نمایش اثرات بحران اقتصادی یونان در فیلم «انفجار»

نمایش اثرات بحران اقتصادی یونان در فیلم «انفجار»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

فیلم «انفجار» که با پیش زمینه مشکلات مالی فعلی در یونان ساخته شده است، زنی به نام ماریا را نشان می دهد که از خانه اش فرار می کند. ماریا که پیش از این مادری با محبت و غمخوار برای سه فرزندش بوده است، می خواهد روند زندگی غمبارش را با در دست گرفتن زمام امور آن تغییر دهد. او از مادر حسود و معلولش، خواهر روان پریش و پر توقعش و شوهر ملوانش که هر شش ماه یک بار به خانه می آید فرار می کند. او مصمم است که همه موانع را در این راه از پیش روی بردارد.

این فیلمی روایتی از شرایط اجتماعی و سیاسی یونان است. بحران اقتصادی همچون سرعت دهنده انفجار این زن عمل می کند. همه شخصیتها باید فورا برای آینده شان تصمیم بگیرند.

سیلاس زومرکاس، کارگردان فیلم می گوید: «این فیلم داستان زنی است که تصمیم دارد زندگی اش را به کل تغییر دهد. او با افرادی که دوست دارد، با خانواده اش و با خودش مبارزه می کند. چرا؟ چون او یک روز صبح در جریان بحران فعلی یونان بیدار می شود و خودش را نمی تواند بشناسد. او دیگر نمی داند چه کسی است. او باید راهی برای بازیافتن عزت نفسش بیابد.»

اولین نمایش عمومی این فیلم در شصت و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو بود و در بسیاری از جشنواره ها نمایش داده شده و با واکنش مثبت منتقدان روبرو شد .

سیلاس زومرکاس ۳۶ ساله به نسل جدید کارگردانان یونان تعلق دارد که فیلمهایشان کم و بیش در ارتباط با شرایط اجتماعی و سیاسی است. او می گوید: «فیلم براساس داستان کسی که در میان ما زندگی می کند، نیست. بیشتر به نظر می رسد براساس تجربه یک نسل باشد. این نسل به شدت در سالهای اخیر بر اثر بحران مالی صدمه خورده است.»

آنجلیکی پاپولیا در فیلم نقش ماریا را بازی می کند. وی زنی است که سرشار از انرژی است و هر باری را که خانواده اش بر دوشش می گذارد، تحمل می کند. هنرپیشه یونانی بازی فوق العاده ای ارائه می کند. در مدت زمان کوتاهی از فردی که با عشق به اطرافیانش، با دنیای اطراف روبرو شود، تبدیل به فردی تلخ و عصبانی در مقابل دیگران می شود.

زومرکاس می گوید: «آنجلیکی پاپولیا جز اینکه جالب است، اگر نگوییم بهترین ولی یکی از درخشانترین هنرپیشه های نسل خودش است. او در هر نقشی که بازی می کند جرات زیادی از خود نشان میدهد، امری که واقعا خیلی نادر است. ماریا، زنی که او نقشش را بازی می کند، هم خیلی شبیه او است.»

این فیلم در یونان به روی پرده رفته است و در بهار سال ۲۰۱۵ در چهار کشور اروپایی از جمله آلمان، لهستان، هلند و ایتالیا اکران خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد