نقش مدارس شبانه روزی در آینده کودکان و نوجوانان

نقش مدارس شبانه روزی در آینده کودکان و نوجوانان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آموزش در مدارس شبانه روزی چگونه است؟ آیا نتایج بهتری دربر دارد؟ نوجوانان چگونه با زندگی دور از خانه کنار می آیند؟

بسیاری از خانواده ها برای تصمیم درمورد فرستادن کودکانشان به مدرسه شبانه روزی مشکل دارند و همه نوجوانان نیز از این نوع مدارس دلخوش نیستند.

در سوئیس مدارس شبانه روزی سطح بالایی وجود دارند که به آموزش و ساختن رهبران آینده جهان معروفند. دانش آموزان این مدارس بین ۹ تا ۱۸ ساله اند و از ۶۰ کشور مختلف می آیند. معلمان و دانش آموزان اغلب به صورت میدانی در آموزش شرکت می کنند، مانند کلاس زیست شناسی.

جالب اینکه خانواده همه دانش آموزان این مدارس ثروتمند نیستند و هر مدرسه برنامه ای برای کمک هزینه تحصیلی نیز دارد و کودکان و نوجوانانی که دارای کیفیت تحصیلی بالا باشند، در آن پذیرفته می شوند.

*نمونه مدرسه ای در هند

بدیهی است که مدارس شبانه روزی پا به پای آموزش درسی باید در غیاب مادر و پدر مراقبت معنوی دانش آموزان نیز باشند.

برای اغلب نوجوانان رفتن به مدرسه شبانه روزی ساده نیست. اما در هند به دلیل اینکه خانواده های بسیاری در مناطق دور از تمدن شهری زندگی می کنند، برای آموزش کودکانشان راهی جز این وجود ندارد.

شارما، معلم یک مدرسه شبانه روزی می گوید: “اغلب پسران دلشان برای خانه تنگ می شود و ما سعی می کنیم به آنها آرامش بدهیم. به آنها می گوئیم: «ما اینجا هستیم، مانند مادرتان، شما تنها نیستید». تلاش ما این است که هر مشکلی داشته باشند حل کنیم.

کارن، دانش آموز این مدرسه بر این نظر است که: “مدرسه شبانه روزی طرز رفتار و آداب بسیاری به ما می آموزد و این ما را قوی می کند. درس ها هم خوبند اما در درجه دوم اهمیت هستند. مسئله مهم در مدرسه شبانه روزی یاد گرفتن وقت شناسی و استقلال است که در زندگی آینده به ما کمک می کند.”

و روی روبینسون، مدیر مدرسه می گوید: “مدرسه شبانه روزی بسیاری چیزها می آموزد که در مدرسه روزانه نیست. در درجه اول به خاطر اینکه مادر و پدر و دیگر اعضای خانواده حضور ندارند، شما ناچارید با دیگر دانش آموزان جوش بخورید حتی اگر دوست نداشته باشید. این شما را برای تعامل و زندگی در یک جامعه بزرگتر، هنگامی که مدرسه را ترک می کنید، آماده می سازد.”

*نمونه یک مدرسه شبانه روزی در بالی اندونزی

چه می شود اگر یک مدرسه روزانه، شاگرد شبانه روزی نیز بپذیرد؟ نمونه آن مدرسه سبز در جزیره بالی در اندونزی است که در سال ۲۰۱۲ رتبه سبز ترین نقطه جهان را به دست آورد.

مدرسه سبز در ناحیه باندونگ در جزیره بالی واقع است و رهبران سبز نسل آینده را پرورش می دهد. در سال جاری حدود ۴۰۰ دانش آموز بین المللی و محلی در این مدرسه تحصیل می کنند. کلاس های مدرسه از مرحله قبل از مهد کودک تا دبیرستان را دربر می گیرد. آنها که از راه دور می آیند می توانند در قسمت شبانه روزی که یک دهکده است و اکنون شامل ۱۲ دانش آموز است، اقامت کنند.

هر سال دانش آموزان خارجی برای مدت ۹ ماه یا بیشتر در اینجا اقامت دارند. برنامه قسمت شبانه روزی این مدرسه، پرورش دانش آموزانی است که از نظر اخلاقی مسئولیت ترویج جامعه ای با سبک زندگی سبز با خانه های بادوام و فرهنگ غذایی سالم را برعهده گیرند.

نسخه کامل گزارش را در این شماره از برنامه جهان دانش ببینید و نظر خود را از طریق وبسایت یورونیوز و یا شبکه های اجتماعی با ما در میان بگذارید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوئیسی‌ها در یک همه‌پرسی به افزایش میزان مستمری بازنشستگی رای دادند

پناهجوی ایرانی که در سوئیس با تبر مسافران قطار را گروگان گرفته بود توسط پلیس کشته شد

مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴؛ تصاویری از تظاهرات حامیان محیط زیست و مخالفان سرمایه‌داری در داووس سوئیس