کسب جایزۀ نوبل به پاس تلاش برای دفاع از حقوق کودکان

کسب جایزۀ نوبل به پاس تلاش برای دفاع از حقوق کودکان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ملاله یوسف زی و کایلاش ساتیارتی، مشترکا جایزۀ صلح نوبل ۲۰۱۴ را به خاطر تلاش هایشان برای دفاع از کودکان کار و حق تحصیل آنها کسب کردند.

آگهی

جایزۀ نوبل صلح امسال به ملاله یوسف زی و کایلاش ساتیارتی رسید. این دو برای حمایت از حقوق کودکان برای این جایزه برگزیده شده اند.

یکی از این دو، دختر جوانی است که به خاطر تلاش برای ترویج حق تحصیل زنام در پاکستان، هدف گلوله طالبان قرار گرفت و تا آستانه مرگ پیش رفت. دیگری نیز مردی میانسالی است که سالهای بسیاری از عمر خود را در هند برای نجات کودکان از برده داری تجاری و حق تحصیل آنها صرف کرده است.

ملاله یازده ساله بود که شروع به نوشتن مطالبی در وبلاگ خود برای مخالفت با ممنوعیت تحصیل دختران توسط طالبان در منطقه سوات در پاکستان کرد. تلاش های وی برای تشویق دختران پاکستانی به تحصیل با واکنش طالبان روبرو شد و در روز نهم اکتبر سال ۲۰۱۲، به هنگام بازگشت از مدرسه، هدف گلوله اعضای این گروه قرار گرفت.

ملاله که در زمان شلیک این گلوله به سرش ۱۵ سال داشت، بعد از انتقال به شهر بیرمنگام برای معالجه، در این شهر مستقر شده و تحصیلاتش را ادامه می دهد. وی که می گوید می خواهد پزشک شود، پیش از این، برندۀ جایزۀ ساخاروف شده است.

ملاله یوسف زی، بنیادی را به نام خود برای حمایت از کودکان و حق تحصیل دختران در کشورهایی مانند نیجریه، سودان، اردن و سوریه تاسیس کرده است. وی که در سال ۲۰۱۲ از سوی مجلۀ تایمز بعنوان دومین شخصیت سال انتخاب شده بود، به هنگام سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در روز دوازدهم ژوییه سال گذشته، از رهبران کشورهای حاضر در این مجمع خواست برای ریشه کن کردن بی سوادی تلاش کنند.

برندۀ جایزۀ صلح نوبل، در سخنانی در مورد حمایت از کودکانی که در کشورهای تحت جنگ زندگی می کنند، گفت: “من از جهان می خواهم که این مساله را جدی بگیرند و در مورد آن سکوت نکنند چرا که این کودکان به کمک ما نیاز دارند. اگر آنها را فراموش کنیم و بگوییم که خیلی دور هستند و شرایط آنها، ما را متاثر نخواهد کرد، اشتباه می کنیم. چرا که اگر جنگ را متوقف نکیم، در همه جای دنیا منتشر خواهد شد. اگر تروریسم را متوقف نکنیم به همه جا خواهد رفت و همه را در این جهان تحت تاثیر قرار خواهد داد.”

ملاله یوسف زی جوان ترین فردی است که جایزۀ نوبل را کسب کرده است.

کایلاش ساتیارتی نیز که ۶۰ ساله است، از سال های دور علیه بردگی کودکان و نجات کودکان از کار اجباری در کارخانه ها و کارگاههای هند تلاش می کند.

برندۀ نوبل صلح امسال می گوید: “تقاضا برای کارگر ارزان برای کارخانه ها و کلفتی در خانه ها و همچنین کارگر مطیع که انها را در بخش های مختلف به بند و زنجیر بکشند، در همه جای دنیا افزایش یافته و کودکان بیشتر از دیگران در این بازار عرضه می شوند. به همین دلیل، مبارزه با برده داری تجاری و استفاده از کودکان برای کار باید یکی از اولویت های جامعه جهانی قرار گیرد.”

وی برای دفاع از کودکان کار، انجمنی را از سال ۱۹۸۰ به نام جنبش نجات کودکان در هند تاسیس کرده است و توانسته طی این مدت بیش از ۸۰ هزار کودک در هند را که به کار اجباری گماشته شده بودند، نجات دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان عالی هند تصمیم دولت مودی برای لغو خودمختاری کشمیر را تائید کرد

تصاویری از تبعات طوفان «بیپَرجوی» در هندوستان

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند