تفاوت دو انقلاب اوکراین از نظر عکاس فرانسوی

تفاوت دو انقلاب اوکراین از نظر عکاس فرانسوی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گیوم هربو، عکاس فرانسوی، تظاهرات اهالی اوکراین را هم در سال ۲۰۰۴ میلادی در اعتراض به تقلب انتخاباتی و هم در سال ۲۰۱۳ میلادی برای پیوستن به اتحادیه اروپا پوشش داد.

وی که برنده جایزه عکس مطبوعات جهانی شده است، در لیون فرانسه نمایشگاهی از آثارش برگزار کرده است. ماریا یوشنکو، خبرنگار یورونیوز با او ملاقات کرد.

ماریا یوشنکو، یورونیوز: «گیوم هربو شما میدان استقلال کی یف را در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۳ دیدید. آیا تظاهر کننده اوکراینی فرق کرده است؟»

گیوم هربو، عکاس، می گوید: «برای من انقلاب نارنجی، توده ای از مردم بودند که در طول ۲۴ ساعت فریاد می زدند. من در هتل «اوکراین» در میدان اقامت داشتم و تمام طول روز و شب نام یوشچنکو، رییس جمهوری آینده را می شنیدم. در سال ۲۰۱۳ این را ندیدم. یک دلسردی از سیاستمداران وجود داشت. بنابراین
افرادی که به میدان می رفتند برای یک ایدئولوژی مبارزه می کردند. شخصیت های مختلفی می آمدند.

برای مثال، این مرد جوان که کت او مانند کت های آمریکایی است، ما را به یاد سربازان آمریکایی می اندازد که در اواخر جنگ جهانی به اروپا آمدند. صورتش هم مانند سربازان سال ۱۹۱۴ است. مرا به یاد همینگوی و جنگ اسپانیا می اندازد. بنابراین به نظر من او در شخصیتش نمادهای بحران های قرن بیستم را جمع می کند.»

یورونیوز: «آیا می توانید در مورد عکس هایی که قبل یا بعد از یک رویداد مهم گرفته اید صحبت کنید؟»

گیوم هربو: «برای مثال این عکس را در روز ۲۲ ژانویه ۲۰۱۴ گرفتم، روزی که برای اولین بار نیروهای ویژه به مردم تیراندازی کردند. در این عکس می بینیم که اکثر معترضان دانشجویند و مجرم نیستند. آنها از ایده هایشان دفاع می کنند. آنها چوبی که در دست دارند را از مغازه خریده اند. از خود می پرسیم چگونه در مقابل یگان ویژه مقاومت خواهند کرد زیرا این چوب ها محکم نیستند.

و در میان یک اتوبوس سوخته این زن بسیار شیک پوش را می بینم که با کیفش عبور می کند. در یک سمت میدان دنیایی مجزا بود و اطراف آن زندگی معمولی ادامه داشت.»

«یورونیوز: بنابراین برای شما بعنوان عکاس، سال ۲۰۱۳ از نظر بصری جالبتر از سال ۲۰۰۴ بود؟»

گیوم هربو: «فکر می کنم سال ۲۰۱۳ را با اندیشیدن به ۲۰۰۴ پوشش دادم. وقتی انقلاب نارنجی را تجربه کردم، بعنوان عکاس هیجان انگیز بود. در سال های ۲۰۱۳-۱۴ از نظر بصری نکته های بیشتری وجود داشت ولی به خود نمی گفتم: عالی است، عکس های خوب خواهم گرفت. بلکه می گفتم: وحشتناک است و امیدوارم برای مردم به خوبی تمام شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟