توافق احزاب اوکراین بر سر تشکیل دولت ائتلافی در نخستین سالگرد انقلاب

توافق احزاب اوکراین بر سر تشکیل دولت ائتلافی در نخستین سالگرد انقلاب
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

همزمان با نخستین سالگرد انقلاب میدان در اوکراین، پنج حزب سیاسی این کشور روز جمعه بر سر تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق که یک ماه پس از انتخابات پارلمانی اوکراین صورت گرفته، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر در مقام خود باقی می ماند، اما دولت وی باید از نو تشکیل شود. توافق مذکور همچنین عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را در اولویت قرار می دهد، آنچه موجب برانگخیته شدن خشم روسیه خواهد شد.

از سوی دیگر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا با رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفتگو کرد. آقای بایدن در یک نشست خبری، ضمن هشدار به مسکو برای پایان دادن به حمایت هایش از جدایی طلبان در شرق اوکراین بر همراهی واشنگتن با کی یف برای مقابله با جدایی طلبان هوادار روسیه تاکید کرد.

در نخستین سالروز اعتراضات میدان که به سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق اوکراین انجامید، هزاران تن روز جمعه در میدان استقلال کی یف حضور یافتند تا این رخداد تاریخی را جشن بگیرند.

آنها با روشن کردن شمع و نثار شاخه های گل یاد کشته شدگان اعتراضات میدان را گرامی داشتند.

اوکراینی ها گرچه به اصلاحات چشم دوخته اند اما از انقلاب پشیمان نیستند. یکی از حاضران در میدان استقلال گفت: « ما از انقلابی که رخ داد پشیمان نیستیم. اما می خواهیم که مقامات آنهایی را که هدف گلوله قرار گرفته اند فراموش نکنند. ما آنها را به قدرت رسانده ایم اما آنها کاری برای ما و والدین کشته شدگان نکرده اند.»

جدایی کریمه از اوکراین و الحاق آن به فدراسیون روسیه و در پی آن استقلال طلبی مناطق شرقی گرچه شیرینی انقلاب را به کام اوکراینی ها تلخ کرده اما آنها همچنان امیدوار به تغییرات اساسی هستند.

خبرنگار یورونیوز نیز که در میدان حضور یافته می گوید:« مردمی که در نوامبر سال ۲۰۱۳ به میدان آمدند خواستار روی کار آمدن حکومت کاملا تازه ای بودند. امسال در اوکراین رئیس جمهور و پارلمان جدیدی بر سر کار آمدند. بیش از نیمی از اعضای پارلمان عوض شده اند. با اینحال مردم در انتظار اصلاحات جدی هستند و به همین دلیل برای بسیاری از اوکراینی ها انقلاب هنوز به پایان نرسیده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو بایدن: رفتار روسیه در شرق اوکراین نقض نظام بین المللی است

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد

حمله اوکراین به سواحل کریمه؛ کی‌یف: دو کشتی و زیرساخت‌های نیروی دریایی روسیه را هدف قرار دادیم