شبیه سازی کامپیوتری در خدمت صنعت هوافضا

شبیه سازی کامپیوتری در خدمت صنعت هوافضا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چه موادی در آینده برای ساخت هواپیما به کار خواهد رفت؟ پاسخ را در دانشگاه صنعتی لوبلین در شرق لهستان پیدا می کنیم.

تا مدتی پیش این دانشگاه فاقد تجهیزات و ابزارآلات لازم برای تحقیق درحوزه هوافضا بود. اما در حال حاضر شش نوع ابزار پیچیده از جمله اسکنرهای سه بعدی، دوربینهای حرارتی، و اتاقکها یی با دمای کنترل شده این دانشگاه را به یکی از مهمترین مراکز تحقیقات هوافضا در اروپای شرقی تبدیل کرده است.

مارکین کنک، مهندس مکانیک این دانشگاه می گوید: «شرکت های صنعتی که با ما همکاری می کنند از اطلاعات حاصل از این آزمایشها برای انجام تغییرات در تولیداتشان استفاده می کنند. نتایج آزمایشهای ما به آنها کمک می کند زمان لازم برای سوار کردن قطعات هواپیماهای جدید را کاهش دهند. در نتیجه تولید هواپیماهای جدید کم هزینه ترخواهند بود و بلیط سفر هوایی هم ارزان تر.»

چه ابزارهایی برای تکمیل این آزمون های مکانیکی وجود دارد؟

دانشمندان یک پروژه پژوهشی اتحادیه اروپا موسوم به “سمکست” (CEMCAST) در “مرکز فناوری عالی برای مواد مرکب نوین در کاربردهای هوافضا و سطح“با بهره گیری از روشهای جدید شبیه سازی کامپیوتری به درک بهتری از دینامیک درونی مواد تازه بارآمده برای کاربردهای هوافضا دست یافته اند.

پژوهشگران دانشگاه لوبلین با این طرح اروپایی همکاری می کنند. جریان شاره ها در این مواد و واکنش آنها به لرزش و ضربه نیز از مواردی است که این محققان این طرح درباره آن تحقیق می کنند.

یک مهندس عمران از دانشگاه لوبلین درباره کاربرد شبیه سازی کامپیوتری در صنایع هوافضا می گوید: «به کمک این شبیه سازی های کامپیوتری می توانیم مدلهای پیچیده بسازیم و پیش بینی کنیم که این مواد در شرایط پیچیده چه واکنشی بروز می دهند. این روش کم هزینه و سریع است. در واقع مدل سازی کامپیوتری، آینده مهندسی هوافضاست. این روش به ما امکان می دهد که مواد جدید پیچیده و مطمئنتر و بهتر بسازیم.»

برای طراحی و ساخت مواد مرکب جدید با آلومینیوم و کربن و تارهای شیشه که سبک و محکم باشند و بتوان از آنها در ساخت هواپیماها استفاده کرد، به انجام آزمایشهای مکانیکی و هم محاسبات عددی نیاز است.

باربارا سوروسکا، مهندس مواد در دانگشاه لوبلین می گوید: «این مواد مرکب عمدتاً برای افزایش استحکام سازه های هواپیما به کار می روند و جایگزین فلزات می شوند. سبکترند و کیفیتشان هم بهتر است.»

دانشمندان هوافضای دانشگاه لوبلین می گویند پژوهشهایی که در این آزمایشگاه انجام داده اند، نتیجه بخش بوده است و دانش و اطلاعات لازم را فراهم می کند تا در این دانشگاه مرکز پژوهشی پیشرفته ای در حوزه هوافضا ایجاد شود.

یولاندا سادوسکا فیزیکدان و از محققان این تیم پژوهشی در لهستان می گوید: «شرح پژوهشهای ما در شانزده فصل، دو کتاب، و در هفتاد مقاله که در بیست و چهار نشریه معتبر بین المللی به چاپ رسیده اند، آمده است.»

توماژ سادووسکی، مهندس مکانیک و مسئول هماهنگ کننده طرح اروپایی موسوم به “سمکست”(CEMCAST) در باره امکانات آینده این طرح می گوید: «خرید تجهیزات گام اول است. گام دوم آماده کردن کارکنانمان است. برای آنها ترتیب سفر به کشورهای دیگر را می دهیم. دانشجویان دکترا، و اساتیدمان را به کشورهای مختلف فرستاده ایم. ما توان کافی برای همکاری با صنعت را در زمینه های بسیار پیشرفته داریم.»

پژوهشگران می گویند این کار نیاز به همکاری فعال بین شرکتهای بزرگ مثل ایرباس و شرکتهای کوچک محلی دارد.

www.cemcast.pollub.pl

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مهندسان اروپایی مدلی برای هواپیماهای آینده را می آزمایند

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی