بررسی چالشهای پیش روی دبیر کل جدید ناتو

بررسی چالشهای پیش روی دبیر کل جدید ناتو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش تحلیلی

ینس استولتنبرگ، دبیرکل جدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز چهارشنبه در بروکسل کارش را رسما آغاز کرد. او اعلام کرد که هفته آینده به ترکیه خواهد رفت تا دولتمردان این کشور را تشویق کند تا نقش موثرتری در مبارزه با گروه دولت اسلامی بر عهده بگیرند.

آقای استولتنبرگ، درباره دفاع از اعضای ناتو گفت: “بر مبنا مسئولیت ابتدایی که داریم باید به شکل واضح اعلام می کنیم که از ترکیه دفاع می کنیم. اگر به ترکیه حمله شود، بند شماره پنج، مربوط به دفاع جمعی اجرا خواهد شد.”

جیمز فرانی، گزارشگر یورونیوز درباره نقش جدید ناتو در مواجه با بحران های بین المللی گفت: “ناتو به عنوان یکی از اثرات جنگ سرد، مدتی کمی است که فعالیت چندانی ندارد. اما تهدید در مرزهای شرقی و ظهور خطرات جدید در خاورمیانه موجب جنب و جوش این ائتلاف شده است. آقای استولتنبرگ، دبیر کل جدید باید اعضا را قانع کند که بودجه مناسبی برای مقابله موثر با این تهدیدات در نظر بگیرند .”

چالش های پیش روی ینس استولتنبرگ، دبیر کل جدید ناتو چیست؟ این موضوع را با جوایان لیندلی فرانس، کارشناس سیاسی انستیتوی “هنر رهبری” در لندن در میان گذاشتیم.

یورونیوز: در حالی که اروپا درگیر بحران مالی است، چگونه آقای استولتنبرگ، کشورهای اروپایی را قانع خواهد کرد که بودجه دفاعی را افرایش دهند؟

آقای فرانس: در اروپا ما درگیر بحران مالی نیستیم. تنها در حال تقویت این موضوع هستیم. چرا که تعداد زیادی از کشورها از انجام اصلاحات ساختاری امتناع می کنند. انجام این اصلاحات برای حل بحران لازم است. ما تنها در انتظار بازگشت رشد هستیم. اتفاقی که روی نخواهد داد. در حال حاضر بودجه نظامی هدف آسانی به نظر می رسد. در چهار سال گذشته و در جریان بحران اقتصادی دیدیم که در کشورهای مختلف بودجه دفاعی قربانی رفاه اجتماعی، آموزش و سلامت شد. آقای استولتنبرگ باید به اروپاییان گوشزد کند که در چه جهانی زندگی می کنند. آمریکا در حال افول است و از دوران اقتدارش فاصله گرفته است و همچنین در چند سال آینده به خودکفایی در تولید انرژی می رسد. با تغییر سیاستمداران در آمریکا دیگر نباید انتظار داشت که آنها از نیروی نظامی خود برای تامین منافع اروپا استفاده کنند. اروپا با این حقیقت روبرو خواهد شد که در کنار آمریکا باید از خودش دفاع کند و همچنین آمریکایی ها را قانع کند که برای اروپا هزینه بپردازند.

یورونیوز: برای مقابله با روسیه چه نوع استراتژی بلند مدتی را باید در پیش گرفت؟

آقای فرانس: از یک سو باید به گفتگوهای ادامه داد و اعتماد را بازگرداند و از سوی دیگر باید به آنها یاد آوری کنیم که ما به همراه هم پیمانان خود بیشتر از آنها و مفیدتر از آنها بر روی مسائل نظامی سرمایه گذاری می کنیم. تا سال ۲۰۱۲ میلادی آنها ۷۰۰ میلیارد دلار هزینه نوسازی ارتش کردند و در حال حاضر بیست در صد سرمایه گذاری ملی به نیروهای نظامی اختصاص دارد. با این وجود می توانیم با روسیه گفتگو کنیم. فقط باید این نکته را یادآوری کنیم که سرمایه گذاری در این حد بر روی نیروی نظامی باعث افول روسیه و هدر رفتن پولشان می شود و خطر آن برای روسیه از خطر ناتو بیشتر است. در واقع ناتو تهدیدی برای روسیه نیست، ولی این روزها در مسکو آنها ناتو را یک تهدید می بینند. بنابرین باید به گفتگو ها ادامه داد و همزمان مطمئن شد که ناتو قدرت برتر نظامی در اروپاست.

یورونیوز: در مبارزه با دولت اسلامی ناتو باید چه نقشی ایفا کند؟

آقای فرانس : به یک معنا، ناتو نقش محوری ندارد. آمریکا رهبری ائتلاف را عهده دار است. به نظرم این درسی است که از افغانستان گرفتند. در عملیات افغانستان آمریکا خارج از چارچوب ناتو رهبری ائتلاف را بر عهده داشت. در واقع ناتو مولد همکاری و ائتلاف نظامی است. بر اساس معیارهایی همکاری متقابل بین اعضا شکل می گیرد. بنابرین ائتلاف های نظامی ناتو در صورت شکل گیری می تواند کارآمدی و تاثیر گذاری زیادی داشته باشد، بیشتر از تمام ائتلاف های دیگری که می توان متصور بود. در واقع ناتو قادر به ایفای یک نقش کارآمد و تاثیرگذار است، ولی نمی تواند نقشی در سیاست جنگ خاورمیانه بازی کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ فراموش شده شرق اوکراین همچنان قربانی می گیرد

مواد منفجره بجا مانده از داعش، خطری بزرگ برای ساکنان موصل

فینال لیگ قهرمانان؛ تجربه کهکشانی ها کارساز تر است یا انگیزه قرمزها؟