قطعنامه فلسطینیان برای «صلح فراگیر» در شورای امنیت ناکام ماند

قطعنامه فلسطینیان برای «صلح فراگیر» در شورای امنیت ناکام ماند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش نویس قطعنامه فلسطینیان که خواهان عقب نشینی اسرائیل از سرزمینهای اشغالی بود در شورای امنیت سازمان ملل متحد رای نیاورد. فلسطینیان برای تصویب

آگهی

پیش نویس قطعنامه فلسطینیان که خواهان عقب نشینی اسرائیل از سرزمینهای اشغالی بود در شورای امنیت سازمان ملل متحد رای نیاورد. فلسطینیان برای تصویب قطعنامه خود به ۹ رای موافق نیاز داشتند اما با کسب ۸ رای موافق و تنها با اختلاف یک رای باز ماندند.

این قطعنامه اگر هم رای می آورد، با حق وتوی آمریکا تصویب نمی شد. سامانتا پاور، نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل متحد این قطعنامه را «بیشتر باعث اختلاف، جدایی و تحریک و رویارویی» خواند تا «مصالحه».

خانم پاور افزود: «ایالات متحده در تلاش به دستیابی به صلحی که اسرائیلی ها و فلسطینیان سزاوار آن هستند متعهد است؛ دو کشور برای دو ملت با فلسطینی مستقل که در صلح و امنیت در کنار اسرائیل یهودی و دموکراتیک به حیاتش ادامه دهد.»

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم شورای امنیت این سازمان گفت: «نتیجه رای گیری امروز نشان می دهد که شورای امنیت در مجموع و بوضوح آماده و مایل به پذیرش مسئولیت خود نیست تا تصویب قطعنامه جامع ممکن شود و درها به روی صلح و راه حلی پایدار بر اساس قوانین بین المللی گشوده شود.»

اصلی ترین خواسته تشکیلات خودگردان فلسطینی با این قطعنامه عقب نشینی اسرائیل از سرزمینهایی بود که اسرائیل پس از سال ۱۹۶۷ میلادی به اشغال خود درآورده است. شناسایی بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین خواسته مهم دیگر فلسطینیان بود.

بر اساس طرح فلسطینیان، اسرائیل می بایست تا اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی از سرزمین های اشغالی خارج می شد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی تهدید کرده است اگر طرح صلح و تشکیل کشور مستقل فلسطینیان در شورای امنیت سازمان ملل متحد به شکست انجامد، این تشکیلات تمام ارتباطش را با اسرائیل قطع خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا امیرعبداللهیان نمی‌توانست به زبان فارسی در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کند؟

شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ای خواستار توقف حملات حوثی‌ها در دریای سرخ شد

جنگ اسرائیل و غزه در سازمان ملل؛ آیا گره‌ای که به دست شورای امنیت کور شد در مجمع عمومی باز می‌‌شود؟