نگاهی به رویدادهایی برای تقدیر از کاریکاتوریستها

نگاهی به رویدادهایی برای تقدیر از کاریکاتوریستها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمله به نشریه فکاهی شارلی ابدو اهمیت برگزاری مراسم و رویدادهایی برای پاسداشت حس تعهد و شجاعت بیانِ کاریکاتوریستها در سراسر جهان را برجسته تر می کند

آگهی

حمله به نشریه فکاهی شارلی ابدو اهمیت برگزاری مراسم و رویدادهایی برای پاسداشت حس تعهد و شجاعت بیانِ کاریکاتوریستها در سراسر جهان را برجسته تر می کند.

بنیاد «کاریکاتور برای صلح» از سال ۲۰۰۶ میلادی از یک کاریکاتوریست به خاطر آثارش تقدیر می کند. سال گذشته این جایزه به دو هنرمند دنیای عرب تعلق گرفت که با آثار خود با قدرتهای سیاسی و مذهبی مبازره می کنند.

مراسم اهدای جایزه همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات و در ژنو مقر سازمان ملل متحد برگزار شد.

کوفی عنان، رییس افتخاری بنیاد «کاریکاتوریست برای صلح» پس از اهداء جوایز گفت: «جایزه کاریکاتوریست برای صلح برای قدردانی از هنرمندانی است که استعدادهایشان را در جهت صلح و همزیستی بکار برده اند و به کسانی اهدا می شود که تصویر را به عنوان یک زبان واحد جهانی برای آگاهی بخشی و آموزش و تجلیل انسانیت، بکار می گیرند.»

دعا العدل، هنرمند مصری یکی از دو برنده است که در آثارش به مسائل سیاسی و حقوق زنان می پردازد. وی به خاطر آنچه “توهین به مقدسات” نامیده می شود، متهم شده است.

هانی عباس، کاریکاتورست فلسطینی سوری دیگر برنده جایزه «کاریکاتور برای صلح» در سال ۲۰۱۴ بود. وی بدلیل آثاری که در محکومیت خشونتهای رژیم سوریه، خلق کرده است، مدتی را در زندان سپری کرده بود. عباس پس بعد از آزادی قصد دارد به سوئیس پناهنده شود.

بسیاری از همکاران او در رسانه ها یا به زندان افتاده اند و یا کشته شده اند. وی می گوید: «این جایزه صرفا به شخص من تعلق ندارد، بلکه از آنِ تمام کسانی است که عقیده شان را بیان می کنند، همه روزنامه نگاران و روشنفکران سوری که تنها به خاطر طرحهایی که کشیده اند، حرفهایی که زده اند و افکاری که بیان کرده اند، در معرض خطر بزرگ هستند.»

مراسم اهدای جوایز مطبوعاتی کاریکاتور، نیز از دیگر رویدادهای مهم برای تقدیر از کارتونیستهای سیاسی در سراسر جهان است که از ۹ سال پیش در شهر سینترای پرتغال برگزار می شود. مشکلات مالی، سال گذشته مانع از برگزاری این رویداد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟