واکنش بازارهای مالی به آخرین نشست بانک مرکزی اروپا

واکنش بازارهای مالی به آخرین نشست بانک مرکزی اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در برنامه این هفته مجله بازرگانی خاورمیانه، واکنش ها به آخرین نشست بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۱۴ را بررسی کرده ایم. ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا

آگهی

در برنامه این هفته مجله بازرگانی خاورمیانه، واکنش ها به آخرین نشست بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۱۴ را بررسی کرده ایم.

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا همه را در انتظار اعلام پیش بینی های خود درباره محرک های اقتصادی جدید نگه داشت، اما در نهایت هیچ تصمیمی خاصی اعلام نشد. این عدم اطمینان، بازارهای مالی در اروپا و خاورمیانه را تحت الشعاع قرار داده است. سرمایه گذاران در حال حاضر در میان نوسانات بازار در انتظار اقدام عملی هستند.

زمان برای ماریو دراگی به پایان رسیده است، او تلاش دارد اجماعی در میان سیاستگذاران برای توافق درباره بسته محرک های اقتصادی جدید پیش از اجلاس آینده بانک مرکزی اروپا ایجاد کند. هیچ اقدام جدیدی در ماه دسامبر حتی در ارتباط با فاکتورهای رشد اقتصادی و تورم برای دوره دو ساله ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ اعلام نشده است.

بگفته دراگی، بانک های مرکزی کشورها ترجیح می دهند تا ارزیابی تاثیر کامل سیاست هایی که در نیمه دوم سال جاری اتخاذ کرده اند، صبر کنند. آنها همچنین در حال مطالعه اثرات کاهش قیمت نفت بر تورم و برنامه سیاست تسهیل کمی در حدود یک تریلیون یورو برای تزریق به اقتصاد منطقه یورو هستند، سیاستی که آلمان با آن مخالف است.

یورو به سیاستگذاری های بانک مرکزی اروپا بسیار حساس است. شاخصهای بازار اروپا بلافاصله بعد از آخرین جلسه بانک مرکزی کاهش یافت اما بعد از اینکه بانک مرکزی اعلام کرد که در ماه ژانویه برنامه محرک های اقتصادی را اعلام خواهد کرد، این شاخص ها افزایش یافتند.

پیش بینی می شود که سیاست تسهیل کمی به افزایش شاخص سهام کمک کند اما فشارهایی رو به پایینی از سوی موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز پیش بینی شده که برای عربستان سعودی وضعیت پایدار و مثبتی با توجه به کاهش قیمت نفت و برای عمان وضعیت کاهشی و منفی پیش بینی کرده است.

سرمایه گذاران در حال حاضر منتظر اقدامات عملی هستند و همانطور که تحلیلگران می گویند بانک مرکزی اروپا تحت فشارهای فزاینده ای است و هر گونه تاخیر بیشتر در تصمیم گیری می تواند باعث ضرر و زیان بیشتر شود. برای آگاهی بیشتر در این زمینه با نور الدین الحموری استراتژیست بازارهای مالی گفتگو کرده ایم.

یورونیوز: آیا آنچه هفته گذشته از بانک مرکزی اروپا شاهد بودیم یک استراتژی تعمدی بود یا فقط عواقب اجتناب ناپذیر سیاست گذاری های بانک مرکزی به حساب می آید؟

نورالدین الحموری: «ماریو دراگی از آغاز امسال بسیار بی میل و مردد بود.او ترجیح داد قبل از هر اقدامی، شرایط اقتصادی در حوزه یورو رو به وخامت بگذارد. اکنون دیگر فرقی نمی کند، در واقع شرایط جاری جدی تر از قبل است. تنش های داخلی در بانک مرکزی اروپا، نقش عمده ای در اتخاذ سیاست های فعلی دارد. با این حال، تصمیم گیری نیازمند اکثریتی کوچکی است و آلمان نمی تواند مانع آن شود. آلمان سعی دارد مانع این سیاست شود چرا که فکر می کند سیاست پر هزینه ای است. در نهایت بانک مرکزی اروپا باید کاری را انجام دهد که اقتصاد های منطقه یورو به آن نیاز دارند. بنابراین به اعتقاد من انها می توانند طیف وسیعتری از سیاست های تسهیل کمی را در ماه ژانویه اعلام کنند.»

یورونیوز: با توجه به این سیاستها، چشم انداز یورو چگونه خواهد بود و آیا به دخالت سریع بانک مرکزی اروپا نیاز خواهد بود؟

نورالدین الحموری: « تا هنگامی که بانک مرکزی با تزریق یک تریلیون یورو دوباره تعادل را در بازار ایجاد کند، یورو تحت فشار باقی خواهند ماند و به احتمال زیاد در هفته های آینده سطح ۱.۲۰ را خواهد دید. بعلاوه به نظر من بانک مرکزی اروپا، باید بسرعت دخالت کند چرا که کاهش قیمت نفت می تواند تورم را افزایش دهد.»

یورونیوز: با توجه احتمال اتخاذ سیاست های تسهیل کمی در ماه ژانویه، نوسانات اخیر چه عواقبی برای بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد داشت؟

نورالدین الحموری: «دو عامل عمده در خاورمیانه وجود داد: کاهش قیمت نفت سرمایه گذاران را از بازارها فراری داده و آنها در جستجوی پناهگاه امنی برای سرمایه هایشان هستند از کاهش بیشتر قیمت نفت در ماههای آینده می ترسند. موضوع دیگر اینکه تصمیمات موسسات اعتبار سنجی، چشم اندازهای اقتصادی پیش رو را تغییر داده و ترس بیشتری در سرمایه گذاران ایجاد کرده که سرمایه هایشان را برای مدت بیشتری به دور از بازارها نگه دارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک