سوئیس؛ رفراندومی برای طلا

سوئیس؛ رفراندومی برای طلا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به مجله بازرگانی خاورمیانه خوش آمدید. این هفته به طرحی بنام «طلای سوئیس را نجات دهید»
می پردازیم. بانک مرکزی سوئیس اکنون با بزرگترین چالش خود که همانا رفراندومی برای نجات طلای سوئیس است روبروست.

طرحی که از سوی حزب مردم سوئیس مطرح شده است. سیاستمداران معتقدند تلاش بانک ها برای جلوگیری از قوی شدن بیش از حد فرانک می تواند در خطر قرار گیرد و در وضعیتی که اقتصاد منطقه یورو شکننده است، ارزش فرانک در مقایسه با یورو افزایش یابد. پرسش اصلی این است که
آیا این رفراندوم قاعده بازی را برای همه بانک های مرکزی از جمله در جهان عرب تغییر خواهد داد؟

روز ۳۰ نوامبر روز سرنوشت سازی برای سوئیس خواهد بود چرا که مردم به طرح «طلای سوئیس را نجات دهید» رای خواهند داد. این رفراندوم، ایده حزب دست راستی مردم سوئیس است که می تواند بانک مرکزی این کشور را تحت فشار شدیدی قرار دهد.

اگر این رفراندوم رای بیاورد، بانک مرکزی سوئیس دیگر نمی تواند شمش طلا بفروشد و باید ظرف پنج سال ۲۰ درصد دارایی های ذخیره سوئیس به فلزات گرانبها اختصاص داده شود در حالی که اکنون این میزان ۸ درصد است. همچنین بانک مرکزی سوئیس باید شروع به بازگرداندن طلاهایی کند که اکنون در خزانه بانک های مرکزی انگلستان و کانادا ذخیره شده اند.

بانک مرکزی، دولت سوئیس و گروه های تجاری قدرتمند کشور بشدت مخالف این محدودیت ها هستند که می تواند برای مثال به قوی تر شدن فرانک سوئیس بیانجامد و تاثیراتی روی تورم داشته باشد.

قیمت طلا در هفته های اخیر بخاطر احتمال رای مثبت مردم سوئیس به این طرح افزایش یافته است.
اگر رای مثبت داده شود، بانک های مرکزی سراسر جهان از جمله در خاورمیانه احتمالا در واکنش، ذخیره طلایشان را افزایش خواهند داد. در این میان همه چشم ها به بازار شمش دوخته شده است.

برای آگاهی بیشتر درباره طرح «طلای سوئیس را نجات دهید» ، نور الدین الحموری، استراتژیست ارشد بازار همراه ماست.

یورونیوز: بانک مرکزی سوئیس مقدار زیادی یورو ذخیره کرده است آیا ارزش این ذخیره کاهش می یابد. اگر این رفراندوم رای آورد، چه تاثیری روی ارزش فرانک سوئیس در برابر ارزهای دیگر خواهد داشت؟

نورالدین الحموری: «اگر کمپین آری برنده شود معنایش این است که بانک مرکزی سوئیس مجبور خواهد بود طلای بیشتری ذخیره کند که باعث افزایش شدید ارزش فرانک می شود و همزمان به این معناست که بانک مرکزی سوئیس دیگر قادر نخواهد بود که برابری یورو- فرانک را که معادل ۱.۲۰ است حفظ کند. علاوه بر این، افزایش ارزش فرانک باعث کاهش بیشتر قیمت ها در آینده می شود.در سه سال گذشته، شاخص تورم فقط برای ماه می گذشته، افزایش ۰.۲ درصدی نشان داده است. بهر حال به نظر من بانک مرکزی سوئیس پیش از برگزاری رفراندوم با انتشار بیانیه و اظهاراتی از برابری ۱.۲۰ ارزش یورو- فرانک حمایت خواهند کرد.»

یورونیوز: چه واکنشی می توان از کشورهای عرب در صورت موفقیت این رفراندوم انتظار داشته باشیم؟ آیا بانک های مرکزی کشورهای عربی دلار را رها و به ذخیره طلا روی می آورند؟

نورالدین الحموری:«خیلی پیچیده است. کشورهای عربی طلا و دلار آمریکا را ذخیره کرده اند ولیکن، رای آری این رفراندوم می تواند چشم انداز طلا را نه تنها در خاورمیانه بلکه در سراسر جهان تغییر دهد. بانک های مرکزی بیش از پیش به ذخیره طلا روی خواهند آورد اما البته بدون اینکه دلار را رها کنند. عموما دلار آمریکا ارز ذخیره در سراسر جهان است اما طلا جایگاهش ا بعنوان یک سرمایه گذاری امن حفظ کرده است. تقاضای طلا بطور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت و ما این پدیده را قبلا در منطقه کشورهای عربی از زمانی که قیمت طلا در چهار سال پیش کاهش یافت شاهد بوده ایم.»

این بود برنامه این هفته ما، در برنامه هفته آینده مجله بازرگانی خاورمیانه به جلسه بسیار مهم اوپک می پردازیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک