آیا برگزاری رفراندوم برای استقلال اسکاتلند قانونی است؟

آیا برگزاری رفراندوم برای استقلال اسکاتلند قانونی است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در این برنامه سخن شما یکی از کاربران از طریق اینترنت پرسیده است:«آیا اسکاتلند حق استقلال دارد؟ از نظر قانونی رفراندومی که قرار است در این کشور برگزار شود، چه وضعیتی دارد؟»

ناتالی دوکلو، استاد تمدن بریتانیایی از دانشگاه تولوز فرانسه پاسخ می دهد: «خلاصه موضوع این است که اسکاتلند به دو دلیل مطلقاً حق دارد مستقل شود. اول اینکه لندن همیشه به صورت ضمنی و حتی اخیرا به شکل آشکار حق تعیین سرنوشت اسکاتلند را پذیرفته است. چرا؟ زیرا پادشاهی متحد بریتانیا همیشه خود را به صورت اتحادیه ای دیده که از اتحاد داوطلبانه چند ملت شکل گرفته است و هیچ ملتی را نمی توان علیه اراده آن ملت، درون اتحادیه نگه داشت. دلیل دوم این است که لندن از زمانی که اسکاتلندی ها در سال ۲۰۱۱ اکثریت مطلق پارلمان را نصیب حزب ملی اسکاتلند (SNP) کردند که حزب اصلی خواهان استقلال است، مشروعیت برگزاری رفراندوم در اسکاتلند را پذیرفته است.»

خانم دوکلو در مورد قانونی بودن این رفراندوم می گوید: «مسئله قانونی بودن برگزاری رفراندوم در اکتبر ۲۰۱۲ بین لندن و ادینبورگ حل شد. آن زمان توافقنامه ای موسوم به «توافقنامه ادینبورگ» امضا شد که این مسئله در آن بررسی شده است. این توافقنامه حق قانونی برگزاری رفراندوم را از لندن به ادینبورگ منتقل می کند.»

وی می افزاید: «تا آن زمان، تنها لندن از این حق قانونی برخوردار بود چون به قانون اساسی مربوط می شد. لندن هم چنین پذیرفت که نتیجه رفراندوم را بپذیرد. بنابراین اگر استقلال اسکاتلند رأی مثبت بگیرد امکان رجوع به دادگاه نیست و از نظر سیاسی نیز امکان فرجام خواهی نیست زیرا لندن توافق کرده است که نتیجه رفراندوم را بپذیرد.»

دوکلو در مورد مقایسه استقلال اسکاتلند از بریتانیا با استقلال کاتالونیا از اسپانیا می گوید: «از این دیدگاه، وضعیت اسکاتلند با وضعیت کاتالونیا فرق می کند. کاتالانها می خواهند چند هفته بعد رایزنی ها را آغاز کنند. در حالیکه مادرید قانونی بودن یا مشروعیت چنین روند مشورتی را نپذیرفته است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها