نگاه استقلال طلبان منطقه فلاندر بلژیک به همه پرسی استقلال اسکاتلند

نگاه استقلال طلبان منطقه فلاندر بلژیک به همه پرسی استقلال اسکاتلند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا روز پنجشنبه برگزار خواهد شد. استقلال طلبان منطقه فلاندر بلژیک اخبار مربوط به این همه پرسی را به دقت زیر نظر گرفته اند و تعدادی از آنها عازم اسکاتلند هستند.

یکی از این افراد گونتر دووان، مدیر “ائتلاف اروپای آزاد” است. او درباره حق انتخاب چنین گفت: “حق انتخاب از اصول اساسی قوانین جهانی است. اسکاتلند از این حق استفاده خواهد کرد و ما صمیمانه امیدواریم کاتالانها به زودی از این حق بهره ببرند.صرفنظر از نتیجه، حق انتحاب چیره خواهد شد.”

کشور بلژیک شامل منطقه فلاندر در شمال و والونی در جنوب است. در چند سال اخیر و با آغاز بحران اقتصادی در اروپا، به تعداد طرفداران استقلال منطقه فلاندر از بلژیک افزوده شده است. منطقه فلاندر نسبت به منطقه والونی ثروتمندتر است و استقلال طلبان این منطقه معتقدند که باید سهم بیشتری از درآمد ملی داشته باشند.

کورت ریون، شهردار استقلال طلب استنوکرزل گفت: “در ابتدای مسیر طولانی پیروزی هستیم. برای ایجاد یک فلاندر آزاد تلاش می کنیم. درسهای زیادی از همه پرسی اسکاتلند و رای مثبت آنها می گیریم. در زمان برگزاری همه پرسی روی کاغذهای سفید آری خواهیم نوشت.”

در منطقه فلاندر نظرات مختلفی نسبت به آینده بلژیک وجود دارد. نظر تعدادی از شهروندان را جویا شدیم.

یکی از شهروندان که خواهان بلژیک واحد است، گفت: “خواهان دو منطقه جداگانه والونی و فلاندر نیستم یک بلژیک واحد می خواهم. این دو منطقه را با هم می خواهم. دوستدار بلژیک واحد هستم.”

شهروند دیگری اظهار داشت: “اسکاتلند قبلا یک کشور بوده است، ولی فلاندر و والونی کشور نبودند. فلاندر قسمتی از هلند بوده است. تاریخ متفاوتی دارند و موضعی نیست که سابقه داشته باشد.”

شهروند دیگری که خواهان استقلال اسکاتلند است، گفت: “من فلامان و خواهان رای مثبت مردم اسکاتلند به همه پرسی هستم.”

برای آشنایی بیشتر با ملی گرایان منطقه فلاندر بلژیک، افی کوتساکوستا، گزارشگر یورونیوز در بروکسل با دایو سیناردت، استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد بروکسل گفتگو کرده است.

یورونیور: چه شباهتی بین اسکاتلند و منطقه فلاندر وجود دارد؟

آقای سیناردت: مانند اسکاتلند، کبک و کاتالونیا، در فلاندر یک جریان و یک حزب ملی گرای قدرتمند وجود دارد. در آخرین انتخابات با شعار رسمی استقلال بیشتر برای مردم فلامان و خودمختاری از بلژیک توانستند برنده انتخابات و بزرگترین حزب بلژیک لقب بگیرند. با این وجود فکر نمی کنم منطقه فلاندر خواستار همه پرسی برای استقلال باشد. برغم آنکه شعار آنها استقلال است، ولی می دانند که از حمایت بخش کلی مردم منطقه فلاندر برخوردار نیستند. در حال حاضر خواهان ایجاد کنفدراسیون هستند. برقراری این کنفدراسیون به معنی استقلال منطقه فلاندر است. آنها شجاعت گفتن این موضوع را ندارند، چرا که با انجام این کار قانون اساسی بلژیک دیگر معنی نخواهد داشت و توافقی میان دو منطقه فلاندر و والونی شکل خواهد گرفت.

یورونیوز: چرا محبوبیت جریان های استقلال طلب در اروپا افزایش یافته است؟

آقای سیناردت: استقلال طلبان در اسکاتلند و فلاندر مردم را قانع کردند که فقط بحث ملی گرایی مطرح نیست، بلکه هویت و فرهنگ آنها در ملی گرایی تجلی پیدا می کند. همچنین آنها بحث ملی گرایی را با اولویت های احزاب چپ و راست همراه کرده اند. آنها توانستند طرفداران احزاب چپ در اسکاتلند که با سیاستهای راست گرای بریتانیا مخالف هستند و طرافداران احزاب راست در بلژیک که با سیاستهای چپ دولت مخالفند را با خود همراه کنند. همچنین با وجود جهانی شدن و وضعیت فعلی اروپا، حاکمیت ملی نسبت به سالهای گذشته جایگاه مهمتری یافته است.

یورونیوز: رای مثبت مردم اسکاتلند به همه پرسی چه پیامدهای در منطقه و کل اروپا خواهد داشت؟

آقای سیناردت: یک تجربه خواهد شد. نشان می دهد امکان استقلال یک منطقه از یک کشور وجود دارد. تجربه با ارزشی برای ملی گرایان به خصوص برای کاتالانها خواهد بود. چرا که آنها بر خلاف نظر دولت اسپانیا خواهان همه پرسی هستند. همچنین برای ملی گرایان فلامان مفید خواهد بود. به این نتیجه می رسند که رویایشان در بلند مدت می تواند به واقعیت بپیوندد. ولی برای اتحادیه اروپا مشکل ساز خواهد بود. به این دلیل که در حال حاضر ایجاد تفاهم بین بیست و هشت کشوری که منافع متفاوتی دارند مشکل است. اگر تعداد کشورها بیشتر شود، ایجاد تفاهم سختر خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در پی «سهل‌انگاری» در اعزام فرزانه فصیحی به اسکاتلند مسئول بین‌الملل فدراسیون دو و میدانی برکنار شد

کشتی‌سوزی وایکینگ‌ها در شتلند اسکاتلند در جشنواره موسوم به «آپ هلی آ»

لذت زندگی در خانه شرک