سال ۲۰۱۴، سالی سیاه برای هواپیماهای مسافربری بود

سال ۲۰۱۴، سالی سیاه برای هواپیماهای مسافربری بود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در مجموع، شمار قربانیان حوادث هوایی سال گذشته با کل قربانیان سانحه های هوایی طی ۵ سال پیش از آن مطابقت می کند.

آگهی

گزارش تفصیلی

صنعت هوانوردی تجاری و مسافربری سال خوبی را پشت سرنگذاشته است. سقوط یا ناپدید شدن دست کم ۶ هواپیمای مسافربری طی سال گذشته، تلفات زیادی به جای گذاشته و خسارات مالی بسیاری به شرکت های هوایی وارد کرده است.

نخستین فاجعه در روز هشتم مارس ۲۰۱۴ و با سقوط هواپیمای مسافربری ام اچ ۳۷۰ بوقوع پیوست. در این حادثه، این هواپیمای مسافربری با ۲۳۹ مسافر و خدمه ناپدید شد و حتی بعد از گذشت نزدیک به ۹ ماه، و با وجود عملیات گسترده برای یافتن این هواپیما، هیچ نشانی از آن یافت نشده است.

به فاصله چند ماه بعد از آن، یک هواپیمای مسافربری دیگر نیز سقوط کرد اما اینبار، عامل نظامی در این حادثه دخالت داشت. هواپیمای مذکور با ۲۹۸ مسافر که از آمستردام عازم مالزی بود بر فراز منطقه تحت اشغال جدایی طلبان اوکراین در شرق این کشور هدف یک موشک قرار گرفت و سقوط کرد.

این حادثه موجب ممنوعیت پرواز بر فراز این منطقه تا آتش بس میان نیروهای مخاصم و نیروهای نظامی اوکراین شد.

هنوز اجساد باقیمانده از سانحه سقوط هواپیما در شرق اوکراین به مقامات کشورهای متبوع تحویل داده نشده بود که هواپیمای دیگری در تایوان سقوط کرد. پرواز شماره “جی آی ۲۲۲” روز بیست و سوم ژوییه به هنگام فرود دچار حادثه شد و تنها ۱۰ نفر از ۵۸ مسافر این هواپیما نجات زنده ماندند.

فردای همان روز یعنی روز بیست و چهارم ژوییه، یکی از پروازهای متعلق به خطوط هوایی الجزایر در مالی سقوط کرد و ۱۱۶ مسافر آن جان باختند.

هنوز دلایل سقوط این هواپیما نامعلوم است. مالی یکی از کشورهایی است که به دلیل فعالیت گروههای شورشی از جمله بوکوحرام و انصارالدین و طوارق، متشنج است و چندی پیش با حمایت نظامی فرانسه از دولت این کشور، اندکی از شدت ناامنی و از میزان این شورشها کاسته شد.

در مجموع، شمار قربانیان حوادث هوایی سال گذشته با میانگین قربانیان سانحه های هوایی طی ۵ سال پیش از آن مطابقت می کند. بر اساس آمار اعلام شده، طی سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، بطور میانگین سالانه حداقل ۲۰۰ نفر در سوانح هوایی جان خود را از دست داده اند که این رقم کمتر از میزان قربانیان در سال ۲۰۱۴ بوده است.

این در حالیست که طی سال های اخیر، شرکت های هواپیمایی تلاش کرده اند با افزودن بر ضرایب امنیتی از میزان این حوادث بکاهند و طول عمر باطری های جعبه های سیاه را نیز افزایش داده اند.

بعنوان مثال، پس از سقوط هواپیمای مسافربری ایرفرانس در نزدیکی ریودوژانیرو، این شرکت هواپیمایی میزان عمر باطری های ردیاب جعبه های سیاه خود را به ۹۰ روز افزایش داده است.

از دیگر تدابیر امنیتی اتخاذ شده نیز می توان به ارسال پیام در فاصله هر ده دقیقه یکبار توسط خلبان به مرکز کنترل و مراقب اشاره کرد که امکان ردیابی هواپیما را در صورت بروز حادثه می دهد.

با اینحال، هیچکدام از این اقدامات نتوانسته ضریب بروز حوادث هوایی را به حداقل برساند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جسد مدیر داخلی سابق بوئینگ که علیه هواپیماهای تولیدی شرکت دست به افشاگری زده بود پیدا شد

موش سرگردان هواپیمای خطوط هوایی سریلانکا را سه روز زمین‌گیر کرد

ساخت صندلی هواپیما از پوست کاکتوس و تور ماهیگیری در آلمان