دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس؛ باجی قائد سبسی یا منصف مرزوقی؟

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس؛ باجی قائد سبسی یا منصف مرزوقی؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اگرچه نتیجه قطعی انتخابات ریاست جمهوری تونس با حضور بیش از بیست کاندیدا تا لحظه تنظیم این گزارش اعلام نشده است، اما هواداران منصف مرزوقی و باجی قائد سبسی، اطمینان دارند که رقابت سیاسی میان این دو نامزد، به دور دوم کشیده می شود.

باجی قائد سبسی؛ کاندیدای ۸۸ ساله

باجی قائد سبسی به زودی ۸۸ ساله می شود. این وکیل دادگستری که تحصیلاتش را در رشته حقوق در پاریس به پایان رسانده است، از سال های جوانی در فرانسه به جنبش استقلال تونس پیوست.

در انتخابات ریاست جمهوری سبسی کاندیدای حزب ندا، جبهه سیاسی متشکل از نیروهای سکولار است.
مخالفانش کهولت وی را یکی از نقاط ضعف این حقوقدان برای ریاست جمهوری تونس می دانند؛ کشوری که تنها چهار سال پیش با سرنگونی دیکتاتوری زین العابدین بن علی، موجی از امید به تغییر را در بخشی از کشورهای عربی به راه انداخت.

اما نقطه ضعف اصلی سبسی در نگاه انقلابیونِ جوان، همکاری او با رژیم بن علی است. او در زمان ریاست جمهوری حبیب بورقیبه به حزب بن علی پیوست و در سال ۱۹۹۰ به ریاست مجلس این کشور رسید. تنها یکسال بعد، از فعالیت های سیاسی کناره گرفت. ۱۰ سال بعد اما همراه با موج انقلاب به دنیای سیاست بازگشت؛ در بحبوحه تغییر نظام سیاسی در تونس و تحت فشار افکار عمومی، محمد غنوشی مقام نخست وزیری موقت را به سبسی سپرد.

باجی قائد سبسی مسلمان است اما از اسلامگرایان تندرو و به ویژه سلفی ها تبری می جوید. او رقیب انتخاباتی خود، منصف مرزوقی را متهم می کند که آرای گروه های اسلامگرای رادیکال را در سبد خود دارد.

منصف مرزوقی؛ عبور از بحران

منصف مرزوقی، نخستین رئیس جمهوری تونس پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ است. اعضای مجلس موسسان تونس، سکان هدایت کشور را در شرایط بحرانی در اختیار این پزشک، استاد دانشگاه و در عین حال فعال سیاسی و حقوق بشر قرار دادند. مرزوقی در زمان رژیم بن علی به دلیل فعالیت های سیاسی خود با محدودیت و محرومیت های اجتماعی مواجه شد و مدت زیادی را در تبعید گذراند. او هم تحصیلات دانشگاهی خود را در فرانسه، دانشگاه استراسبورگ، به پایان رسانده است.

منصف المرزوقی، از زمان وقوع انقلاب سعی کرده امکان گونه ای همزیستی و در صورت لزوم همکاری سیاسی میان حزب سکولار تحت امرش موسوم به «کنگره برای جمهوری» را با اسلامگرایان النهضه ایجاد کند.

نحوه پوشش، افکار و عقاید ملی گرایانه و شیوه سخنوری او که برای بسیاری از مردم قشرهای کم درآمد تونس خوشایند است، این استاد دانشگاه پزشکی را به چهره ای آشنا از چپگرایی سنتی عرب بدل کرده است.

با وجود اتهام مخالفان به مرزوقی در حمایت از اسلامگرایان، کشورهای غربی و به ویژه فرانسه، همواره با آغوشی باز پذیرای او بوده اند.

انقلاب سال ۲۰۱۱، راه حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی انقلابیون تونس نبود، اما این کشور که آغازگر تحولات موسوم به بهار عربی بود، تا حد زیادی خود را از گزند نا به سامانی های این دگرگونی ها به دور نگاه داشته است.

منصف المرزوقی در دوران ریاست جمهوری خود با میدان دادن به اخوان المسلمینِ متشکل در النهضه، راه را برای قدرتنمایی گروه های سلفی، دست کم در حیات سیاسی این کشور بست.

هواداران مرزوقی، توانایی او در مدیریت کشوری در تلاطم را به عنوان نقطه قوت اصلی او می ستایند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقبای اصلی انتخابات تونس برای دور دوم آماده می شوند

نخستین انتخابات ریاست جمهوری تونس پس از انقلاب

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تونس