گفتگوی اختصاصی یورونیوز با علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

گفتگوی اختصاصی یورونیوز با علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

همکاری احتمالی ایران با ایالات متحده آمریکا، روابط تهران با واشنگتن و نیز امکان تامین گاز مورد نیاز اروپا در میانه بحران اوکراین، از موضوعات مورد بحث یورونیوز فارسی با علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیتی ملی و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی ایران در سفر او به پاریس بود:

امید لهبی، خبرنگار یورونیوز: اجازه بدهید گفتگو را با موضوع داعش شروع کنیم، دشمن مشترک ایران و آمریکا. آیا ایران حاضر است برای مهار این دشمن مشترک با آمریکا همکاری کند؟

علاء الدین بروجردی: متاسفانه در پیدایش این پدیده شوم تروریستی آمریکا و همپیمانان اروپایی و منطقه ای نقش داشتند. ما که از روز اول در واقع به صورت عملی درگیر بودیم، حالا آمریکایی ها که نظاره گر این وضعیت تاسف بار بودند بعد از سربریده شدن دو خبرنگار آمریکایی توسط داعش و فشار افکار عمومی آمریکا این تصمیم را گرفتند که مبارزه را شروع کنند. بنابراین ما به دلیل اینکه تعدادی از بوجود آورندگان داعش عضو این ائتلاف هستند، عملا نمی توانیم اعتماد کنیم چون یک تناقض جدی وجود دارد بین کسانی که خودشان بوجود آوردند و حالا می خواهند مبارزه بکنند. بنابراین با توجه به این تناقض و عدم اعتماد ما کار خودمان را داریم به پیش می بریم و آمریکایی ها هم در غالب ائتلاف دارند عمل می کنند.

یورونیوز: راجع به روابط ایران و آمریکا صحبت کنیم، اخیرا شرکت بویینگ بعد از سی و پنج سال حاضر به معامله با ایران شده، آیا این نشان از روند تحریم هاست یا گشایشی در رابطه ایران و آمریکا؟ آیا اتفاقی در روابط ایران و آمریکا افتاده است؟

علاء الدین بروجردی: بعد از موافقتنامه ژنو مذاکرات بخصوص با آمریکایی ها تاثیر گذاشت روی فضای روانی حاکم بر روابط ایران و آمریکا و ایران و غرب و کل منطقه. البته متاسفانه برخی از کشورهای منطقه به آمریکا فشار می آورند و برخی از کشورهای اروپایی در مخالفت با این روند که این اتفاق نیفتاده، برخی خرسند نیستند از اینکه این توافق نهایی بشود و تحریم ها برداشته شوند. بنابراین علت این خبرهایی که بالاخره پنهان هم نیست و پخش هم شده و بویینگ هم قطعه داده برای هواپیماهای ما، مقدار زیادی اش متاثر از این مذاکرات است. تا ببینیم بیست و چهار نوامبر چه اتفاقی خواهد افتاد.

یورونیوز: در مورد اروپا صحبت کنیم، اروپا و روسیه بر سر بحران اوکراین دچار تنش در روابط شدند و الان اروپا نگران تامین انرژی است، آیا ایران حاضر است جای روسیه را برای صادرات گاز به اروپا بگیرد؟

علاء الدین بروجردی: تامین گاز از طرف ما برای اروپا یک بحث قدیمی است و تا حالا آمریکایی ها مخالف بودند. مطلع هستید حتی در بحث ادامه خط لوله ای که گاز ما را به ترکیه متصل می کند به طرف اروپا خیلی در مقطع جدی بود منتها این هم از آن کارهایی است که ما از آمریکایی ها شاهد بودیم که هروقت گامی بخواهد برداشته شود آمریکایی ها فشار وارد می کنند که این اتفاق نیفتد. در این مقطع هم فکر می کنم سیاست آمریکا همان سیاست گذشته باشد در جهت مخالفت با یک چنین پدیده ای.

مشروح این مصاحبه را بصورت ویدئویی در اینجا بینید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمار «دهشتناک» مرگ و میر تصادفات رانندگی در نوروز؛ ایران و اتحادیه اروپا به هم رسیدند

درباره ناوچه «زال» نیروی دریایی شاهنشاهی ایران که با نام «البرز» اکنون در دریای سرخ است چه می‌دانیم؟

تهران از آزادی آخرین شهروند اسپانیایی زندانی در ایران خبر داد