مرور مهمترین رویدادهای اقتصادی سال ۲۰۱۴: بحران اقتصادی در روسیه

مرور مهمترین رویدادهای اقتصادی سال ۲۰۱۴: بحران اقتصادی در روسیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بدنبال تحولات اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، کشورهای غربی برای اولین بار پس از دوران فروپاشی اتحاد شوروی تحریمهای اقتصادی علیه روسیه تعیین کردند. شرکتها و بانکهای روسی از بازارهای مالی کشورهای غربی بیرون رانده شدند.

این تحولات کندی رشد اقتصادی روسیه که تا پیش از این دچار افت شده بود را شدت بخشید. بدلیل آنکه روسیه به صادرات نفت و گاز خود بشدت وابسته است اقتصادش دچار بحران شده است.

قیمت نفت از ماه ژوئن سال جاری حدود ۴۰ درصد کاهش یافته، امری که کاهش ارزش روبل در برابر دلار آمریکا را نیز در پی داشته است.

مصرف خانوارها که سالها موتور رشد اقتصادی کشور بود اکنون دچار افت شده است. سرمایه گذاران نیز بدلیل اعمال تحریمهای اقتصادی پولهای خود را از کشور بیرون می کشند.

آنتون سیلوآنوف، وزیر دارایی روسیه می گوید: «اروپا و آمریکا برای ورود سرمایه به روسیه مانع تراشی می کنند. امری که سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار برای اقتصاد ما هزینه دارد. این مسلما رقم بالایی است اما اگر خروج سرمایه از کشور را نیز به آن اضافه کنیم به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار می رسیم.»

در ماه اوت روسیه برای پاسخ به تحریمهای کشورهای غربی واردات مواد غذایی از این کشورها را ممنوع کرد. ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار موادغذایی روسیه، به واردات وابسته است. این تحریمهای روسیه نرخ تورم را در کشور افزایش داد.

حتی اگر اثر تحریمهای روسیه نسبت به تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی کمتر است اما در برخی کشورها بخشهایی دچار مشکل شده اند. برخی کشاورزان اروپایی مجبور بودند قسمتی از محصولات خود را دور بریزند.

اما در بخش گاز، روسیه که یکی از مهمترین منابع تامین کننده گاز اروپاست به چین نزدیک شده است. این کشور پروژه ساخت خط لوله انتقال گاز این کشور به اروپا را متوقف کرد.

با این وجود هنوز محلی برای همکاریهای تجاری بازرگانی بین روسیه و اروپا وجود دارد.

پیتر بالاز، مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اروپا می گوید: « برای مشخص کردن مسائل مربوط به حاکمیت و حد و مرزها ما باید به یک نظم جدید در این منطقه بین روسیه و اتحادیه اروپا برسیم. بنابراین ناگزیریم با این اساس پیش برویم.»

غربی ها می گویند برای اینکه روسیه اعتماد آنها را مجددا بدست آورد باید در سیاستهای خود تجدیدنظر کند. اما پاسخ کرملین بسیار روشن است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه می گوید: «درباره تحریمها باید گفت عملکرد آمریکا و متحدانش تنها یک واکنش عصبی نسبت به تحولات و وقایع اوکراین نبود، مطمئن هستم اگر این رویداد هم پیش نمی آمد آنها بهانه ای برای مقابله و جلوگیری از رشد قدرت روسیه پیدا می کردند.»

اما پس از تعطیلات کریسمس چه چیزی در انتظار اروپاییها و روسها خواهد بود؟ به نظر می رسد بخت بیشتری وجود دارد که وضعیت بدتر شود و یا در همین حالت باقی بماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرور مهمترین رویدادهای اقتصادی سال ۲۰۱۴: بانکهای مرکزی آمریکا و اروپا در دو مسیر متفاوت

مرور مهمترین رویدادهای اقتصادی سال ۲۰۱۴: اثرات کاهش قیمت نفت در بازار

مرور مهمترین رویدادهای اقتصادی سال ۲۰۱۴: چین، قدرت جدید دنیای تکنولوژی