نشست وایز؛ شناخت نوآوری ها در آموزش

نشست وایز؛ شناخت نوآوری ها در آموزش
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

فکر کردن در خارج از چهارچوب های معمول و استاندارد آموزش، موضوع امسال نشست نوآوری جهانی برای آموزش بود که در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

در مدتی بیش از سه روز ۸۴ کارگروه بحث و گفتگو در مرکز همایشهای ملی قطر برگزار گردید و میهمانان ویژه ای همچون ژاک جک لانگ، وزیر سابق آموزش و پرورش فرانسه در این نشستها شرکت کردند.

عمده ترین موضوع مورد بحث، چگونگی افزایش انگیزه در میان معلمان و دانش آموزان برای فراگیری بهتر بود چراکه نداشتن انگیزه یکی از مهمترین عوامل شکست و ترک تحصیل است.

یکی از ایده های مطرح شده در این باره، استفاده از بازی های ویدئویی در فرایند یادگیری بود.

جیمز پل گی، استاد دانشگاه آریزونا در ایالات متحده آمریکا می گوید: «بازی های ویدئویی مجموعه ای از مشکلات را به شما نشان می دهد، شما را علاقمند می کند و سپس برای یافتن راه حل ها به شما یاری می رساند. این اساس یادگیری است. ما در جهانی پر از مشکلاتی جدی زندگی می کنیم و به همین دلیل می خواهیم که مردم در حل مساله بهتر عمل کنند.»

معلمان نیز باید دانششان را در زمینه های مختلف افزایش دهند، خلاق باشند و نتایج را کنترل کنند. این یک چالش بزرگ است.

نوریا میرو، موسس مدرسه مونتسرات در اسپانیا نیز می گوید: «برای زمانی طولانی برنامه های آموزشی، دانش آموزان را مجبور به فراگیری دروس می کرد. شاید تصور می شد که این کار، فراگیری را آسان تر و در دسترس تر می کند. اما در واقع این شیوه فراگیری بسیار خسته کننده بود و حتی بالاتر از آن، می بینیم که دانش آموزان در نهایت مهارتی برای شاد بودن در زندگی واقعی و برای همکاری با دیگران و یا انجام کارهایی که واقعا مهم هستند، کسب نکرده اند. به همین دلیل فکر می کنم اکنون زمان آن است که همه چیز را کمی تغییر دهیم و آموزش را از حالتی رام، خارج ساخته و کمی وحشی کنیم.»

همچون سالهای گذشته، جوایز این مراسم نیز درخور توجه بود.

آن کاتن، موسس بنیاد کامفد (CAMFED) که یک سازمان غیردولتی در زمینه آموزش بیش از سه میلیون دختر در آفریقا بوده است، به علت تعهدش در آموزش، برنده جایزه ای به ارزش پانصد هزار دلار شد.

شش پروژه آموزشی دیگر نیز هر کدام مبلغ بیست هزار دلار برای تلاشهایشان در فراهم آوردن امکاناتی برای دسترسی بیشتر به سواد، افزایش خلاقیت و اشتغال کسب کردند.

یکی از این پروژه ها «آموزش دختران» نام داشت که در هند اجرا شده بود و به دختران کمک کرده بود تا به مدرسه برگردند و به ادامه تحصیل بپردازند.

سفینه حسین، موسس پروژه آموزش دختران در هند می گوید: «در حال حاضر ۴۵۰۰ داوطلب محلی با ما کار می کنند. آنها توانسته اند بیش از هشتاد هزار دختر را به کلاس های درس بازگردانند.»

ششمین نشست جهانی نوآوری در آموزش با اهداف بلندپروازانه ای در زمینه پرورش خلاقیت در کلاس های درس برگزار شد و امسال بزرگترین گردهمایی این نشست از زمان آغاز به کار آن تشکیل گردید و کارشناسانی از سراسر جهان را گرد هم آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با «آن کاتن»، برنده جایزه نوآوری در آموزش آشنا شویم

فرمانروایی ورزشهای راکتی در قطر، از تنیس تا پدل

قطر: ترویج ورزش به‌عنوان یکی از ارکان کشور