کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیروی دریایی و پلیس مشترک تشکیل می دهند

کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیروی دریایی و پلیس مشترک تشکیل می دهند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست خود در دوحه قطر بر سر ایجاد نیروی دفاعی مشترک دریایی و نیز نیروی پلیس مشترک برای مقابله با تهدیدات

آگهی

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست خود در دوحه قطر بر سر ایجاد نیروی دفاعی مشترک دریایی و نیز نیروی پلیس مشترک برای مقابله با تهدیدات تروریستی موافقت کردند.

در این نشست قطر با دیگر اعضای این شورا در حمایت از مصر تحت ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی و کمک به این کشور همراه شد.

عبدالوهاب بدرخان، تحلیلگرمسائل سیاسی در خصوص این تصمیم قطر گفت: «قطر در کنار جنبش های سیاسی اسلامی خواهد ماند، این بخشی از سیاست قطر است اما همزمان اطمینان خواهد داد تا این بخش از فعالیتهایش به دخالت در امور داخلی کشورهای خلیج فارس یا به زیان امنیت منطقه نیانجامد.»

بی شک در کنار تهدیدات داعش، گسترش نفوذ ایران در منطقه از دغدغه های اساسی قریب به اتفاق کشورهای عرب است.

آنچه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را بیش از پیش به هم نزدیکتر کرده است، پدیده نوظهوری به نام «خلافت اسلامی» در همسایگی آنان است که در دراز مدت منافع آنان را نیز تهدید می کند.

به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران با آمریکا و کشورهای قدرتمند جهان نیز موضوعی است که اکثر کشورهای عرب نتیجه آن را به تحکیم نفوذ ایران در منطقه و برهم زنندۀ توازن قوا در خاورمیانه تعبیر می کنند و از این منظر نگرانی خود را پنهان نمی کنند.

خبرنگار یورونیوز از دوحه می گوید:«چالش های پیش روی جهان عرب باعث مصالحه و نزدیکی بیشتر کشورهای خلیج فارس شده است. بسیاری از همگرایی ها غالب آمدند اما این امر شاید باعث زدودن تفاوتهای آنان در برخی از مسائل مهم منطقه ای نشود، تفاوتهایی که تا به امروز روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس را برهم نزده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

خودداری از کمک به برده ایزدی ۵ ساله در عراق؛ محکومیت عضو سابق داعش در آلمان تائید شد