نظرات رهبران اروپا درباره بدهی سنگین یونان و پیروزی سیریزا

نظرات رهبران اروپا درباره بدهی سنگین یونان و پیروزی سیریزا
Copyright 
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با پیروزی حزب چپ رادیکال سریزا در انتخابات یونان و دولت جدیدِ ضد سیاست های ریاضت اقتصادی که بزودی در آتن تشکیل می شود، رهبران کشورهای عضو اتحادیه

آگهی

با پیروزی حزب چپ رادیکال سریزا در انتخابات یونان و دولت جدیدِ ضد سیاست های ریاضت اقتصادی که بزودی در آتن تشکیل می شود، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزۀ پولی یورو جملگی بر یک اصل تاکید دارند و آن ماندن یونان در حوزه پولی یوروست.

از دید «یوروگروپ»، متشکل از وزرای دارایی کشورهای حوزه پولی یورو که روز دوشنبه در بروکسل تشکیل جلسه داد، تا زمانی که یونان به تعهداتش در قبال تروئیکا عمل کند مشکلی ایجاد نخواهد شد.

تروئیکا متشکل از بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول است که با بسته نجات میلیاردها یورویی به نجات اقتصاد یونان شتافته است.

کل بدهی های یونان بالغ بر ۳۰۰ میلیارد یورست. ۲۴۰ میلیارد یورو از بسته نجات اعطایی به یونان را کشورها و نهادهای مالی اروپایی تامین کرده اند.

یرون دایسلبلوم، رئیس یوروگروپ در مواجه با بدهی های یونان و سریزا، حزب پیروز در انتخابات این کشور که حتی پیش از تشکیل کابینه زمزمه های بازنپرداختن بخشی از بدهی ها را سر داده است، مقامات و نهادها را به پیشه کردن «صبر» فرا می خواند.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز می گوید: «آلمان باید به اراده مردم یونان احترام بگذارد.» وی در عین حال می افزاید: «رهبر کاریزماتیک سیریزا راه سخت و دشواری پیش رو دارد.»

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا که خود به حوزه پولی یورو نمی پیوندد ضمن ابراز نگرانی، از دولت جدید یونان می خواهد تا در مقابله با کسری بودجه به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه هم راه و آینده ای برای یونان بجز در اتحادیه اروپا و با واحد پولی یورو نمی بیند. وی می گوید: «یونان در حوزه پولی یوروست، می خواهد در حوزه پولی یورو بماند و یونان در حوزه پولی یورو باقی خواهد ماند.»

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول هم می گوید حمایت از یونان ادامه خواهد یافت.

همه خوشبینی های نهادهای مالی و حمایت های رهبران اروپایی منوط به یک پیش شرط است و آن عدم اتخاذ تصمیمی رادیکال از سوی حزب حاکم رادیکال سیریزا در آتن در خصوص بازپرداخت بدهی های میلیاردها یورویی یونان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

الکسی سیپراس جوانترین نخست وزیر یونان شد

نرخ تورم در حوزه پولی یورو «به‌طور غیرمنتظره» کاهش یافت

چرا شمار زنان شاغل و جویای کار در اروپا بیش از آمریکای شمالی است؟