ساماراس می گوید برای نجات یونان از بحران هر کاری می کند

ساماراس می گوید برای نجات یونان از بحران هر کاری می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طی چند سالی که یونان در چنگال بحران اقتصادی گرفتار است، بسیاری از موسسات مالی با ورشکستگی روبرو شده و نرخ بیکاری به ۲۷ درصد رسیده است. بیش از یک و نیم میلیون نفر نیز شغل خود را از دست داده اند.

آگهی

شکست چندبارۀ پارلمان یونان در انتخاب رییس جمهوری این کشور، آنتونیو ساماراس، نخست وزیر یونان را مجبور کرد انتخابات زودهنگام روز بیست و پنجم ژانویه را بعنوان تنها راه حل باقیمانده برای خروج از بحران سیاسی برگزیند. همزمان، با اعلام این تصمیم در روز پایانی سال گذشته، صندوق بین الملی پول نیز، ادامۀ کمک های خود به یونان را تا تشکیل دولت بعدی متوقف کرد. این مساله، کار را برای آنتونیو ساماراس، که رقیب سرسختی مثل حزب سیریزا دارد، سخت تر کرد.

برای این سیاستمدار یونانی که تلاش می کند کشور را از بحران اقتصادی فلج کننده خارج کند، پیروزی در این انتخابات به معنای همراهی مردم با برنامه های دولت وی تلقی می شد.

آنتونیو ساماراس که به یک خانوادۀ ثروتمند تعلق دارد، از سال ۲۰۰۹ به ریاست حزب دموکرات نوین منصوب شد و در راس این حزب بود که در سال ۲۰۱۲ در راس یک دولت ائتلافی، نخست وزیر یونان شد.

این دوره، همراه با اوج گرفتن بحران اقتصادی در این کشور بود و نخست وزیر محافظه کار، مجبور بود شرایط وام دهندگان را در برنامه های ریاضت اقتصادی به اجرا بگذارد. برنامه هایی که انتقادهای زیادی برانگیخت و مخالفت احزابی مانند سیریزا را به دنبال داشت.

وی در پاسخ به این انتقادها، از احزاب دیگر نیز دعوت کرد تا با متمرکز کردن قوای خود برای رسیدن به اهداف دولت، برای برقراری ثبات و خروج از بحران، به دولت بپیوندند.

این انتقادها تنها به داخل کشور محدود نمی شد. در اتحادیۀ اروپا، وام دهندگان بر دولت یونان فشار می آوردند تا با صرفه جویی بیشتر، از کسری بودجه بکاهد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان یکی از رهبرانی بود که از یونان می خواست در برابر پول هایی که به این کشور داده است، تلاش بیشتری برای خروج از بحران انجام دهد. نزدیک به ۶۰ میلیارد یورو از وام های داده شده به یونان را آلمان تامین کرده است. اگرچه، شروع بازگشت سرمایه داران طی ماه های اخیر به یونان و خرید اوراق قرضۀ دولتی اندکی اطمینان را به بازارهای مالی بازگردانده بود اما مباحث مربوط به خروج احتمالی یونان از منطقۀ نفوذ یورو باز هم بحران اقتصادی و نگرانی ها را دامن زد.

طی این چند سالی که یونان در چنگال بحران اقتصادی گرفتار است، بسیاری از موسسات مالی با ورشکستگی روبرو شده و نرخ بیکاری به ۲۷ درصد رسیده است. بیش از یک و نیم میلیون نفر شغل خود را از دست داده اند و به دلیل نبود بودجۀ کافی، کمک های دولتی و خدمات اجتماعی کاهش پیدا کرده و مردم فقیرتر شده اند.

آنتونیو ساماراس می گوید مالیات بر موسسات و کارخانه ها را از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش خواهد داد. وی همچنین قول داده است مالیات بر درآمد را نیز به ۳۳ درصد کاهش بدهد. ضمن انکه، کاهش مالیات بر ملک نیز از دیگر وعده های آنتونیو ساماراس است.

کمیسیون و بانک اروپا و همچنین صندوق بین المللی پول که به تروییکا معروف هستند، از وام دهندگان اصلی به یونان محسوب می شوند و آنتونیو ساماراس قول بازنگری در شرایط تحمیل شده از سوی این سه نهاد را داده است. رییس حزب دموکرات نوین می خواهد در مذاکرات با وام دهندگان، کفۀ ترازو را به نفع مردم یونان سنگین تر کند. وام دهندگان می گویند چنانچه یونان می خواهد اقساط بعدی وام ها را دریافت کند باید به تعهدات خود احترام بگذارد. این تعهدات برای مردم یونان تاکنون بسیار گران تمام شده و خیلی از آنها حتی شغل خود را از دست داده اند. رییس حزب دموکرات نوین باید راهی را برای حفظ تعادل میان این دو بیابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند

اولین بار در یک کشور مسیحی ارتدوکس؛ پارلمان یونان لایحه ازدواج همجنس‌گرایان را به رای می‌گذارد

تلاش برای حل اختلافات دیرینه یونان و ترکیه؛ اردوغان در سفر تاریخی به آتن وعده گشایش «دوران جدید» داد