حکایت دوازده کاریکاتوریست از ترسیم دموکراسی با قلم

حکایت دوازده کاریکاتوریست از ترسیم دموکراسی با قلم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مستند «کاریکاتوریست، پیاده نظام دموکراسی» در شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. به بهانه واقعه دردناک حمله مسلحانه به نشریه فکاهی

آگهی

مستند «کاریکاتوریست، پیاده نظام دموکراسی» در شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. به بهانه واقعه دردناک حمله مسلحانه به نشریه فکاهی شارلی ابدو نگاهی دوباره به این فیلم می اندازیم.

فیلم «کاریکاتوریست، پیاده نظام دموکراسی» اولین فیلم بلند استفانی والوآتو، کارگردان فرانسوی کار هر روزه دوازده کاریکاتوریست از دوازده کشور مختلف را روایت می کند. کاریکاتوریستهایی از کشورهایی چون فرانسه، تونس، مکزیک، چین، روسیه، اسرائیل، فلسطین، ونزوئلا، و دانمارک. کسانی که گاهی به خاطر کشیدن طرحی، زندگیشان به خطر می افتد.

استفانی والوآتو در مورد ایده ساخت این فیلم می گوید: «ایده اصلی این بود که وضعیت دموکراسی و آزادی بیان را در سراسر جهان نمایش دهیم. از هر قاره کاریکاتوریستی برگزیدیم و موضوعاتی هم برای بررسی انتخاب کردیم، مانند: اقتصاد، سیاست، دین. تا بین آنها ارتباط برقرار شود.»

کرت وسترگارد، کاریکاتوریست دانمارکی که نشریه شارلی ابدو چند ماه پیش کاریکاتور جنجالی او از پیامبر اسلام را بازنشر کرد، نیز در این مستند حضور دارد. وسترگارد تاکنون از چند سوء قصد جان به در برده است.

کارگردان فیلم همچنین به دیدار نادیا خیاری، کارتونیست تونسی رفته است. وی که با نام مستعار کار می کند، عمدتا در کارتونهای خود به تقبیح کسانی دست می زند که به نام مذهب و فرهنگ پدرسالاریِ حاکم، مانع از اوج گرفتن انقلاب اخیر تونس شدند.

میخاییل زلاتکوفسکی کاریکاتوریست روس، یکی دیگر از هنرمندانی که در مستند «کاریکاتوریست، پیاده نظام دموکراسی» حضور دارد. آثار وی در روسیه، از زمان لئونید برژنف، رهبر شوروی سابق ممنوع بوده است.

میشل کیچکا، کاریکاتوریست اسرائیلی هم تاکنون چندین جایزه برده است، می گوید: «کارتون کسی را مسخره نمی کند. کاریکاتور برهنه کردن آدمهاست، نشان دادن واقعیت عریان است. آنطور که من می بینم، حس می کنم و می فهمم. زیرا نکته ای را در کاریکاتور به بیننده منتقل می کنید که دیدگاه و عقیده شماست.»

کاریکاتور تنها استعاره و تصویری نیست. نماد آزادی بیان، بعنوان یکی از ستونهای دموکراسی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد