برگزاری «جشن نور» در اربیل

برگزاری «جشن نور» در اربیل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جشن نور لیون، به اربیل رفته تا نور امید را در دل پناهجویان مسیحی عراق، زنده نگه دارد. گزارشی از رافائل تاورنیه

آگهی

هرچند «جشن نور» شهر لیون فرانسه ریشه مذهبی دارد، اما در گذر زمان به یک رویداد فرهنگی بین المللی بدل شده است. اما این جشن، در سفر به اربیل، به ریشه های خود بازگشته است.

هزاران پناهجوی مسیحی که پس از حمله افراطیان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در پایتخت اقلیم کردستان عراق مأوا کرده اند، گرد هم آمدند تا «لقاح مطهر» را گرامی داشته و در دعا، از آسمانها طلب صلح کنند.

یکی از بانوان حاضر در مراسم می گوید: «امیدوارم امنیت به همه جا بازگردد و مردم به خانه ها و سر شغلهای خود بروند و عراق متحد باشد.»

پس از مراسم اصلی، پناهجویان در آیینی مذهبی از کلیسای جامع «یوسف قدیس» تا میدان باکره مقدس، در درگاه محله مسیحی نشین، راهپیمایی کردند.

پشت پرده این مراسم روحانی، هیاتی مذهبی، متشکل از روحانیون، مؤمنان و داوطلبان، از جانب باربارین، اسقف اعظم لیون فرانسه، قرار دارد که ۸۰۰ کیلوگرم شمع را به این مکان آورده است. برگزارکنندگان این مراسم آن را کمی بلند پروازانه اما بسیار مهم می دانستند.

ناتالی تروئیه، مدیر ارتباطات حوزه اسقف نشین لیون، می گوید: «این مراسم دیوانگی کامل بود. در حالی که این کشور و این منطقه سالهاست در آتش و خشونت و خون غوطه ور است و هیچ راه حل دیپلماتیکی کارا نیست و هیچ دست تغییری به یاری مردم نمی شتابد، با خود گفتیم ما تنها مناجاتمان را داریم، پس با دعا به آنجا می رویم.»

برای عراقی هایی که از کشور خود گریخته اند، بازگشت دشوار است. بویژه عراقیان مسیحی که از شرایط سخت تری رنج می برند. یکی از اهداف «جشن نور» اربیل، زنده کردن نور امید در دل این پناهجویان بوده است.

مهند تعویل، کشیش کلیسای کلدانی لیون، می گوید: «نمی دانستم در حال حاضر جمعیت کاتولیک این منطقه چه وضعی دارد، اما حالا با دیدن این جمعیت عظیم که در راهپیمایی شرکت کردند و این میدان را پر کردند، احساس خوبی می کنم. تحت تاثیر قرار گرفته ام. این یعنی زندگی برغم سختی ها ادامه دارد.»

رافائل تاورنیه، خبرنگار اعزامی یورونیوز، می گوید: «این پناهجویان مسیحی توانستند به مدت چند ساعت درد و رنج ها را به کناری گذاشته و کمی صلح و آرامش داشته باشند. همه به ما گفتند امید دارند سال دیگر هم این جشن را برپا کنند، اما این بار در خانه.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟