آرژانتین: "علت مرگ دادستان پرونده انفجار آمیا احتمالا خودکشی است"

آرژانتین: "علت مرگ دادستان پرونده انفجار آمیا احتمالا خودکشی است"
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس کالبدشکافی و اظهارات اولیه مقامات آرژانتین از جمله سرجیو برنی، وزیر امنیت این کشور، علت مرگ آلبرتو نیسمن دادستان پرونده انفجار در آمیا، مرکز

آگهی

بر اساس کالبدشکافی و اظهارات اولیه مقامات آرژانتین از جمله سرجیو برنی، وزیر امنیت این کشور، علت مرگ آلبرتو نیسمن دادستان پرونده انفجار در آمیا، مرکز یهودیان بوئنوس آیرس «احتمالا خودکشی» بوده است.

وی در گزارشی ۳۰۰ صفحه ای، کریستینا فرناندز، رئیس جمهوری و برخی دیگر از مقامات آرژانتین را به خاطر برقراری و تسهیل روابط تجاری با ایران به «لاپوشانی نقش تهران در انفجار آمیا» متهم کرده است. قرار بود او در همین خصوص در جلسه غیرعلنی کنگره شهادت دهد.

بسیاری در آرژانتین و دیگر کشورها مرگ دادستان نیسمن را مشکوک می دانند و به سناریوی خودکشی وی به دیده تردید می نگرند.

پاتریشیا بولوریچ، نماینده پارلمان و رئیس کمیته قوانین کیفری می گوید: «دادستان (آلبرتو نیسمن) در دو سه باری که در چند روز گذشته با او صحبت کردم به من گفت که ممکن است زندگی اش را بر سر پرونده (بمب گذاری مرکز یهودیان آمیا در بوئنس آیرس) از دست بدهد. این موضوعی بسیار جدی و دشوار است. فکر می کنم او به تبعات کار خود آگاه بود.»

خاخام سرجیو برگمن، یکی از دیگر از نمایندگان پارلمان آرژانتین گفت: «به جای این که من توضیح دهم آیا این یک خودکشی بوده است یا نه، خانم رئيس جمهور که بر مسند قدرت است و به سرپوش گذاشتن (بر پرونده آمیا) متهم شده است باید توضیح دهد که در آرژانتین چه می گذرد، خصوصا اکنون که جسد دادستانی را بر روی دست داریم.»

پیکر بی جان دادستان آلبرتو نیسمن ۵۱ ساله که ده سال در خصوص پرونده انفجار آمیا تحقیق کرده بود، نیمه شب یکشنبه در آپارتمانش در بوئنوس آیرس با یک سلاح کمری و یک پوکه گلوله در کنارش پیدا شد.

در جریان بمبگذاری مرگبار در آمیا، مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس، پایتخت، که ۲۱ سال پیش در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ روی داد ۸۵ تن جان باختند.

دادستانی آرژانتین ایران را به سازماندهی و حزب الله لبنان را به اجرای عملیات انفجار متهم کرده بود و از پلیس بین الملل خواستار بازداشت اکبر هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی، علی فلاحیان و علی اکبر ولایتی از مقام های دولت وقت ایران شده بود.

دولت ایران همواره هرگونه دخالت و دست داشتن در انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین را رد کرده است.

دولت فعلی آرژانتین نیز هرگونه اتهام در لاپوشانی و طراحی قتل آقای نیسمن را رد می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح رئیس جمهوری آرژانتین برای مهار تورم ۲۰۰ درصدی؛ مخالفان با پلیس درگیر شدند

آرژانتین به بریکس نمی‌پیوندد؛ خاویر میلی: کمونیست‌ها به آزادی و دموکراسی اعتقاد ندارند

فرمان تازه رئیس‌جمهور آرژانتین برای لغو مقررات اقتصادی؛ هزاران تن در بوئنوس آیرس دست به تظاهرات زدند