آیا انتخابات زودهنگام مشکلی از یونان حل خواهد کرد؟

آیا انتخابات زودهنگام مشکلی از یونان حل خواهد کرد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بدهی های یونان روز به روز افزایش می یابد و بودجه این کشور هر سال نسبت به سال پیش بیشتر با کسری مواجه است.

آگهی

پارلمان یونان برای سومین بار در انتخاب رییس جمهور جدید شکست خورد و همین مساله موجب افزایش اعتراض مخالفان دولت شده است. دولت آنتونیس ساماراس، نخست وزیر این کشور که علاوه بر فشارهای سیاسی، زیر بار بحران اقتصادی بی پایان این کشور کمر خم کرده، از انتخابات زودهنگام پارلمانی خبر داده است.

احزاب مخالف دولت با انتقاد از برنامه های ریاضت اقتصادی دیکته شده از سوی وام دهندگان به این کشور، می خواهند دولت را عوض کنند.

بحران اقتصادی در یونان از چهارسال پیش به اینسو به اوج خود رسیده و تلاش های صورت گرفته برای خارج کردن این کشور از بی نظمی اقتصادی هم تاکنون فایده ای نداشته است.

بدهی های یونان روز به روز افزایش می یابد و بودجه این کشور هر سال نسبت به سال پیش بیشتر با کسری مواجه است. تاثیر مستقیم این معضل، با فشار بر اقشار فقیر بیش از پیش مشهود است و نرخ بیکاری نیز از ۲۵ درصد گذشته است.

دولت با افزایش مالیات و کاهش هزینه های عمومی سعی در صرفه جویی دارد اما این صرفه جویی به حذف کمک های اجتماعی و کاهش دستمزدها منجر شده و مردم را فقیرتر کرده است. اینها همه می تواند به حزب سیریزا که مخالف سرسخت برنامه های ریاضت اقتصادی است، برای به دست آوردن اکثریت پارلمان در انتخابات زودرس کمک کند.

مردم یونان به این انتخابات با نگرانی نگاه می کنند و امیدوارند که نتایج آن، برای خروج کشور از بحران موثر باشد. یکی از اهالی آتن معتقد است که این انتخابات، بر مشکلات موجود خواهد افزود و هیچ حزبی را در اندازه هایی نمی داند که قادر باشد کشور را از این بحران خارج کند.

شهروند دیگری از اینکه چه اتفاقی ممکن است بعد از این انتخابات بیافتد، ابراز نگرانی می کند.

و شهروند دیگری نیز می گوید که کشور بالاخره خود را از شر کسانی که طی چهار سال گذشته خون مردم را مکیده اند، خلاص خواهد کرد.

حزب سیریزا قول داده است در صورت پیروز شدن در انتخابات روز بیست و پنجم ژانویه، برنامه های ریاضت اقتصادی را متوقف و یونان را از منطقۀ پولی یورو خارج کند. لغو دو سوم از بدهی های یونان که ۱۷۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد نیز از دیگر وعده های این حزب است.

این حزب همچنین می گوید تمامی اصلاحات اقتصادی طی چند سال اخیر را که تاثیرات اجتماعی بدی داشته، متوقف خواهد کرد.

الکسیس تیسیپراس، رهبر این حزب در این باره می گوید: “ حزب سیریزا و دموکراسی یک تهدید برای یونان و اروپا نیستند. آنها امید کشور برای خروج از بحران کنونی هستند. در سال های گذشته، انها یونان را بعنوان یک خوکچه هندی برای آزمایش ریاضت اقتصادی بمنظور خروج از بحران انتخاب کردند که شکست فاجعه بار ان را می بینیم.”

بازارهای مالی یونان نیز در این کش و قوس سیاسی از پا افتاده اند. سقوط ۱۱ درصدی شاخص ها در بازار بورس یونان بعد از سومین شکست در انتخاب رییس جمهور، یک ضربه دیگر بر اقتصاد بیمار یونان است. بانک ها نیز در حالت احتضار قرار دارند و سوال اینجاست که در صورت به روی کار آمدن حزب سیریزا، آیا برنامه های اعلام شده از سوی وی، موجب قطع کمک های مالی بانک مرکزی اروپا به بانک های یونان نخواهد شد؟

کریس بوچامپ، تحلیلگر موسسۀ مالی آی جی، در این باره می گوید: “شک دارم که مصالحه ای که حزب سیریزا در مورد دولت آینده مطرح می کند به این معنا باشد که آنها از آنچه که اکنون به عنوان اپوزیسیون ادعا می کنند، متفاوت خواهند بود. این مساله در مورد این گونه احزاب همیشه صدق می کند. بعد از آنکه به مقام و پست مورد نظر رسیدند، موقعیت با زمانی که استدلال می کردند و وعده می دادند، بسیار متفاوت خواهد بود. شرایط آینده و نتیجه انتخابات شاید آنطور که مردم فکر می کنند ترسناک نباشد اما همچنان یک دست انداز بزرگ بر سر راه منطقۀ پولی یورو خواهد بود.”

یونان در حال حضار بیش از ۲۴۰ میلیارد یورو بدهی دارد و حتی با برنامه های ریاضت اقتصادی متعدد که از خواسته های اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول بوده است، نیز نتوانسته اندکی از بحران اقتصادی خود بکاهد. بخش عظیمی از کشور در فقر فرو رفته و سیاستمداران یونان نیز خود را در بن بست می بینند.

بحران اقتصادی این کشور به کابوس اتحادیه اروپا تبدیل شده است. مقامات این اتحادیه از مردم یونان خواسته اند با انتخاب درست، نشان بدهند که خود را در مقابل اروپا متعهد می دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند

اولین بار در یک کشور مسیحی ارتدوکس؛ پارلمان یونان لایحه ازدواج همجنس‌گرایان را به رای می‌گذارد

تلاش برای حل اختلافات دیرینه یونان و ترکیه؛ اردوغان در سفر تاریخی به آتن وعده گشایش «دوران جدید» داد