تلاش کلمبیا برای توقف روند تولید و قاچاق مواد مخدر

تلاش کلمبیا برای توقف روند تولید و قاچاق مواد مخدر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دو سال است که کلمبیا مذاکرات صلح را با گروه موسوم به «نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا» یا فارک شروع کرده است.

درگیری های مسلحانه با این گروه بیش از۵۰ سال بطول انجامیده است و اکنون خوان مانوئل سانتوس، رییس جمهوری کلمبیا خواهان برقراری صلح است و برای این کار، خواهان حمایتهای بین المللی است.

مارتا ویواس، خبرنگار یورونیوز در بروکسل با رئیس جمهوری کلمبیا به گفتگو نشسته است.

یورونیوز: شما روی حمایتهای سیاسی و مالی اتحادیه اروپا حساب کرده اید. انتظار دارید که از اتحادیه اروپا چه میزان پول دریافت کنید؟

خوان مانوئل سانتوس: دیدار از اتحادیه اروپا عمدتا با هدف کسب حمایتهای سیاسی انجام شد تا بتوان این مذاکرات را به پایان رساند. هنوز دو موضوع بسیار پیچیده و مشکل باقی مانده و به همین دلیل نیاز به حمایتهای بین المللی داریم. ما می خواهیم که تمام تصمیماتی که برای رسیدن به صلح گرفته می شوند، از سوی جامعه بین المللی حمایت شوند. این حمایت سیاسی بسیار مهم است. حمایت های دیگری که من به دنبال آنم و هدف این سفر نیز بدست آوردن آن بوده، حمایت از ایجاد صندوقی در اتحادیه اروپا برای تامین مالی پروژه ها پس از پایان درگیری ها است. این موضوع هنوز بطور کامل روشن نشده است و من در حال حاضر به دنبال تضمین های مالی خاصی نیستم.

  • یورونیوز: چند ماه پیش، شما در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتید که در گفتگو با گروه فارک، بسیار به صلح نزدیک شده اید. فکر می کنید چه زمانی صلح محقق شود؟*

خوان مانوئل سانتوس: پیش بینی آن غیرممکن است. امیدوارم که بزودی امکان پذیر شود. هرچقدر که مذاکراتمان زودتر به پایان برسد، زندگی های بیشتری نجات می یابد و از درد و رنج بیشتری دوری می شود.

یورونیوز: آیا همچنان امیدوارید که امسال مذاکرات به پایان برسد؟

خوان مانوئل سانتوس: نه. واقعیت این است که فکر نمی کنم مذاکرات امسال پایان یابد اما امیدوارم که این کار هر چه زودتر انجام شود.

یورونیوز: همانطور که گفتید شما اکنون در مرحله تعیین کننده ای قرار دارید. چه چالش هایی در حال حاضر پیش روی شماست؟

خوان مانوئل سانتوس: هنوز نکات پیچیده ای باقی مانده که سخت ترین آنها مربوط به قربانیان و چیزی می شود که آن را “اجرای عدالت در دوران گذار” می نامند. در روند برقراری صلح، عدالت چگونه باید اعمال شود؟ این موضوعی است که در تمام درگیری های مسلحانه مطرح است.

یورونیوز: در این سفرتان به اروپا، آیا درباره پروژه های مشخصی صحبت می کنید؟ اولین پروژه هایی که نیاز به کمک های مالی دارند چیست؟

خوان مانوئل سانتوس: صلح در کلمبیا هم به نفع کلمبیا و هم به نفع منطقه و جهان است. زیرا یک نکته اساسی در این مناقشات وجود دارد و آن موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر است. ما با شبه نظامیانی که با دولت کلمبیا همکاری می کنند به این توافق رسیدیم که آنها محصولاتی قانونی را جایگزین تولید غیرقانونی گیاه کوکا کنند و به قاچاق مواد مخدر پایان دهند. کلمبیا همچنان بزرگترین صادر کننده کوکائین در جهان است، این محصول از کلمبیا وارد اروپا و بازارهای جهانی می شود. اکنون تصور کنید که این شبه نظامیان به جای صادرات کوکائین، این کار را با همکاری دولت یکباره و برای همیشه متوقف کنند. این کار همچنین به مبارزه با تغییرات آب و هوایی و همچنین جنگل زدایی کمک زیادی می کند. کلمبیا از غنی ترین کشورهای جهان در تنوع زیستی در هر کیلومتر مربع است.

یورونیوز: آیا با تاسیس این صندوق، مبارزه با نابرابری ها نیز ممکن خواهد شد؟

خوان مانوئل سانتوس: البته. این سیاستی است که پیش از این اجرای آن را آغاز کرده ایم. کلمبیا طی چهار سال اخیر کشوری بوده که بیشترین درصد کاهش فقر را در سراسر آمریکای لاتین داشته است. ما هنوز کارهای بسیاری برای انجام داریم. اما این یک هدف اساسی است زیرا همانطوری که گفتم، تصور من از کلمبیا کشوری است در صلح و آرامش و عدالت، و با بهترین سطح از آموزش.

یورونیوز: به موضوع قاچاق مواد مخدر برمی گردیم. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، کلمبیا در سال گذشته تولید کوکائین را تنها ۱۳٪ کاهش داده است و همانطور که گفتید این فرهنگ همچنان حفظ شده و این کشور هم اکنون یک تولید کننده بزرگ محسوب می شود. علاوه بر توافقاتی که با گروه فارک شده، چه اقداماتی از سوی دولت برای مبارزه با فرهنگ تولید و قاچاق مواد مخدر صورت گرفته است؟

خوان مانوئل سانتوس: ما به موفقیتهایی رسیده ایم. زیرا مافیای بزرگی که پیش از این وجود داشت و باری برای دموکراسی کلمبیا محسوب می شد، دیگر وجود ندارد. تمام روسای بزرگ مافیا اکنون یا در زندان هستند و یا در گورستان. اما ترافیک مواد مخدر وجود دارد زیرا تا زمانیکه اینجا در اروپا و در ایالات متحده آمریکا و در بازارهای بین المللی تقاضا برای کوکائین وجود داشته باشد، عرضه آن نیز ادامه خواهد داشت.

یورونیوز: بر اساس آخرین گزارش ها، اعضای گروه فارک از قربانیانشان تقاضای عفو کرده اند. آیا این صحیح است که به اعضای فارک اجازه ورود به پارلمان و فعالیتهای سیاسی داده شود؟ زیرا انتقادات زیادی در این باره مطرح است.

خوان مانوئل سانتوس: معنای صلح همین است. اینکه آنها اسلحه ها را زمین بگذارند و خشونت را ترک کنند و بوسیله ابزارهای دموکراتیک به فعالیتهای سیاسی ادامه دهند. این موضوعی است که در مذاکرات صلح مطرح است. و اینکه آیا آنها وارد پارلمان خواهند شد یا خیر، موضوعی است که بر اساس توافقنامه درباره آن تصمیم گرفته خواهد شد. اما در مجموع هدف این است که آنها آرمانهایشان و مبارزات سیاسی شان را ادامه دهند، اما نه با خشونت و اسلحه.

آگهی

یورونیوز: یکی از حساس ترین موضوعات در مذاکرات، مسئله خلع سلاح است. در این باره چه می گویید؟ برخی ها صحبت از ترک سلاح می کنند اما بدون تحویل آن به دولت.

خوان مانوئل سانتوس: این هم بخشی از مذاکرات است. چیزی که کاملا مشخص است، این است که امکان ندارد چریک ها مسلح بمانند و با سلاح به فعالیتهای سیاسی ادامه دهند. این خط قرمزی است که نمی تواند قابل قبول باشد و آنها هم این را می دانند.

یورونیوز: آیا ما تصویر شبه نظامیان را در حال تحویل سلاح هایشان به دولت خواهیم دید؟

خوان مانوئل سانتوس: در حال حاضر موضوع تحویل آنها به دولت مطرح نیست. زیرا موارد زیادی وجود داشته که سلاح ها به اشخاص ثالث تحویل داده شده است و یا روش دیگری که تضمین می کند که آنها دیگر از سلاح استفاده نمی کنند. نباید به دنبال یک سیاست مسلحانه بود. این ممکن نیست و نباید اتفاق بیفتد.

یورونیوز: تاثیر توافق صلح بر اقتصاد کلمبیا چه خواهد بود؟

آگهی

خوان مانوئل سانتوس: ثاثیرات اقتصادی و اجتماعی زیادی خواهد داشت. تخمین زده می شود که اقتصاد می تواند بطور متوسط ۲ درصد رشد داشته باشد. کشور ما بالاترین ترین نرخ رشد را در آمریکای لاتین داشته است. در نیمه اول سال جاری، نرخ رشد ۵٪ بود و اگر ما در مذاکرات صلح موفق شویم، نرخ رشد به ۷.۲ درصد می رسد. بالاتر از اینها، این کار بویژه برای توسعه اجتماعی در مناطق روستایی کلمبیا اهمیت زیادی دارد زیرا به عنوان مثال برای شش میلیون قربانی و آواره این درگیری ها، بسیار سخت است که خارج از محیط خود به زندگی ادامه دهند.

یورونیوز: مذاکرات با شبه نظامیان “ارتش آزادیبخش ملی” در چه مرحله ای است؟

خوان مانوئل سانتوس: ما در حال انجام مذاکرات محرمانه هستیم تا ببینیم آیا می توان همانطور که با گروه فارک میسر شد، دستور کار مشخصی را تهیه کنیم و در نهایت به توافقی برای پایان دادن به درگیری ها برسیم یا خیر.

یورونیوز: فکر می کنید این کار در نهایت می تواند منجر به روندی منتهی به صلح مانند فارک شود؟

خوان مانوئل سانتوس: بله. می تواند چنین چیزی روی دهد و من به آن امیدوارم.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کلمبیا؛ اعضای پیشین فارک از سر ناچاری به کاشت کوکا روی آورده‌اند

برای نخستین‌بار در تاریخ کلمبیا اپوزیسیون چپ‌گرا و چریک‌سابق در انتخابات ریاست‌ جمهوری پیروز شد

کودکان بومی کلمبیا همچنان از سوء تغذیه می‌میرند