از چهارشنبه تا جمعه، بر فرانسه چه گذشت؟

از چهارشنبه تا جمعه، بر فرانسه چه گذشت؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درمجموع هشتاد هزار نفر از نیروهای پلیس، ژاندارمری، ارتش و یگان ویژه ضد تروریستی در عملیات تعقیب و گریز برادران کوآشی و همچنین آمدی کولی بالی، گروگان گیر همدست این دو تروریست شرکت داشتند.

آگهی

ماجرا از صبح روز چهارشنبه آغاز شد. درست در میان جلسۀ هیات تحریریۀ هفته نامۀ شارلی ابدو، دو مرد مسلح به کلاشنیکف، به روی کارکنان این نشریه آتش گشودند و ۱۲ نفر را از میان کاریکاتوریست ها، خبرنگاران و ماموران پلیس به قتل رساندند. این دو تروریست به نام های سعید و شریف کوآشی پس از حمله و هنگام گریز از محل، فریاد “انتقام پیامبر را گرفتیم“، سر می دادند.

بلافاصله، خودرویی که حمله کنندگان با آن از محل گریختند، در یک نقطۀ دیگر از این شهر توسط پلیس پیدا شد. کارت شناسایی بجا مانده در این اتومبیل موجب شد تا پلیس در جریان تحقیقات خود به نام برادران کوآشی برسد. این نام برای سرویس های اطلاعاتی فرانسه و پلیس این کشور ناآشنا نبود و هر دوی اینها، چندین بار نیز پیش از این به اتهامات مختلف دستگیر شده بودند.

شریف کوآشی در سال ۲۰۰۸ به دلیل داشتن ارتباط با گروههای تروریستی شناخته شده و محکوم به زندان شده بود.

بسیج پلیس برای یافتن این دو تروریست در تمام سطح شهر مشهود بود. وزارت کشور فرانسه نیز اعلام کرد که ضرایب امنیتی را به بالاترین حد خود رسانده و نیروهای ویژه در جستجوی این دو نفر هستند.

در تعدادی از شهرها از جمله استراسبورگ و رمس، که این دو برادر زمانی را در آنجا سپری کرده بودند، بازرسی ها ادامه یافت و حتی نیروی زمینی فرانسه نیز برای استقرار امنیت به پلیس پیوست. در مجموع ۸۰ هزار نفر از نیروهای نظامی در سراسر کشور در این عملیات شرکت داشتند.

هنوز ۲۴ ساعت از حمله به دفتر هفته نامۀ شارلی ابدو نگذشته بود که در جریان تیراندازی در جنوب پاریس، یک پلیس کشته و پلیس دیگری مجروح شد. عامل این تیراندازی از سوی پلیس شناسایی شد که فردی به نام آمدی کولی بالی بود. وی و شریف کوآشی در زندان با یکدیگر آشنا شده بودند. وزارت کشور فرانسه پس از آن، تصاویری از وی و دوست دخترش را بعنوان مظنون به این تیراندازی منتشر کرد.

همان روز، برادران کوآشی در شمال پاریس و در یک ایستگاه پمپ بنزین دیده شدند. صاحب این ایستگاه این دو برادر را از روی تصاویر پخش شده شناخته و به پلیس اطلاع داده بود. این دو از این ایستگاه پمپ بنزین، مقداری مواد غذایی نیز سرقت کردند که به گفتۀ تحلیلگران این بمعنای تنها بودن و حامی نداشتن آنها بوده است.

از همان هنگام، منطقه ای با وسعت هشتاد کیلومتر توسط نیروهای ویژه ژاندارمری و یگان های ویژۀ ضد تروریستی که برای نخستین بار در این سطح وسیع با یکدیگر همکاری می کردند، تحت محاصره قرار گرفت.

در نهایت سعید و شریف کوآشی در یک کارگاه در منطقۀ صنعتی دمرتن آن گوئل، یک نفر را به گروگان گرفته و اعلام کردند آمادۀ شهادت هستند و اجازه نخواهند داد پلیس آنها را زنده دستگیر کند.

همان هنگام، خبر از گروگان گیری دیگری در شرق پاریس منتشر شد. این خبر از گروگان گیری چند خریدار در فروشگاه مواد غذایی حلال توسط آمدی کولی بالی، دوست برادران کوآشی حکایت داشت. وی در قبال آزادی گروگان ها، خواستار آزادی برادران کوآشی شده بود.

سرانجام این گروگان گیری ها با حملۀ پلیس و مرگ گروگان گیرها خاتمه یافت و چند تن از گروگان ها نیز جان خودشان را از دست دادند. حال، پلیس امیدوار است با دستگیری حیات بوم الدین، بتواند به اطلاعات بیشتری در مورد عاملان این حملات تروریستی دست یابد. همزمان، انتقادها در مورد، رفتار دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی فرانسه در مورد این سه نفر و آزاد گذاشتن آنها، در محافل سیاسی و رسانه ای فرانسه آغاز شده و باید دید چه پاسخی برای آن داده خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همسر کاریکاتوریست مقتول مجله شارلی ابدو از روز حادثه می گوید

فرانسه یک سال پس از حمله به دفتر هفته نامه «شارلی ابدو» چه تغییری کرده است؟

از چهارشنبه تا جمعه، بر فرانسه چه گذشت؟