گزارش سنا بازجویی های خشن سیا را در تامین امنیت ملی آمریکا ناکارآمد خواند

گزارش سنا بازجویی های خشن سیا را در تامین امنیت ملی آمریکا ناکارآمد خواند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

براساس گزارش منتشره توسط سنای آمریکا بازجویی های سازمان سیا از مظنونان پس از حملات یازده سپتامبر و در مقابله با تروریسم خشن بوده و این سازمان با

آگهی

براساس گزارش منتشره توسط سنای آمریکا بازجویی های سازمان سیا از مظنونان پس از حملات یازده سپتامبر و در مقابله با تروریسم خشن بوده و این سازمان با ارائه تصویری غیرواقعی از فعالیتهایش آمریکاییان را گمراه کرده است.

شیوه های خشن و شکنجه های سیا از جمله شامل ایجاد حس خفگی با آب، از خواب محروم کردن، سیلی زدن، تهدید به مرگ و در انزواء قرار دادن مظنونان در بازداشتگاههای مخفی بوده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این گزارش گفت «هیچ زمان برای انتشار این گزارش نامناسب نیست و اگر خطایی سر زند ما به آن اذعان می کنیم.»

آقای اوباما می گوید به نظر او سیا با هدف جلوگیری از حمله دیگری مشابه با یازده سپتامبر تحت فشار بوده و به همین جهت دچار خطا شده است.

سناتور دایان فاینستاین، رئیس کمیته اطلاعاتی سنا، با استناد به چکیدۀ ۵۰۰ صفحه ای که از گزارشی ۶۷۰۰ صفحه ای که حاصل پنج سال تحقیق است به خبرنگار یورونیوز گفت:«تصویر خوبی از آنچه اتفاق افتاده است داریم، می دانیم چاله ها و حفره ها و اشتباهات کجاها بوده اند، برخی از آنها را که وجود داشته اند می دانیم و نمی خواهیم هرگز تکرار شوند، هرگز و هرگز.»

سناتور آنگوس کینگ، عضو کمیته اطلاعاتی سنا هم گفت:«معتقدم این گونه فعالیتها خلاف ارزش ها و آرمان ها و اصول ماست. و دوم این که فکر نمی کنم موثر بوده اند. به شهادت این گزارش، روش های به کار رفته اطلاعاتی را که به ما کمک کند در اختیار ما قرار نداد.»

اشتفان گروبه، خبرنگار یورونیوز از مجلس سنای آمریکا می گوید:«اف بی آی هشدار داده است که این گزارش ممکن است به موجی از تهدیدات و حملات علیه منافع آمریکا در سراسر جهان دامن زند. این دقیقا همان چیزی است که کمیته مجلس سنا می خواست با گفتن حقیقت با آن مقابله کند.»

این گزارش شیوه های خشن و شکنجه های سیا را کارآمد و موثر نخوانده است اما در مقابل، سیا و نیز برخی از جمهوری خواهان اطلاعات به دست آمده از مظنونان را در راستای تامین امنیت ملی آمریکا مفید و موثر ارزیابی کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش شکنجه های سیا؛ تکنیک های بی تاثیر و وحشیانه

انتشار گزارش شیوه های بازجویی و شکنجه سیا

قانون میهن دوستی، ابزار آمریکا برای محدود کردن حقوق شهروندی