«ملاحظات امنیتی در اروپا هرگز چنین ناهماهنگ نبوده است»

«ملاحظات امنیتی در اروپا هرگز چنین ناهماهنگ نبوده است»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علیرغم وجود نهاد های متعدد امنیتی در اروپا، فقدان هماهنگی و رد اطلاعات حساس از کشوری به کشور دیگر، امنیت شهروند هرگز چنین به چالش گرفته نشده است.

آگهی

از یازدهم سپتامبر سال دوهزار و یک تابحال موضوع امنیت اروپا تا این حد حاد و در عین حال به گفته مدیر پلیس اروپا از هم گسیخته و ناهماهنگ نبوده است. اروپا در مقابل تروریسم چه می تواند بکند؟

نهادهای بسیاری در جهت حفظ امنیت اروپا کار می کنند، از جمله آنها: پلیس اروپا، بانکهای اطلاعاتی، شبکه کارشناسان امنیتی و نیروهای ویژه، اما بودجه همه آنها اندک و ناکافی است.

امنیت اروپا بستگی کامل به منطقه “شنگن” دارد که شامل بیست و دو کشور اتحادیه اروپا و ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس می شود. این منطقه “تردد آزاد” برحسب هر کشور، مقررات خود را دارد و در واقع، این در خارج از مرزهای اروپاست که کشورها بیشترین نظارت را بر امور امنیتی دارند.

دسترسی کشورهای اروپایی به اطلاعات خصوصی مسافران هواپیما، از جمله نام آنها، به حفظ امنیت در اروپا کمک می کند، اما پیش نویس لایحه ای که به دولتها اجازه درخواست چنین اطلاعاتی را می دهد، سالهاست که با مخالفت گروههای پارلمان اروپا روبرو بوده است.

در میان صداهایی که خواهان لغو مقررات تردد آزاد در اتحادیه اروپاست، آرنو دان ژان، نماینده پارلمان اروپا به ادری تیلو، خبرنگار یورونیوز در بروکسل می گوید این قوانین امنیتی است که باید هماهنگ شود:

یورونیوز: آقای دان ژان، شما نماینده راست میانه و دبیر کمیته فرعی دفاع و امنیت پارلمان اروپا هستید. چهار سال است که پیش نویس لایحه رد اطلاعات خصوصی مسافران هواپیما به منابع امنیتی در پارلمان معطل مانده است، اما اگر چنین قانونی وجود داشت، چگونه از حملات تروریستی هفته گذشته در پاریس جلوگیری می کرد؟

آرنو دان ژان: یکی از آنها (تروریستها) قبلا به یمن، کشوری که خطرناک شناخته می شود، سفر کرده بود. این مسافرتها از خود رد پاهایی از جمله رزرواسیون و بلیط بجا می گذارند که بعدا می توان از طریق آن، رد مسافر را در محل و هویت او را مشخص کند. البته این اطلاعات معجزه نمی کند، اما یکی از ابزاری است که به کسب اطلاعات در مورد افراد مظنون کمک می کند.

یورونیوز: برخی از دولتها بار دیگر مقررات “شنگن” را بزیر سئوال برده اند. آیا در این مقررات رفت و آمد آزاد، کاستی هایی وجود دارد؟

آرنو دان ژان: “شنگن” یک به اصطلاح “الک” نیست و می توان تحت شرایطی (تردد ها را) کنترل و کسب اطلاعات کند. البته “شنگن” کاستی های دارد و می تواند بهتر شود. برای مثال، مرزهای خارجی و رفت و آمد شهروند زیر کنترل بیشتری قرار گیرد. از جمله می توان از اعضا (اتحادیه اروپا) خواست که با دقت بیشتری مرزهایشان را با ترکیه که مقطع عمده تردد جهادی ها به سوریه و عراق است، کنترل کنند. این تغییرات را بدون لغو کامل “شنگن” می توان اعمال کرد.

یورونیوز: کمیسیون اروپا می گوید کشورهای عضو “شنگن” از بانک اطلاعاتی “شنگن” که به همین منظور ایجاد شده است، به اندازه کافی استفاده نکرده اند.

آرنو دان ژان: بله درست است. اینهم بخشی از آن ناهماهنگی است که از ابزار کار بدرستی استفاده نشده است. نظام “شنگن” بمراتب پیچیده تر و کاملتر از آن است که همه آزادند بدون هیچگونه کنترل در اتحادیه اروپا تردد کنند. من طرفدار استفاده کامل از مقررات موجود پیش از تلاش برای وضع مقررات جدید هستم زیرا ابزار نوین می توانند بدون بهبود همکاری و کاربرد ، مسائل را پیچیده تر کنند.

یورونیوز: اما این به اراده بیست و هشت عضو اتحادیه اروپا بستگی دارد که میدانیم مایل به تشریک مساعی و رد اطلاعات حساس به یکدیگر نیستند. آیا می شود گفت که همکاریهای (امنیتی) میان اعضا، به نهایت خود رسیده است؟

آرنو دان ژان: اگر اطلاعات حساس را در یک بانک مشترک به اطلاع همه اعضا برسانید، بلافاصله کیفیت خود را درارتباط با منبع اطلاعاتی و نحوه کسب اطلاعات از دست می دهد. نمی شود همه کارها را با هم کرد.

یورونیوز: منظورتان این است که نمی شود اطلاعات را در اختیار سایر اعضا گذاشت…

آرنو دان ژان: بعضی هایش را چرا، اما نه بخشهای حساس را. این تصور درست نیست که اگر اطلاعات را از طریق بروکسل با همه اعضای اتحادیه شریک شویم، موثرتر عمل خواهیم کرد. این امر می تواند موجب موانع اداری شود که نیازهای امنیتی را در محل تحت تاثیر قرار می دهد. آسان می توان درباره ایجاد ساختارهای جدید اطلاعاتی صحبت کرد، اما اعضا هم اکنون هم با یکدیگر تشریک مساعی بسیار دارند. در این روند، باید قوانین ضد تروریسم را که در هر کشور متفاوت است، هماهنگ کرد. ناهماهنگی های موجود به کار دادگاهها و پلیس کمکی نمی کند. یک چهارچوب قانونی هماهنگ، یک نقطه عطف خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ فراموش شده شرق اوکراین همچنان قربانی می گیرد

مواد منفجره بجا مانده از داعش، خطری بزرگ برای ساکنان موصل

فینال لیگ قهرمانان؛ تجربه کهکشانی ها کارساز تر است یا انگیزه قرمزها؟