شمارۀ جدید شارلی ابدو در پنج میلیون نسخه چاپ و توزیع می شود

شمارۀ جدید شارلی ابدو در پنج میلیون نسخه چاپ و توزیع می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این شمارۀ شارلی ابدو در ۱۶ زبان و علاوه بر فرانسه، در ۲۵ کشور دیگر توزیع شده است و فرصتی برای شناخته شدن در میان مخاطبان کشورهای دیگر به شمار می اید.

آگهی

یک هفته پس از حمله به هفته نامۀ شارلی ابدو و کشتار ۱۲ کاریکاتوریست، روزنامه نگار و پلیس توسط دو تروریست اسلامگرا، شمارۀ جدیدی از این هفته نامه به روی پیشخوان دکه های روزنامه فروشی در فرانسه دیگر کشورها قرار گرفت.

به گفتۀ مسوولان این هفته نامه، شمارۀ جدید شارلی ابدو در پنج میلیون نسخه به چاپ و طی چند هفته به دست خوانندگان خواهد رسید. سه میلیون نسخه از هفته نامۀ شارلی ابدو برای فرانسه و دو میلیون نیز برای دیگر کشورها در نظر گرفته شده است. تیراژ معمولی این هفته نامه قبل از حملات تروریستی، شصت هزار نسخه بود.

لوز، یکی از کاریکاتوریست های هفته نامۀ شارلی ابدو می گوید این شمارۀ جدید از میان اشک و خندۀ بازماندگان این هفته نامه زاده شده است.

لوز می گوید: “ انتشار این شماره با این تیتر به همان سختی و دردناکی از دست دادن دوستانمان بود.”

به روی صفحۀ نخست هفته نامه شارلی ابدو کاریکاتوری از پیامبر اسلام دیده می شود که تابلویی را به دست دارد و بروی آن جملۀ “ من شارلی هستم” نوشته شده است. تیتر اصلی این هفته نامه نیز می گوید: “بخشودگی برای همه.”

اعضای تحریریۀ هفته نامۀ شارلی ابدو موقتا در محل ساختمان روزنامۀ لیبراسیون مستقر شده و به اتفاق، تصمیم به انتشار این هفته نامه طبق روال ان در روزهای چهارشنبه گرفته اند. این شمارۀ شارلی ابدو در ۱۶ زبان و علاوه بر فرانسه، در ۲۵ کشور دیگر توزیع شده است و فرصتی برای شناخته شدن در میان مخاطبان کشورهای دیگر به شمار می اید.

جرارد بریارد، مدیر مسوول هفته نامۀ شارلی ابدو می گوید: “با این شمارۀ یک هفته بعد از حمله به هفته نامه، همه شارلی ابدو را کشف خواهند کرد و می فهمند که این هفته نامه چه می گوید و اینکه ما مظهر چه هستیم.”

میزان فروش این هفته نامه برای فرانسه یک رکورد محسوب می شود. به گفتۀ مسوولان این هفته نامه، قرار است طی چند هفته، این شماره بر حسب تقاضا، تجدید چاپ و در دکه های روزنامه فروشی به فروش برسد. چنین سابقه ای در تاریخ مطبوعات فرانسه، در فردای درگذشت ژنرال شارل دوگل و با فروش دو میلیون نسخه ای روزنامه “فرانس سوار” دیده می شود .

یک فروشندۀ روزنامه می گوید: “چنین صفی را در مقابل در دکه روزنامه فروشی ام هرگز ندیده بودم. ۲۰ سال است که به این حرفه مشغول هستم و هرگز چنین جمعیتی را در انتظار یک روزنامه ندیده بودم.”

بسیاری از مردم نیز پس از این واقعه به خوانندگان این هفته نامه پیوسته اند و پیش از آن خواننده شارلی ابدو نبودند.

یکی از خریداران این هفته نامه می گوید: “برای من خیلی مهم بود که این هفته نامه را بخرم. اول به این دلیل که می خواهم با شارلی ابدو آشنا شده و شاید هم جذب آن بشوم و در آینده نیز این هفته نامه را بخرم و بخوانم. دیگر اینکه با توجه به وضعیت پیش آمده، هر فرانسوی امروز می خواهد که شارلی ابدو را بخرد.”

یکی دیگر از خوانندگان نیز می گوید: “شارلی ابدو سمبل آزادی بیان است و تا به اینجا خواننده این هفته نامه نبودم اما از این به بعد تغییر رویه خواهم داد.”

خوانندۀ دیگری نیز با گفتن اینکه من شارلی هستم، داشتن هفته نامۀ شارلی ابدو را لازم می داند.

هفته نامۀ شارلی ابدو روز هفتم ژانویه توسط دو برادر به نام های سعید و شریف کوآشی مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و در این حمله، ۱۲ نفر کشته شدند. از آن تاریخ، دفتر این هفته نامه به محلی برای ادای احترام مردم فرانسه به کاریکاتوریستها و خبرنگاران این هفته نامه تبدیل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

"شارلی ابدو" تا ۲ ماه تجدید چاپ می شود

واکنش ها به نسخه تازه شارلی ابدو

در گرماگرم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، فرانسه امنیت شب تحویل سال نوی المپیکی را تشدید می‌کند