ناآرامی در نیویورک در پی حکم منع تعقیب پلیس مرتبط با مرگ یک سیاهپوست

ناآرامی در نیویورک در پی حکم منع تعقیب پلیس مرتبط با مرگ یک سیاهپوست
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تصمیم اخیر هیات منصفه استیتن آیلند آمریکا بار دیگر نیویورک را ناآرم کرد و موج تازه ای از اعتراضات علیه پلیس و سیستم قضایی به راه انداخت. تظاهرکنندگان

آگهی

تصمیم اخیر هیات منصفه استیتن آیلند آمریکا بار دیگر نیویورک را ناآرم کرد و موج تازه ای از اعتراضات علیه پلیس و سیستم قضایی به راه انداخت.

تظاهرکنندگان یکصدا فریاند می زنند «نمی توانم نفس بکشم»؛ آخرین جمله اریک گارنر، سیاهپوست ۴۳ ساله مبتلا به آسم که زیر زانوهای یکی از ماموران پلیس از حال رفت و پس از انتقال به بیمارستان جان سپرد.

تظاهرات روز پنجشنبه در نیویورک کم و بیش آرام گزارش شد اما طی اعتراضات خیابانی چهارشنبه شب، ۸۳ تن بازداشت شدند.

اریک هولد، دادستان کل ایالات متحده آمریکا با اشاره به کشته شدن دو سیاهپوست، این دو حادثه را آزمونی برای سنجش میزان اعتماد میان اقلیتها و سازوکارهای قانونی که باید به آنها خدمت کند، نامید. او ضمن حق دادن به تظاهرکنندگان برای ابراز اعتراضشان، آنها را به آرامش فراخواند.

جانی چامبر، از ساکنان استیتن آیلند، گفت: « او به ناحق کشته شده است. مامور پلیس قاتل است و در کمال خونسری قتل صورت گرفته.»

یکی دیگر از تظاهرکنندگان افزود: «کشتن این مرد برای یک سیگار ۵۰ سنتی شوک آور است. او فریاد زده که «نمی تواند نفس بکشد». تصویر و صدای ضبط شده موجود است اما حاضر نیستند قبول کنند. چه چیز دیگری می خواهند؟»

انتشار ویدئویی از دستگیری اریک گارنر توسط دانیل پانتالئو و چند مامور دیگر در ماه ژوئیه اعتراضاتی را در آمریکا برانگیخت. این سیاهپوست، که پدر شش فرزند بود، از سوی پلیس به علت فروش غیرقانونی سیگار تحت پیگرد قرار گرفته بود.

امتناع هیئت منصفه عالی استیتن آیلند در نیویورک از تحت تعقیب قرار دادن این مامور پلیس یک هفته پس از صدور رای مشابهی در شهرک فرگوسن در ایالت میسوری روی می دهد که بر اساس آن، مامور پلیس سفیدپوست که نوجوانی سیاهپوست را به ضرب دوازده گلوله کشته بود، متهم شناخته نشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش مسئولان به تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا؛ دانشجویان چه می‌خواهند؟

بیش از ۱۳۰ نفر در تحصن حمایت از غزه در محوطه دانشگاه نیویورک دستگیر شدند

تصاویری از انتقال هواپیمای مافوق صوت کنکورد از مسیر رودخانه در نیویورک