کاهش ارزش یورو در برابر دلار: شکست اقتصادی یا رونق صادرات؟

کاهش ارزش یورو در برابر دلار: شکست اقتصادی یا رونق صادرات؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین ترین حد خود طی نه سال گذشته رسیده است.

آگهی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، همچنان بر موضع خود در مورد سخت گیری بر یونان اصرار می ورزد. مباحث مطرح در مورد خروج این کشور از منطقه پولی یورو توسط برخی از احزاب مخالف برنامه های ریاضت اقتصادی دولت یونان نیز، گمانه زنی ها در مورد ترک منطقه یورو را شدت بخشیده است.

مطبوعات آلمان از جمله مجلۀ اشپیگل از این موضوع سخن گفته اند و تمامی اینها، موجب شده است که ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین ترین حد خود طی نه سال گذشته سقوط کند.

ارزش یورو به نسبت دلار آمریکا از روز دوشنبه به اینسو باز هم کاهش یافته و یک یورو با ۱.۲۰ دلار معاوضه می شود. درست است که این امر نگرانی سرمایه گذاران در منطقه نفوذ یورو و کشورهای اروپایی را برانگیخته و بازارهای مالی را نیز تحت تاثیر قرار داده است اما برخی از کشورها از جمله آلمان که یکی از قدرتمندترین کشورهای اروپایی است، از کاهش ارزش یورو سود می برند.

فیدل پیتر هلمر، مدیر تجاری بانک “هاوک اند اوفهاوسر” در این باره می گوید: “کشورهای صادر کننده در منطقه یورو از پایین بودن ارزش این واحد پولی خوشحال هستند چرا که تولیدات آنها برای خریداران خارجی ارزان تر تمام می شود چرا که این کشورها بیشتر خرید می کنند.”

این امر یعنی صادرات، برای آلمان که نخستین قدرت اقتصادی اروپا محسوب می شود، جایگاه ویژه ای دارد. در سال ۲۰۱۳، صادرات آلمان، ۴۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است و بیشتر صادرات این کشور نیز، بعد از فرانسه در داخل اروپا، به آمریکا ارسال می شود.

یک یوروی ضعیف در برابر دلار آمریکا، ممکن است تقاضای آمریکایی ها برای تولیدات آلمانی را بالا ببرد و موجب گردش بیشتر چرخ های کارخانجات و تولیدات روز افزون شود.

با وجود آنکه بحران اقتصادی، کمتر توانسته آلمان را تحت تاثیر قرار دهد اما کم شدن میزان تقاضا برای صادرات المان در تابستان گذشته، نگرانی مقامات این کشور را برانگیخته بود. ضمن انکه، اقتصاد اروپا به پویایی اقتصاد کشورهای بزرگ این قاره بویژه آلمان وابستگی زیادی دارد.

ضمن آنکه کاهش ارزش یورو را باید در رابطه با بازار نفت نیز مورد توجه قرار داد. پایین آمدن ارزش یورو رابطه مستقیم با بهای نفت دارد و وقتی نفت و مشتقات آن از جمله بنزین ارزان خریداری شود، به مشتریان نیز ارزان ارائه می شود.

تاثیر این مساله در بودجه خانوار آلمانی به زودی دیده می شود و رضایتمندی آنها را از وضعیت اقتصادی در پی خواهد داشت.

جرج کرامر، رییس بخش تجاری کومرتس بانک در آلمان می گوید: “ترکیب یوروی ضعیف و نفت ارزان، اقتصاد را به جلو هل می دهد. این مساله برای ما اهمیت زیادی دارد چرا که اقتصاد آلمان باید از مرحله نیمه رکودی که در تابستان امسال با آن روبرو بود، فاصله زیادی بگیرد و حالا این رشد می تواند به آرامی صورت بگیرد.”

یکی دیگر از تاثیرات یوروی کم ارزش، ایجاد تورم منفی در منطقه پولی یوروست است. در سال گذشته قیمت کالاها در آلمان تنها یک دهم درصد افزایش یافت در حالیکه در اسپانیا، بهای کالاها یک و یک دهم درصد کاهش داشته است. این یعنی اینکه اسپانیا هم اکنون با تورم منفی روبروست.

همزمان، بانک مرکزی اروپا نیز که تجربه ژاپن را در پیش چشمان خود دارد، برای اینکه مصرف کنندگان دائم در انتظار ارزان تر شدن کالاها دست از خرید نکشند، راه حل چاپ اسکناس را برگزیده است. آلمان با این راه حل مخالف است و آن را هزینه بر می داند.

ارزش پایین یورو در برابر دلار آمریکا به نفع اقتصاد آلمان است اما با اینحال، خروج یونان برای این کشور گران تمام می شود چرا که ۶۵ میلیارد یورو از بدهی یونان به آلمان به آلمان تعلق دارد.

هر چند مقامات آلمان مطالب منتشر شده در مجلۀ اشپیگل مبنی بر خروج احتمالی یونان از منطقه پولی یورو را تکذیب کرده اند اما به نظر می رسد کاهش ارزش یورو به نفع آلمان تمام می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پروژه هوافضای آلمان؛ چطور می‌توان در عرض ۶۰ روز با خوابیدن روی تخت ۱۸ هزار یورو درآمد داشت؟

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟