مرگ روزانه صدها کودک به دلیل عدم دسترسی به توالت

مرگ روزانه صدها کودک به دلیل عدم دسترسی به توالت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

عدم دسترسی به سرویس های بهداشتی نظیر توالت و حمام، روزانه باعث مرگ ۲۰۰۰ کودک در کشورهای توسعه نیافته بر اثر بیماری هایی نظیر اسهال و وبا می شود.

براساس گزارش سازمان ملل در آستانۀ روز جهانی “توالت“، بیش از دو و نیم میلیارد نفر در جهان از داشتن توالت بهداشتی و استاندارد محروم هستند که این مساله خود یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری های واگیردار بشمار می آید.

از این تعداد، بیش از یک میلیارد نفر فاقد توالت هستند و برای قضای حاجت و رفع نیاز خود مجبورند به فضاهای باز بروند که این امر در کشورهای آسیایی، هند و آفریقا بیشتر دیده می شود.

به موضوع فقدان توالت سالم و بهداشتی باید عدم دسترسی به آب آشامیدنی و سالم را نیز افزود که خود یکی از دلایل افزایش بیماری هایی مانند وبا، ابولا و تیفوئید است. آب رودخانه ها یکی از منابع اصلی انتقال این بیماری هاست که توسط مردم در کشورهایی نظیر هند و کشورهای آفریقایی هم برای مصرف غذایی و هم برای شستشو مورد استفاده قرار می گیرد.

تنها در لیبریا که بیشترین مبتلایان به ابولا در آن ثبت شده است، نیمی از مردم توالت ندارند و از فضاهای باز یا مکان های عمومی برای رفع این نیاز خود استفاده می کنند.

در این کشورها، نبود سیستم آب و فاضلات سالم کاملا مشهود است. فلور آندرسون، یکی از کارشناسان سازمان جهانی غیرانتفاعی آب و فاضلاب می گوید: “بحران ناشی از ابولا که در حال حاضر رو به گسترش است، فقدان امکانات پزشکی را علیرغم تلاش پزشکان و پرستاران در بیمارستان ها نشان داد. این موضوع مختص امروز نیست. از سال ۲۰۰۰ به این سو، بیش از ده میلیون کودک به دلیل نداشتن آب سالم و تغذیه از بین رفته اند.”

بر اساس گزارش سازمان ملل، زنان و کودکان بیشتر از مردان از این مساله رنج می برند. به استناد سازمان جهانی توالت، فراهم کردن توالت ایمن و بهداشتی می تواند موجب تامین امنیت زنانی شود که در کشورهایی مانند هند مجبور هستند برای رفع نیاز خود به فضاهای باز و خارج از روستاهای خود بروند و گاه مورد حمله قرار می گیرند.

در یکی از این موارد، دو دختر ۱۲ و ۱۴ ساله در روستایی در هند، هنگامی که برای رفع نیاز خود نیمه شب به خارج از روستا رفته بودند، توسط مردانی مورد تجاوز قرار گرفته و سپس به دار آویخته شده اند.

کسار، یکی از زنان روستایی در راجستان می گوید: “رفتن به خارج از روستا برای قضای حاجت، عزت ام را پایین می آورد اما چاره ای ندارم. و وقتی عابری، زن یا مرد نزدیک می شود مجبورم بایستم و این مساله آزار دهنده است.”

سازمان ملل از نهادها و سازمان های غیردولتی خواسته است ساخت توالت های بهداشتی در کشورهای توسعه نیافته و فقیر دنیا را در دستور کار خود قرار دهند. دولت هند نیز ۱۸ میلیارد یورو برای ساخت توالت در خانه های محلات فقیرنشین اختصاص داده است.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، تلاش های جهانی برای بهبود شرایط استفاده از توالت تمیز سرعت یافته اما کمبود منابع مالی در برخی از این کشورها مانع بزرگی محسوب می شود.

به این موضوع باید ارادۀ سیاسی دولت ها را نیز افزود که می تواند در ساخت و ساز توالت های سالم و بهداشتی موثر باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان

چطور در تعطیلات نوروز وزن خود را حفظ کنیم

رفع شلوغی و بی‌نظمی‌های زندگی باعث بهبود سلامت روان شما می‌شود