط آنها از قبل بهتر است و نیازی به یک عملیات گسترده نیست و کوریدورهای بشر دوستانه که توسط پیشمرگها ایجاد شده می تواند باقی بماند. تخلیه آنها نه از راه هوایی و هلی کوپتر بلکه از راه زمینی در جریان است.

یورونیوز: برخورد کردستان در مواجه با بحران پناهجویان عراقی و سوری چیست؟

هوشیار زیباری: بزرگترین چالش پیش روی مقامات کردستان میزان خدمات و نیازهای شهروندان و پناهجویان است. برای همین ما از رییس جمهور فرانسه و دولت بریتانیا درخواست کمک کردیم. ما از اتحادیه اروپا هم خواستیم تا کمکهای بشردوستانه را از طریق هوا برای پناهجویان بفرستد. ما اکنون در کردستان حدود یک میلیون و 200 هزار پناهجو داریم که حدود 250 هزار تن از آنها سوری هستند. ما صدها هزار عراقی از جمله ایزدیها، مسیحیان و ترکمنها را داریم که در استانهای جنوبی عراق به دنبال سرپناه هستند. یک نیاز فوری برای یک کمک بشردوستانه بین المللی سازمان یافته تر و موثرتر وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

حملات شبه‌نظامیان عراق علیه آمریکا به درخواست فرمانده سپاه قدس ایران فروکش کرده است

بغداد: حملات آمریکا دولت ما را به سمت پایان دادن به ماموریت آمریکا‌یی‌ها در خاک عراق سوق می‌دهد