حزب سیریزا با یونان بدهکار چه خواهد کرد؟

حزب سیریزا با یونان بدهکار چه خواهد کرد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب سیریزا در انتخابات پارلمانی زودهنگام یونان، ۳۶ درصد از آرا را از آن خود کرده است. این بمعنای اختیار تامی است که مردم مخالف با برنامه های ریاضت اقتصادی و اصلاحات در این کشور به الکسی سیپراس داده ان

آگهی

گزارش تحلیلی

الکسی سیپراس، رهبر حزب چپگرای سیریزا، با وعده هایی مبنی بر پایان دادن به برنامه های ریاضت اقتصادی توانست پیروز انتخابات پارلمانی یونان شود. حال این سوال مطرح است که نخست وزیر آیندۀ یونان چطور و با چه امکاناتی به این وعده که به آن باید اشتغالزایی و افزایش دستمزدها را نیز افزود، عمل خواهد کرد.

اروپا با نگرانی به پیروزی این حزب نگاه می کند و در مرکز این اتحادیه، آلمان قرار دارد که همواره بر اجرای تعهدات یونان در قبال وام دهندگان تاکید می کند. یکی از این تعهدات، اصلاحات بنیادی در ساختارهای اقتصادی و همچنین نظم مالی است. دولت یونان به همین منظور برنامه های ریاضت اقتصادی را به اجرا گذاشته و الکسی سیپراس، رییس دولت آینده می خواهد این برنامه ها و اصلاحات را متوقف کند.

یونان در حال حاضر ۳۲۰ میلیارد یورو بدهی خارجی دارد که بخش قابل توجهی از این میزان را به آلمان مقروض است. این میزان بدهی برابر با ۱۷۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. حال، نخست وزیر آیندۀ این کشور اعلام کرده که این بدهی را به وام دهندگان پس نخواهد داد و ممکن است همین امر به یک مشکل جدی میان یونان و نهادهای وام دهنده تبدیل شود. رییس بانک مرکزی آلمان در نخستین واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی یونان، گفته است که این کشور باید با تروییکا (نهاد مرکب از نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول) برای انجام تعهدات خود، به توافقهای جدیدی برسد. خارج شدن از منطقۀ پولی یورو نیز از دیگر مباحث مطرح در دولت جدید یونان است.

کلاوس پیتر ویلیش، نمایندۀ پارلمان مرکزی آلمان فدرال و عضو اتحاد دموکرات مسیحی این کشور می گوید: “پیشنهاد من به دولت جدید یونان این است که این کشور باید از منطقۀ پولی یورو خارج شود. یونان توان رقابت با دیگر کشورهای این منطقه پولی را ندارد و باید ببینیم آنها در این باره چه فکری خواهند کرد.”

ادامۀ این وامها نیز به سیاست های دولت جدید بستگی دارد. تروییکا، پیش از این و بعد از انحلال دولت آنتونیس ساماراس در دسامبر گذشته، پرداخت یک وام هفت میلیارد یورویی به یونان را متوقف کرد تا نتیجۀ این انتخابات مشخص شود. ضمن آنکه، سررسید اقساط وام این کشور نیز در مقابل برخی از همسایگان و بانک مرکزی و همچنین صندوق بین المللی پول نیز سرآمده و در سال ۲۰۱۵، این کشور باید مبلغ ۲۰ میلیارد یورو از این وامها را بازپس دهد. یک توافق جدید میان این کشور و وام دهندگان در نخستین گام ضروری به نظر می رسد.

جان میلیوس، مدیر امور مالی حزب سیریزا که از او به عنوان وزیر احتمالی اقتصاد دولت آینده سخن می گویند، در این باره می گوید: “لازم است بین دو طرف توافقی سریع به دست آید. هر دو طرف می خواهند به این سیاستهای افراطی ریاضتی پایان بدهند و باید یک سیاست جدید اتخاذ کنیم. سیاستی که تامین کنندۀ منافع اکثریت شهروندان یونانی باشد. ما باید این ورق را برگردانیم و به خواست یونانی ها و انتخابی که کرده اند، احترام بگذاریم.”

حزب سیریزا در انتخابات پارلمانی زودهنگام یونان، ۳۶ درصد از آرا را از آن خود کرده است. این میزان از آرا، به این احزب اجازه می دهد ۱۴۹ کرسی پارلمان را از آن خود کند. این بمعنای اختیار تامی است که مردم مخالف با برنامه های ریاضت اقتصادی و اصلاحات در این کشور به الکسی سیپراس داده اند.

اینکه این رهبر جوان سیریزا و نخست وزیر چپگرای دولت جدید این کشور از چه منبعی، برای بیرون کشیدن یونان از بحران اقتصادی که تا گلو در آن فرو رفته، پول مورد نیاز خود را پیدا خواهد کرد، هنوز مشخص نیست. روز دوشنبه، بیست و ششم ژانویه، الکسی سیپراس برای تشکیل دولت سوگند خورد و همزمان، وزرای اقتصاد اتحادیۀ اروپا نیز نشستی در بروکسل با موضوع یونان تشکیل دادند. همین امر نشان از اهمیت این کشور برای اتحادیۀ اروپا دارد و به نظر می رسد نخست وزیر جوان یونان بتواند خواسته های خود را در مذاکرات با وام دهندگان اروپایی و بین المللی پیش ببرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونان موفق شد سردسته باند بزرگ بین‌المللی قاچاق سوخت با درآمد ۲۱ میلیارد دلاری را دستگیر کند

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند

اولین بار در یک کشور مسیحی ارتدوکس؛ پارلمان یونان لایحه ازدواج همجنس‌گرایان را به رای می‌گذارد