رییس جمهور کهنسال تونس سیاست را خوب می شناسد

رییس جمهور کهنسال تونس سیاست را خوب می شناسد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وی با شعار جدایی دین از سیاست و ممانعت از دخالت مذهب گراها در تمامی ارکان ها و نهادهای سیاسی در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۱ شرکت کرد .

آگهی

باجی قائد سبسی، سیاستمدار ۸۸ ساله تونسی و نمایندۀ حزب لاییک در تونس راهی طولانی برای رسیدن به جایی که امروز ایستاده، طی کرده است. مردم در این کشور به او لقب “گرگ پیر” داده اند و این گرگ پیر امروز حتی در سن کهنسالی نیز حاضر نیست سیاست را ترک کند.

شروع زندگی سیاسی وی با آغاز اعتراضات علیه استعمار فرانسه بر تونس همراه شد.

در آنزمان یعنی در سال ۱۹۴۱، باجی قاعد سبسی ۱۵ سال بیشتر نداشت.

در سال ۱۹۵۶ و بعد از استقلال این کشور، بعنوان یکی از مشاوران حبیب بورقیبه، نخستین رییس جمهوری تونس پس از استقلال، انتخاب شد. این گرگ پیر سیاست تونس، پس از آن مقامهایی مانند وزیر کشور، وزیر دفاع و امور خارجه این کشور را طی سالهای طولانی زندگی سیاسی اش در کارنامه اش ثبت کرده است.

بعد از کودتای صورت گرفته توسط زین العابدین بن علی علیه رهبر استقلال طلبی تونس، باجی قاعد سبسی جبهۀ خود را تغییر داد و ریاست مجلس نمایندگان را طی سال های ۹۰ و ۹۱ میلادی به عهده گرفت.

مردم تونس و بویژه علاقمندان وی خاطره خوشی از این دوران ندارند. بعد از آن بود که از سیاست کناره گیری کرد و بعنوان یکی از مخالفان حکومت بن علی در جبهۀ اپوزیسیون قرار گرفت.

سرنگونی زین العابدین بن علی در سال ۲۰۱۱ توسط مردم معترض تونس، امکان بازگشت قائد سبسی به صحنه سیاست این کشور را دوباره فراهم کرد و وی بعنوان نخست وزیر دولت موقت بعد از انقلاب تونس منصوب شد و کار تهیۀ قانون اساسی جدید این کشور را آغاز کرد.

در همان سال حزب ندای تونس را که یک حزب لاییک است، تاسیس کرد و بعنوان رقیب اصلی حزب النهضه در برابر این گروه متمایل به اخوان المسلمین و اسلامگرای میانه رو بر شهرت خود افزود.

وی با شعار جدایی دین از سیاست و ممانعت از دخالت مذهب گراها در تمامی ارکان ها و نهادهای سیاسی در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۱ شرکت کرد .

در آن سال، حزب ندای تونس نتوانست بر رقیب قدر خود یعنی النهضه پیروز شود اما سه سال بعد یعنی در انتخابات پارلمانی اکتبر ۲۰۱۴ توانست انتقام خود را از این حزب بگیرد و یک سوم پارلمان را از آن خود کند.

در این انتخابات که نخستین انتخابات پارلمانی در تونس بعد از سقوط دولت بن علی بود، حزب ندای تونس ۸۵ نماینده را به پارلمان فرستاد در حالیکه حزب النهضه، کرسی های زیادی را از دست داد.

هواداران قائد سبسی می گویند ریاست جمهوری وی به همراهی حضور اکثریت در پارلمان می تواند به گذار تونس به دموکراسی کمک کند. منتقدان گرگ پیر سیاست این کشور با این مساله مخالفند و می گویند این امر می تواند به برقراری حکومتی نظیر حکومت زین العابدین بن علی منجر شود. مخالفان همچنین می گویند کهولت سن آقای سبسی مانعی برای اجرای وظایف وی در مقام رییس جمهوری خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونده بریتانیایی پس از ۱۶ هزار کیلومتر و گذر از طول آفریقا به سفر خود پایان داد

ممنوعیت ورود هیئت پارلمانی اروپا به تونس؛ بروکسل توافقنامه مهاجرتی را تعلیق می‌کند؟

دیده‌بان حقوق بشر تونس را به «سوءاستفاده جدی» علیه مهاجران آفریقایی محکوم کرد