آیا رومانی می تواند به چهارراه انتقال گاز و نفت برای اتحادیه اروپا تبدیل شود؟

آیا رومانی می تواند به چهارراه انتقال گاز و نفت برای اتحادیه اروپا تبدیل شود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در دریای سیاه، کاوشگران کشفیات مهیجی انجام داده اند، کشفیاتی که می توان نقشه ذخایر انرژی در اروپا را تغییر دهد.این ذخایر بزرگترین ذخایری است که در ده

در دریای سیاه، کاوشگران کشفیات مهیجی انجام داده اند، کشفیاتی که می توان نقشه ذخایر انرژی در اروپا را تغییر دهد.این ذخایر بزرگترین ذخایری است که در ده سال اخیر در رومانی کشف شده است.

ماریانا گرگه، مدیر عامل شرکت رومانیایی شرکت نفتی موسوم به «اوام وی پتروم» در بخارست پتروم می گوید: «منبع جدیدی کشف کرده ایم و این (نفت خام) نمونه ای از این کشف اخیرمان چاه مارینای یک است که ما را نسبت به نقش دریای سیاه در آینده انرژی اروپا بسیار خوشبین می کند. علاوه بر این، امیدواریم که رومانی بتواند با کشف و فرآوری گاز در دریای سیاه از وارد کردن گاز بی نیاز شود. اما اگر مقادیر گاز این ذخایر بیشتر باشد شاید این ذخایر تازه کشف شده پاسخگوی بخشی از نیاز اروپا هم باشد.»

اوکراین امید زیادی داشت که زیر آبهای دور از ساحل، ذخایر جدید نفت و گاز کشف کند، اما روسیه با الحاق کریمه به خاک خود به این رؤیا پایان داد.

بخش عمده گاز مصرفی رومانی توسط خود این کشور تولید و کمتر از ۲۰ درصد آن از روسیه وارد می شود. در حالیکه اعتماد به دولت روسیه روز به روز کمتر می شود، اکتشافات جدید در دریای سیاه چشم انداز روشنی برای آینده منابع انرژی پیش روی رومانی می گذارد.

گابریل سلیکی، یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت “او ام وی پتروم” می گوید: «ده سال است که تلاش می کنیم رومانی را به جرگه تولید کنندگان نفت بازگردانیم. حال، با فناوریهای نوین، آینده روشنتری پیش رو داریم. می توانیم این قسمت دریای سیاه را به صادرکننده هیدروکربن به بقیه اروپا تبدیل کنیم.»

اکتشافات دریایی همچنان ادامه دارد اما قیمت پایین نفت خام ممکن است بهره برداری گاز در آبهای عمیق را به تعویق بیاندازد، بویژه اینکه هزینه استخراج بسیار بالاست.

سیلویو نگوتس، یکی از برجسته ترین کارشناسان ژئوپولیتیک رومانی پیشنهاد کرده است که این کشور، مرکز تبادل و تجارت انرژی و چهارراه انتقال گاز و نفت برای اتحادیه اروپا شود. نگوتس می گوید که روسیه می خواهد از این کار جلوگیری کند.

وی می افزاید: «روسیه شدیدا در پی آن است که کنترل کل منابع انرژی در ناحیه دریای سیاه را در دست بگیرد. به نظرم واکنش اروپا باید واکنشی یک پارچه باشد: واکنش یک بلوک متحد. این تنها راه حل برای مقابله با هدف های روسیه است. راه حل دیگری وجود ندارد.»

روسیه می خواهد خط لوله ای به نام «جریان جنوبی» احداث کند که پهنای دریای سیاه درمی نوردد. طرحی که مسکو در سر دارد، ناقض قوانین اتحادیه اروپا است.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا برای افزایش امنیت دسترسی اروپای مرکزی و شرقی به ذخایر انرژی، از مسیر دیگری برای خط لوله سوخت، پشتیبانی می کند. بعلاوه،این اتحادیه می خواهد ظرفیت انتقال گاز مایع از یک سوی دریای سیاه به سوی دیگر؛ یعنی از گرجستان به رومانی را افزایش دهد.

در این میان، رومانی لازم است که اتصالهای بین خطوط گاز خودش، با خطوط گاز بلغارستان، مجارستان، و مولداوی را به فناوری روز مجهز کند. توصیه کمیسیون اروپا این است که این کار هر چه زودتر انجام شود.

اما اگر روسیه جریان گاز را قطع کند، آیا رومانی می تواند برای کمک به همسایگانش قدمی بردارد؟ سیستم خط لوله ها باید بتواند گاز را در همه جهات حتی در جهت معکوس منتقل کند.

گورگه دوتو، رییس آژانس ملی منابع معدنی در رومانی می گوید: «البته در وضعیت اضطراری می توان مقدار کمی (گاز طبیعی) را در جهت معکوس منتقل کرد، اما مقادیر عظیم گاز را نمی توان منتقل کرد. برای این کار خط لوله معکوس و شبکه اتصالات نداریم و باید کل سیستم را تغییر داد.»

رومانی یکی از اولین کشورهای اروپایی است که در آن منبع نفت خام یافت و در مقیاس وسیع از آن بهره برداری شد. اولین حفاری تجاری برای استخراج نفت به اواسط قرن نوزدهم باز می گردد.

نود درصد چاههای نفت رومانی قدیمی اند. تولید طبیعی نفت از هر چاه هر سال ده درصد کاهش می یابد. ذخایر تثبیت شده حدود ۷۰۰میلیون بشکه است و ده سال دوام خواهد آورد. اما با استفاده از فناوری های جدید مانند تزریق بخار، عمر میدان های نفت افزایش می یابد. شرکت “او ام وی پتروم” طی ده سال، ده میلیارد یورو سرمایه گذاری کرده و کاهش میزان تولید متوقف شده است، اما این توقف دائمی نخواهد بود.

واسیله استویکا در صنعت نفت کارمی کند و می گوید که امکاناتی که فناوری های عالی برای بهره برداری بیشتر از میدان های نفتی به وجود آورده اند، حیرت آور است. وی می افزاید: «بهره برداری از منابع ناحیه موره بین سال های ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۵ آغاز شد. میزان تولید نفت از این میادین به شکل طبیعی کاهش یافته است چون فشار درون چاه کم ترمی شود. اما با استفاده از فناوری های جدیدی می توانیم فشار را در حد معینی ثابت نگه داریم و عمر منبع نفت خام را افزایش دهیم و بقیه نفت را استخراج کنیم.»

انقلاب سبزِ استفاده از منابع تجدیدپذیرانرژی در رومانی

هنوز گزینه دیگری برای کمک به خودکفایی انرژی کشور وجود دارد: کاهش مصرف انرژی. در رومانی بر این مسأله تأکید زیادی می شود. در پایتخت ساختمانهای بزرگ بازمانده از دوران حکومت چائوشسکو عایق بندی می شوند. این طرح که در مقیاسی گسترده اجرا می شود، از پشتیبانی مالی اتحادیه اروپا برخوردار است. بسیاری از پایتخت نشینهای رومانیایی از طرح عایق سازی استقبال کرده اند.

شهردار یکی از مناطق بخارست می گوید: «[با اجرای این طرح] مصرف انرژی نصف خواهد شد. نکته دوم این است که نمای ساختمانها تغییر خواهد کرد و شهر واقعاً چهره ای نو پیدا می کند. و نکته مهم سوم این است که گسیل دی اکسید کربن هم کاهش خواهد یافت. نتایج خیلی خوبی است که باعث می شود احساس غرور کنم.»

یون یووسکو ساکن آپارتمانی است که در طبقات بالای یک مجتمع مسکونی در بخارست واقع شده است. او می گوید که تاکنون ۱۰۴ واحد از ۱۱۹ واحد مجتمع به این طرح پیوسته اند.وی می افزاید: «این ساختمان قدیمی در سال ۱۹۶۲ ساخته شده است و در طبقه های بالا، وسایل گرمازا بازدهی ندارند. بعد از اینکه ساختمان عایق بسته شود، وضعیت فرق خواهد کرد و انتظار داریم هزینه ای که باید برای سوخت بپردازیم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر شود.»

طی چند سال آینده ۷۰۰۰ مگاوات از منابع تجدیدپذیر، انرژی در رومانی تولید خواهد شد. رومانی می داند که امنیت دسترسی آن به منابع انرژی به معنی روی گرداندن از طلای سیاه و روی آوردن به طلای سبز منابع انرژی تجدید پذیر است. به این ترتیب شاید بتوان گفت که شاهد انقلابی سبز در رومانی خواهیم بود.

OMV Petrom CEO Gheorghe: ‘Black Sea is back on oil & gas map’

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها