پرده برداری از یک پیانوی استثنایی

پرده برداری از یک پیانوی استثنایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«گرگلی بوگانی» مخترع و نوازنده اهل مجارستان از پیانوی جدید خود در بوداپست پرده برداری کرد. این نوازنده ۴۱ ساله بعد از سالها تفکر، کار طراحی و ساخت

آگهی

«گرگلی بوگانی» مخترع و نوازنده اهل مجارستان از پیانوی جدید خود در بوداپست پرده برداری کرد.

این نوازنده ۴۱ ساله بعد از سالها تفکر، کار طراحی و ساخت مدل اولیه می خواست صدای پیانو را بهبود ببخشد و اینک تلاش او به نتیجه رسیده است.

این پیانو که از کربن ساخته شده، از اجزا و روشهای رایج فاصله گرفته است تا به گفته سازندگانش به صدایی قویتر و متعادلتر به نسبت مدلهای سنتی مشابه دست یابد.

بوگانی می گوید: «صدایی که از پیانو به سمت پایین می رود، معمولا انعکاسی به این طرف و آن طرف خواهد داشت ولی در این مورد صدا هدایت می شود، پایه داخلی پیانو به عنوان صداگیر عمل می کند و ضمن تقویت، آن را به سمت مخاطبان هدایت می کند.» تمام هجده هزار اجزای پیانو بازنگری شده و پایه های پهن و پیچ دار به این پیانو به عنوان صداگیر اضافه شده اند. سیم های معلق حداقل فشار را به تخته صدا وارد می کنند که از بیش از بیست لایه کربن ساخته شده است. قاب چدنی آن هم کاملا جدید است.

سازنده این پیانو می گوید: «ما قاب چدنی اش را باز کردیم. این قسمت از پیانوی سنتی بیشتر سربسته است. ما آن را باز کردیم که صدا راحت تر بتواند خارج شود.»

جرالد کلیتون نوازنده جاز آمریکایی و برنده چهار جایزه گرمی می گوید تحت تاثیر صافی صدای این پیانو قرار گرفته است.
او می گوید: «به شکل تکان دهنده ای صاف بود. گاهی وقتی پیانو می زنید احساس می کنید صدا خارج می شود و شما باید آن را دنبال کنید، ولی در این مورد صدا همانجا می ماند که احساس جدیدی است.»

با استفاده از کربن به جای چوب، این پیانو بسیار کمتر نسبت به دمای هوا و رطوبت آن حساس است، امری که برای کنسرت در هوای آزاد یک مزیت محسوب می شود. این پیانو نتیجه طرح ده ساله دولت مجارستان است و بانک مرکزی برای انجام آن حدود یک میلیون یورو کمک مالی کرده است . انتظار می رود این پیانو حدود دویست هزار یورو قیمت گذاری شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟