اولین فاز طرح گاز طبیعی کریدور جنوبی افتتاح شد

اولین فاز طرح گاز طبیعی کریدور جنوبی افتتاح شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ترکیه و جمهوری آذربایجان ۲۹ شهریورماه اولین فاز پروژه کریدور جنوبی را که گاز آذربایجان را به ترکیه منتقل خواهد کرد شروع کردند. این طرح در آینده به پروژه «ترانس آناتولی» یا «تاناپ» که گاز منطقه «شاه دنیز» جمهوری آذربایجان را به ترکیه و از آنجا به اروپای جنوبی منتقل خواهد کرد، متصل خواهد شد.

دو طرف قرارداد و سهامداران آن در مرکز «حیدر علی اف» در باکو، درباره این پروژه کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند.

تانر ییلدیز، وزیر نیروی ترکیه که به مناسبت شروع کار ساخت خط لوله در باکو حضور داشت، گفت که این طرح پانزده سال پیش شروع شده است. او می گوید: «احداث خط لوله در ترکیه از ماه مارس ۲۰۱۵ شروع خواهد شد. این طرح یک قرارداد صلح است و از نظر فنی، سیاسی و ژئوپولوتیک اهمیت بسیاری دارد.»

جمهوری آذربایجان قصد دارد با احداث این خط لوله از وابستگی خود به روسیه برای صادرات گاز به اروپا بکاهد.

در سال ۲۰۱۲، شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان، تصمیم به احداث خط لوله ترانس آناتولی گرفت. این خط لوله گاز را از طریق باكو به تفلیس در گرجستان و سپس به ارزروم و آنکارا در تركیه و سپس از آنجا به اروپای جنوبی منتقل خواهد کرد.

ترکیه متعهد شده است سالانه شش میلیارد مترمکعب از این گاز را خریداری و ۱۰ میلیارد مترمکعب آن را به اروپا منتقل کند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، در سفر اخیر خود به جمهوری آذربایجان گفته بود که ایران نیز در حال بررسی احتمال انتقال گاز به اروپا از طریق خط لوله ترانس آناتولی است.

الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان، ایراکلی گاریباسویلی، نخست وزیر گرجستان، روزن پلونلیف، رییس جمهوری بلغارستان، آنتونیس ساماراس، نخست وزیر یونان و میلو جوکانوویچ، نخست وزیر مونته نگرو در این مراسم شرکت کردند.

الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان گفت: «این طرح تاثیر خوبی بر آذربایجان دارد. ما قادر خواهیم بود گازمان را به بازار جهانی بفروشیم. آنها قادر خواهند بود تولید کننده جدید پیدا کنند. این قطعا پروژه قرن است.»

طرح «تاناپ» در سال ۲۰۱۸ میلادی با ظرفیت شانزده میلیارد متر مکعب گاز قابل بهره برداری خواهد شد. انتظار می رود این ظرفیت تا سال ۲۰۲۶ میلادی به ۳۱ میلیارد متر مکعب برسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن