دغدغه های یونانی ها در آستانه انتخابات پارلمانی

دغدغه های یونانی ها در آستانه انتخابات پارلمانی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از سال ها بحران مالی و تدابیر سختگیرانه اقتصادی آیا تغییری در وضعیت مردم یونان صورت خواهد گرفت؟ در آستانه انتخابات یونان، در قلب آتن و در فضایی

آگهی

پس از سال ها بحران مالی و تدابیر سختگیرانه اقتصادی آیا تغییری در وضعیت مردم یونان صورت خواهد گرفت؟

در آستانه انتخابات یونان، در قلب آتن و در فضایی آزاد، یک گروه فعال در امور خیرخواهانه برای نیازمندان غذا آماده کرده و از آنها پذیرایی می کنند. گویی امیدی به انتخابات پارلمانی ندارند.

کونستانتینو که از چهار سال پیش کارش را از دست داده انجمنی برای اطعام نیازمندان به راه انداخته است. او در سال ۲۰۱۱ روزانه از ۵۰ تا ۶۰ گرسنه پذیرایی می کرد و حالا این رقم به ۴۵۰ غذا در روز افزایش یافته است.

او که امیدی به انتخابات ندارد می گوید: « مهم نیست چه کسی انتخاب می شود. مساله این است که بیکاری ادامه پیدا می کند و جیب هایمان همچنان خالی از یورو خواهد بود. از این جهت برای من استفاده از واحد پولی یورو یا دراخما فرقی نمی کند. دغدغه من چنین چیزهایی نیست. مشکل این است که سه تا چهار میلیون یونانی یعنی نیمی از جمعیت کشور وضعیتشان شبیه من است.»

بی اعتمادی نسبت به آینده در بین بنگاه ها و شرکت های کوچک و متوسط موج می زند، بویژه بین آنهایی که نتوانستند در جریان بحران مالی کسب و کارشان را رونق ببخشند. برای این گروه وضع متفاوت است. آنچه مایه هراس آنهاست اطمینان نداشتن از وضعیت پیش روست. آپوستولیس، کارشناس رایانه که در فکر مهاجرت بود کسب و کاری در زمینه تعمیر و فروش قطعات الکترونیکی به راه انداخته است.

خروج از حوزه پولی یورو برای او به کابوس می ماند. او می گوید: « این موضوع فقط مایه هراس ما نیست بلکه برای تمام یونانی ها مثل کابوس است. برای اینکه با یورو احساس امنیت می کنیم و اگر به دراخما یا واحد پولی دیگری برگردیم فکر می کنم پا به دوره بدبختی پی انتها گذاشته ایم.» جوانان شاغل در یک شرکت فعال در حوزه نرم افزارها و اپلیکیشن های تلفن های همراه توانسته اند طی سالهای بحرانی و بویژه ۲۰۱۲ گلیم خود را از آب بیرون بکشند. آنها نگرانند که نتیجه نامطلوب انتخابات وضع شان را بدتر کند و آنها را در برابر خطراتی که در سال ۲۰۱۱ پشت سر گذاشته اند قرار دهد.

یکی از آنها از بی ثباتی کشور چنین می گوید: «در یونان با نوسانات زیادی روبرو هستیم. همه چیز خیلی سریع تغییر می کند و گاهی تغییرات کاملا غیرقابل منتطره اند. به همین دلیل امکان از دست دادن نقدینگی، و نوسانات در بازار و گردش سرمایه بالاست.»

کافه بوتیک راهی بود که کورینا را نجات داد. او شغل سابقش در دفتر یک نشریه را در سال ۲۰۱۲ رها کرد تا کسب و کار خودش را راه بیاندازد: کافه بوتیک مد به همراه موسیقی زنده، ترکیب جدیدی که خوش درخشید و پر رونق بوده است.

او که دغدغه اش سازوکارهای اداری در دولتی است که از انتخابات پیش رو سر بر می آورد، می گوید: «انتطار دارم دولت جدید از ایده های نو، خلاق و متفاوت بیشتر حمایت کند. من براساس تجربه شخصی خودم این انتظار را دارم چون که برای راه انداخت کسب و کارم دوره خیلی سختی را پشت سر گذاشتم.»

کورینا فکر مهاجرت به کشورهایی با امکان کسب و کار آسانتر را از از خود دور نکرده اما در حال حاضر ترجیح می دهد در یونان بماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونان موفق شد سردسته باند بزرگ بین‌المللی قاچاق سوخت با درآمد ۲۱ میلیارد دلاری را دستگیر کند

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند

اولین بار در یک کشور مسیحی ارتدوکس؛ پارلمان یونان لایحه ازدواج همجنس‌گرایان را به رای می‌گذارد