جنایات داعش، محور گزارش سالانه سازمان دیده بان حقوق بشر

جنایات داعش، محور گزارش سالانه سازمان دیده بان حقوق بشر
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین به شرایط انسانی ناگوار مهاجران گریخته از مناطق تحت نفوذ داعش اشاره شده و وضعیت آنان وخیم گزارش شده است.

آگهی

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش جدید خود، گسترش دولت های اسلامی خودخوانده را خطری جدی برای حقوق بشر عنوان کرده است. در این گزارش که در ۶۵۶ صفحه و به زبان انگلیسی منتشر شده، این سازمان، نسبت به افزایش فعالیت گروههای اسلامگرا در کشورهایی نظیر سوریه، عراق و نیجریه هشدار داده است.

در گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین به شرایط انسانی ناگوار مهاجران گریخته از مناطق تحت نفوذ داعش اشاره شده و وضعیت آنان وخیم گزارش شده است.

خرید و فروش زنان و کودکان ایزدی در عراق توسط داعش و همچنین سربریدن گروگان ها، شکنجه، و آدم ربایی از میان اقلیت های مذهبی و قومی از دیگر جنایات گروه تروریستی داعش است که در گزارش این سازمان به آن اشاره شده است.

در این گزارش، شمار قربانیان تنها در عراق در سال ۲۰۱۴، نزدیک به ۱۲ هزار نفر اعم شده که از علل آن می توان به گسترش دامنۀ نفوذ گروه اسلامگرای داعش و همچنین حملات انتحاری مخالفان دولت در این کشور اشاره کرد. سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین در این گزارش به عوامل بوجودآورندۀ گروه تروریستی داعش پرداخته و به مواردی از جمله ناامنی در این کشور بعد از حملۀ آمریکا به عراق، بی تفاوتی کشورهای جهان به آنچه که در عراق و سوریه می گذرد، و همچنین گسترش فعالیت گروه های سلفی تحت حمایت برخی از کشورها اشاره کرده است. بموجب این سازمان، بیش از نهصد هزار نفر از شهروندان شهرهای عراق مجبور به ترک شهر خود و پناه بردن به اردوگاههای هم مرز یا شهرهای دیگر شده اند.

این سازمان از نیجریه نیز بعنوان یکی دیگر از قطبهای گسترش فعالیت اسلامگرایان و نقض حقوق بشر نام برده است. در این گزارش، گروه بوکوحرام، عامل جنایات مشابه از جمله قتل غیرنظامیان، اجبار کودکان به انجام حملات انتحاری، آدم ربایی و اسارت زنان و دختران معرفی شده و نسبت به قویتر شدن این گروه تروریستی هشدار داده شده است.

بحران در شرق اوکراین و شورش جدایی طلبان این کشور که قربانیان زیادی برجای گذاشته از دیگر موارد اشاره شده در بیست و پنجمین گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر است. بر اساس این گزارش، اوکراین طی سال گذشته، یکی از پر حادثه ترین سالهای بعد از استقلال را پشت سر گذاشته و این تنشها، تاثیر مستقیم بر وضعیت غیرنظامیان داشته است. مهاجرت خودخواسته یا اجباری ساکنان این منطقه، تخریب اماکن غیرنظامی و عمومی، کشته و مجروح شدن دست کم ۱۳ هزار نفر از نظامیان و غیرنظامیان، از تبعات این بحران گزارش شده است. سازمان دیده بان حقوق بشر در این گزارش اضافه کرده است که به نظر می رسد بحران مذکور ادامه یابد.

گزارش جدید سازمان دیده بان حقوق بشر بعد از بررسی و مطالعۀ وضعیت ۹۰ کشور در سراسر جهان منتشر شده است. در این گزارش، این سازمان بین المللی، نادیده گرفتن حقوق بشر را “اشتباهی بزرگ” از سوی برخی از کشورها عنوان و تاکید کرده است نقض حقوق بشر می تواند سلامت جامعه را بخطر بیاندازد. در بیست و پنجمین گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین به افزایش اعدام ها در دولت حسن روحانی، رییس جمهوری ایران اشاره شده و از دستگیری روزنامه نگاران و وبلاگ نویس ها انتقاد شده است.

در گزارش سالانۀ سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین به بی ثباتی سیاسی در افغانستان و تاثیر آن بر ضعیف شدن حقوق شهروندی و همچنین نقض حقوق زنان اشاره شده است. حمله به خبرنگاران نیز از دیگر مواردی است که در بررسی وضعیت حقوق بشر در افغانستان به آن اشاره شده است. در گزارش سالانۀ این سازمان، ۶۸ مورد حمله به روزنامه نگاران ثبت شده است که نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کندن سنگ‌فرش‌های محله خلافکاران در پایتخت دانمارک برای توقف خرید و فروش هروئين

گزارش جدید یوروپل منتشر شد؛ رمزگشایی از تهدیدآمیزترین شبکه‌های جرم و جنایت در اروپا

آدامس جویده شده معمای قتل یک زن جوان را پس از چهار دهه در آمریکا حل کرد