مرور مهمترین رویدادهای اقتصادی سال ۲۰۱۴: چین، قدرت جدید دنیای تکنولوژی

مرور مهمترین رویدادهای اقتصادی سال ۲۰۱۴: چین، قدرت جدید دنیای تکنولوژی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مدتها بود شرکتهای چینی عنوان مقلد از تولیدات دیگران را یدک می کشیدند اما به نظر می رسد امروز این وضعیت در حال تغییر باشد.

حدود نیمی از کاربران اینترنت در دنیا و ۶۰ درصد جمعیت جهان در آسیا زندگی می کنند که همواره و بدون وقفه در حال مدرنیزه شدن است.

چین با ۵۰۰ میلیون نفر کاربر اینترنت یکی از بزرگترین بازارهای اینترنت دنیاست. این کشور تعدادی از بزرگترین شرکتهای فعال در بخش تکنولوژی را در خود جای داده است.

شرکت علی بابا

شرکت علی بابا یکی از مهمترین کمپانی های تجارت الکترونیک و خرید و فروش آنلاین در ماه سپتامبر وارد بازار بورس نیویورک شد. این بزرگترین ورود به بازار بورس به شمار می رود.

با سرمایه گذاری معادل ۲۵ میلیارد دلار علی بابا به یکی از پرارزش ترین شرکتهای دنیا تبدیل شد.

جک ما، بنیانگذار شرکت علی بابا آنرا در سال ۱۹۹۹ میلادی با کمتر از ۵۰ هزار یورو بنیانگذاری کرده بود. اکنون این فرد به یکی از ثروتمندترین مردان در چین تبدیل شده است.

امروز علی بابا حدود ۸۰ درصد بازار تجارت الکترونیکی در چین را در اختیار خود دارد. دو سایت اینترنتی بنامهای «تائوبائو» و «تیمول» وابسته به این شرکت هستند. در این سایتها مارکهای بزرگ محصولات خود را مستقیما به فروش می رسانند.

با وجود این علی بابا باید با چالشهایی مقابله کند. محصولات خارجی تنها ۱۰ درصد فروش در چین را به خود اختصاص داده اند. بدین ترتیب این شرکت مجبور است در بازارهایی چون ایالات متحده و یا هند سرمایه گذاری کند.

کاربران اینترنت به سایتهایی چون «تنسنت» و «جی دی دات کام» تمایل دارند علی بابا برای تثبیت حاکمیت خود باید با آنها نیز رقابت کند.

شرکت شیائومی

شرکت «شیائومی» که دفتر مرکزی آن در پکن واقع شده در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به سومین تولیدکننده بزرگ تلفنهای همراه پس از سامسونگ و اپل تبدیل شده است. این شرکت اولین تلفن همراه خود را سال ۲۰۱۱ وارد بازار کرده بود.

شرکت «شیائومی» که در خارج از چین ناشناس است تلفنهای همراه هوشمند با سیستم عامل آندروئید تولید می کند. محصولات این شرکت با کارایی بالا بر روی اینترنت به فروش می رود. بعنوان مثال مدل «ام ای ۴»شیائومی به قیمت ۲۵۰ یورو در بازار عرضه شده که نسبت به مدل ایفون ۶ با قیمت ۶۸۰ یورو مناسب به نظر می رسد.

این شرکت کارخانه ندارد و برای تولید محصولات خود با شرکتهایی چون «فاکس کان» همکاری می کند.

این شرکت اگر وارد بازار آمریکا شود احتمالا به نقض حق ثبت اختراع متهم خواهد شد. به همین دلیل بخش آسیای شرقی شرکت اپل جایگاه خود را در آمریکا مستحکم می کند و فعلا بدنبال گسترش خود در بازارهای دارای پتانسیل بالای رشد مانند هند است.

شرکت هوآوی

هوآوی شرکت بزرگ چینی دیگری است که ارزش آن ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده و در ۱۴۰ کشور دنیا فعالیت دارد.

دفتر مرکزی این شرکت با ۱۵۰ هزار نفر نیروی کار در شهر شنزن چین واقع شده است. هوآوی در ابتدای کار خود محصولات دارای کیفیت بالایی ارائه نمی کرد. اما در حال حاضر این شرکت به تولید تلفنهای همراه هوشمند دارای کیفیت بالا روی آورده است. هوآوی اکنون ۵.۳ درصد بازار فروش تلفنهای همراه را در اختیار خود دارد.

آگهی

این شرکت در سال ۲۰۱۲ میلادی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تلفنهای همراه یعنی اریکسون را پشت سر گذاشت.

براساس برآورد کارشناسان این شرکت چینی حدود ۱۳.۷ درصد درآمد خود را صرف تحقیقات می کند. این شرکت تا کنون میلیونها دلار برای تحقیقات بر روی راه اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم یا « ۵ جی» هزینه کرده است.

شرکت لونوو

اما لونوو مارک چینی دیگری است که در غرب بیش از دیگران شناخته شده است. این شرکت در سال ۱۹۸۸ میلادی اولین کامپیوتر خود را ساخت. در اواخر دهه ۹۰ میلادی لونوو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کامپیوتر در آسیای شرقی و جنوب شرقی بود.

در سال ۲۰۰۴ این شرکت با خرید بخش تولیدات کامپیوتر شرکت «ای بی ام» در دنیای تکنولوژی مورد توجه قرار گرفت.

آگهی

در سال ۲۰۱۳ لونوو به بزرگترین تولیدکننده کامپیوتر شخصی در دنیا تبدیل شد. در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ حدود ۲۰ درصد کامپیوترهای جهان از این شرکت به بازار عرضه می شود.

این مارک در حال حاضر به تولید تلفنهای همراه نیز روی آورده است.

اخیرا لونوو با پرداخت دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار شرکت «موتورولا» که در تملک گوگل قرار داشت را به مالکیت خود درآورد. بدین ترتیب این شرکت در پی تثبیت موقعیت خود در بازار کشورهای توسعه یافته است.

این شرکت در حال حاضر با در اختیار داشتن ۵ درصد بازار تلفنهای همراه در بین غولهای این بخش در ردیف پنجم قرار دارد اما آیا این شرکت می تواند خود را به رده سوم تولیدکنندگان برتر دنیا برساند؟

رقابت برای بدست آورد مدال برنز بین چینی ها خواهد بود.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرور مهمترین رویدادهای اقتصادی سال ۲۰۱۴: بحران اقتصادی در روسیه

مرور مهمترین رویدادهای اقتصادی سال ۲۰۱۴: بانکهای مرکزی آمریکا و اروپا در دو مسیر متفاوت

مرور مهمترین رویدادهای اقتصادی سال ۲۰۱۴: اثرات کاهش قیمت نفت در بازار