تاکید کمیته بین المللی المپیک بر به کارگیری فناوری های

تاکید کمیته بین المللی المپیک بر به کارگیری فناوری های
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

هشتمین نشست سالانه «انجمن جهانی موافقت های ورزشی»، فروم اسپورت آکورد، در لوزان سوئیس با موضوع استفاده از فناوری های نوین در جهان ورزش، برگزار شد.

توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک در مراسم افتتاحیه هشتمین همایش این نهاد گفت: «اگر خواهان ادامه موفقیت های گذشته هستیم، باید عملکرد خلاقانه ای داشته باشیم. همیشه پیشگیری بهتر از علاج است.»

آقای باخ با اشاره به اهمیت روزافزون ورزش در زندگی اجتماعی گفت: «همانطور که همه می دانیم، احتیاج به تغییراتی داریم. امروزه ورزش آنچنان اهمیتی در جامعه پیدا کرده که نمی توان تغییرات در بطن جامعه را نادیده گرفت.»

  • نمایشگرهای المپیک مونترآل در سال۱۹۷۶امکان ثبت امتیاز کومانچی را نداشتند*

یکی از مثال های معروف رابطه میان فناوری و دنیای ورزش، بروز نبودن نمایشگرهای المپیک مونترآل کانادا در سال ۱۹۷۶، در زمان هنرنمایی تاریخی نادیا کومانچی است.

نادیا کومانچی، اسطوره ژیمناستیک جهان است. این ورزشکار اصالتا رومانیایی هنگامی که دخترکی ۱۵ ساله بود، در المپیک مونترآل با ارائه نمایشی کامل و بی عیب و نقص، حداکثر امتیاز ممکن در ژیمناستیک یعنی ۱۰ را از داوران گرفت. اما نمایشگرهای ورزشگاه برای چنین پدیده ای آماده نبودند.

نادیا کومانچی درباره این تجربه به یورونیوز می گوید: «هنگامی که در بازی های ۱۹۷۶ کارم را تمام کردم، نمایشگرها آمادگی نشان دادن امتیاز من را نداشتند؛ به خاطر این که کسی فکر نمی کرد کسب چنین امتیازی ممکن باشد. همانطور که همه به خاطر دارند، فقط عدد یک ممیز دو صفر به نمایش درآمد، همه گیج شده بودند. فکر می کنم آن ۱.۰۰ تاریخساز تر از امتیاز ۱۰ من شد.»

شراکت یورونیوز با انجمن جهانی موافقت های ورزشی

با توجه به پیشرفت برق آسای فنآوری ها، پوشش لحظه به لحظه رویدادهای ورزشی به یک مساله مهم صنعت ورزش بدل شده است. به همین دلیل، رئیس فروم جهانی اسپورت آکورد، از اعلام آمادگی یورونیوز برای شراکت با این نهاد، بگرمی استقبال کرد.

ماریوس ویزر، رئیس اسپورت آکورد، درباره همکاری با یورونیوز می گوید: «فکر می کنم ما فرصتی تازه به ورزش می دهیم و پلی جدید را به روی مخاطبانی که امکان پیگیری رویدادهای ورزشی را ندارند، می گشاییم.»

تماشاگران، نسل جدید خبرنگاران هستند

امروزه، با گسترش شبکه های اجتماعی و فناوری های جدید، مدیران صنعت ورزش و ورزشگاه ها باید به تماشاگران و نقش آنها به عنوان نخستین خبرنگاران هم توجه کنند. نرم افزار موسوم به «چشم قوش» یا هاوک آی، برای همین منظور و به ویژه برای ورزش هایی چون کریکت و تنیس ساخته شده است.

مدیر این پروژه می گوید: «نمی دانم چند نسل یا چند قرن مردم گفته اند که نوآوری ها تمام شده و چیز جدیدی برای اختراع وجود ندارد. چنین تفکری احمقانه است. خود من هنوز ایده های بسیاری دارم.»

حد و مرزهای به کارگیری فناوری های جدید در دنیای ورزش

با این همه حتی برای به کارگیری نوآوری های جدید در دنیای ورزش هم باید قواعد بازی را رعایت کرد. پروفسور ژان آندره مانسون از دانشگاه لوزان به خبرنگار یورونیوز می گوید: «من همیشه به این مساله مثل یک زمین بازی نگاه کرده ام که حد و مرزهایی دارد. یک محدوده، کیفیتِ کار در زمین است و امنیت و آرامش، محدوده دیگر. وقتی با ورزشهای المپیکی سر و کار داریم، باید محتاط باشیم و به سنتهای ورزشی احترام بگذاریم. از طرف دیگر، ورزش می تواند و باید یک تجارت موفق باشد، و برای این کار به فن آوری و پیشرفت احتیاج داریم.»

به هرحال، آنچه مسلم است این که ورزش نیازمند تغییر و دگرگونی است. همصدایی و همراهی کمیته بین المللی المپیک با شبکه های تلویزیونی و نهادهای دانش بنیاد، شاهدی بر این رویکرد است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن