موضع آلمان بر سر ماندن یا نماندن یونان در حوزه پولی یورو

موضع آلمان بر سر ماندن یا نماندن یونان در حوزه پولی یورو
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در آستانه انتخابات پارلمانی یونان گفت برلین انتظار دارد آتن به توافق خود بر سر بسته نجات مالی با وام دهندگان بین

آگهی

یک سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در آستانه انتخابات پارلمانی یونان گفت برلین انتظار دارد آتن به توافق خود بر سر بسته نجات مالی با وام دهندگان بین المللی پایبند باشد.

اما هفته نامه «اشپیگل» روز یکشنبه، بدون ذکر نام و به نقل از مقامات دولت آلمان نوشت خروج یونان از حوزه پولی یورو در مقایسه با سه یا چهار سال پیش، تاثیرگذار نخواهد بود.

رالف برینکائوس، نماینده حزب دموکرات مسیحی حاضر در پارلمان آلمان می گوید: « هیچکس نمی خواهد یونان حوزه پولی یورو را ترک کند چرا که هزینه مالی چنین حرکتی گران بوده و نتیجه چهار سال سیاستهای اصلاحاتی نیز به هدر خواهد رفت. به همین دلیل امیدواریم انتخابات پارلمانی یونان به گونه ای رقم بخورد تا این کشور در مسیر موافق با اتحادیه اروپا گام بردارد.»

اما، برند ریکسینگر، از «دای لینکه»، حزب چپ آلمان معتقد است: «برلین تلاش می کند بر انتخابات یونان تاثیر بگذارد که کاری نادرست است. مردم یونان باید خود تصمیم بگیرند و اگر تصمیم به انتخاب حزب سیریزا بگیرند باید این تصمیم آنان محترم شمرده شود.»

«سیریزا»، حزب چپ رادیکال یونان به رهبری آلکسیس سیپراس رهبر جوان خود مخالف سرسخت سیاستهای ریاضتی می گوید بحران مالی یونان نتیجه سیاستهای تحمیلی وام دهندگان بین المللی است نه یونانی ها.

سیریزا می خواهد در صورت درست گرفتن قدرت در آتن، در خصوص بدهی های سنگین یونان با اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول با شرایطی جدید وارد مذاکره شود.

تئودوروس پرسکوپولس، مشاور اقتصادی حزب سیریزا می گوید: «خواست ما باقی ماندن در حوزه پولی یوروست. آنچه ما می خواهیم مذاکره در مورد بدهی های یونان و پیدا کردن راهی برای بازپرداخت آن است.»

اما سوال این است برغم موضع فعلی سیریزا، اگر این حزب چپ رادیکال ۲۰ روز دیگر برنده انتخابات زودهنگام پارلمانی شود آیا در سایه اعتراضات و حمایت یونانیان، وامهای آتن را بازخواهد پرداخت یا در حرکتی رادیکال، یونان را از حوزه پولی یورو بیرون خواهد کشید؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولاف شولتس نسبت به قدرت‌گیری راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا هشدار داد

سالمندان آلمانی چگونه به تامین هزینه‌های حزب راست افراطی کمک می‌کنند؟

پیروزی اعتصابیون در آلمان؛ دولت با لوکوموتیورانان در مورد افزایش حقوق و کاهش ساعت کار توافق کرد