حذف تحریم ها، مهمترین خواسته کوبا؛ اوباما باید مخالفان را قانع کند

حذف تحریم ها، مهمترین خواسته کوبا؛ اوباما باید مخالفان را قانع کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با آغاز تلاش های آمریکا و کوبا برای عادی سازی روابط دوجانبه، حذف تحریم ها بعنوان مهمترین خواسته مقامات و مردم کوبا مطرح شده است. رائول کاسترو، رئیس

آگهی

با آغاز تلاش های آمریکا و کوبا برای عادی سازی روابط دوجانبه، حذف تحریم ها بعنوان مهمترین خواسته مقامات و مردم کوبا مطرح شده است.

رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا روز چهارشنبه خطاب به باراک اوباما، همتای آمریکایی اش از ضرورت حذف تحریم های اقتصادی، تجاری و مالی علیه کشورش سخن گفت. آنچه به گفته او طی پنج دهه، خسارات انسانی و اقتصادی زیادی برای کوبا به بار آورده است.

اقتصاد کوبا که در حال حاضر بشدت به دولت وابسته است در صورت برداشته شدن تحریمها، به فرصتی حیاتی برای سرمایه گذاران آمریکایی تبدیل خواهد شد. برخی کارشناسان، حجم سرمایه گذاری احتمالی آمریکاییان در کوبا را بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار تخمین رده اند.

تسهیل شرایط رفت و آمد و کاهش موانع تجارت میان دو کشور از دیگر گامهایی است که در این مسیر باید برداشت شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ضمن اشاره به آنها گفت: «همسو با جهتگیری رئیس جمهوری در زمینه بهبود روابط دیپلماتیک، روبرت جاکوبسون، معاونت وزارت خارجه در امور نیمکره غربی، راس هیاتی به نمایندگی از آمریکا ماه ژانویه برای مذاکره درباره مهاجران به کوبا سفر می کند. در انتظار زمان مناسب هستم تا نخستین وزیر خارجه آمریکا باشم که پس از ۶۰ سال از کوبا دیدار می کند.»

رئیس جمهوری آمریکا که سیاست خارجی کشورش در برابر کوبا را «کهنه و منسوخ» خوانده، با تصمیم گیری در مورد از سرگیری روابط دیپلماتیک دو جانبه، مهمترین گام را در تغییر مناسبات نیم قرن گذشته بین دو کشور برداشته است.

با این حال، آقای اوباما برای برداشتن تحریم های ۵۴ ساله علیه کوبا باید از سد بسیاری از جمهوریخواهان مخالف در کنگره عبور کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مبادله یک زندانی از آمریکا و سه زندانی از کوبا، سرآغاز بهبود روابط دو کشور

واکنش کوبایی ها به آغاز فصل تازه ای در روابط کوبا و آمریکا

سخنان تاریخی روسای جمهوری آمریکا و کوبا در آستانه از سرگیری روابط