شرکتهای کوچک و متوسط؛ موتور رشد اقتصادی اروپا

شرکتهای کوچک و متوسط؛ موتور رشد اقتصادی اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

چگونه شرکتهای کوچک و متوسط می توانند کلیدی برای بازگشت به رشد اقتصادی باشند؟ از چه ابزاری باید برای توسعه و بهبود زمینه رقابتی آنها استفاده کرد؟

این موضوع سومین کنفرانسی بود که اینجا در ناپل برگزار شد.

شرکتهای کوچک و متوسط، نود و نه درصد شرکتهای اروپایی را تشکیل می دهند. از سه شهروند اروپایی، دو نفر در این بخش شاغل اند و دو سوم از ارزش افزوده سالانه در اروپا را همین شرکت ها ایجاد می کنند.»

در حالی که بحران اقتصادی اروپا هنوز از بین نرفته، در سال جاری میلادی، شرکتهای کوچک و متوسط حدود هفتصد و چهل هزار شغل ایجاد کردند. اما این نکته مثبت، ۹ میلیون شغلی را که از سال ۲۰۰۸ در این همین شرکتها از بین رفته جبران نمی کند.

جوانا دریک، رییس اداره توسعه شرکتهای کوچک و متوسط در کمیسیون اروپا می گوید: «هنوز نمی توان تضمین کرد که روند ایجاد شرکتهای کوچک و بزرگ ادامه خواهد داشت. باید پیام قوی بفرستیم و بگوییم که هنوز باید اقدامات بسیاری برای حمایت از آنها انجام داد، نه تنها برای کمک به راه اندازی آنها بلکه برای توسعه این شرکت ها.»

یک پروژه موسوم به «اتحادیه اعتباری» که تا چند ماه آینده به اجرا در می آید و یا موافقتنامه های تجارت آزاد با ژاپن و ایالات متحده آمریکا، خبرهای خوبی برای کارآفرینان است. علاوه بر این، اتحادیه اروپا در جهت رشد این بخش، با یک طرح جدید ۲.۳ میلیارد یورویی، تلاش دارد دسترسی به منابع مالی را تسهیل کند.

فردیناندو نِلی فروچی، کمیسر اتحادیه اروپا برای صنعت و کارآفرینی گفت: «ما یک عصای جادویی نداریم. معجزه نمی کنیم اما اقدام های مداخله ای و همچنین طرح های ویژه ای به این بخش اختصاص داده ایم تا به شرکتهای کوچک و متوسط برای به دست آوردن برای مثال، وثیقه مالی و دریافت وام از بانک ها کمک کنیم.»

در سال ۲۰۱۳ میلادی، تنها یک سوم از کارآفرینان قادر به دریافت وام مورد نیاز خود شدند. از این رو، بسیاری از آنها به سوی شرکتهای سرمایه گذاری می روند، اما آن هم کار ساده ای نیست.

بنیامین سوشار، مدیر شرکت «یوپیز» می گوید: «سرمایه گذاری در یک شرکت که دو یا سه میلیون یورو گردش مالی دارد، ساده است. سرمایه گذاری روی یک کارآفرین جوان بسیار دشوارتر است چون ممکن است همه سرمایه را از دست بدهید. این مرحله ضروریست و بنابراین به این مرحله باید توجه بیشتر کرد تا فردا «فیسبوک» ها یا «ایر بی اند بی» های دیگر داشته باشیم.»

چالش مهم دیگر برای کارآفرینان اروپایی، حضور در عرصه بین المللی است، بویژه که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، اقتصادهای نوظهور شصت درصد رشد جهانی را به خود اختصاص خواهند داد.

فردریک گودی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا گفت: «به خاطر داشته باشیم که اروپا باید به عنوان یک بازار داخلی در نظر گرفته شود. بقیه جهان حتی برای شرکتهای بسیار کوچک یک بازار بالقوه واقعی است.»

در ناپل، چند کارآفرین اروپایی جوایزی نیز دریافت کردند. برخی از پروژه های تجاری آنها در اروپا، صدها شغل در سال جاری ایجاد کرده است. دلیل دیگری که نشان می دهد باید از خلاقیت و کارآفرینی در اروپا حمایت شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن