فیلم «نارنگی ها»؛ به جای جنگ نارنگی بکاریم!

فیلم «نارنگی ها»؛ به جای جنگ نارنگی بکاریم!
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نگاهی به فیلم «نارنگی ها»، ساخته مشترک استونی و گرجستان و یکی از آثار نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی.

آگهی

یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی هشتاد و هفتمین مراسم اسکار، ساخته مشترک گرجستان و استونی است و «نارنگی ها» (به انگلیسی Tangerines) نام دارد. این نخستین حضور استونی در اسکار به حساب می آید.

کارگردان فیلم، زازا اوروشاد، گرجی است و داستان دو مرد استونیایی را روایت می کند که تصمیم می گیرند در روستایی که در جریان جنگ آبخازیای گرجستان در سال ۱۹۹۲ متروکه شده، بمانند و قبل از بستن بار و زدن به جاده، نارنگی بکارند و یک بار دیگر سود حاصل از دسترنجشان را بچشند. اما بر خلاف میل، درگیر جنگ می شوند.

ایوو فلت، تهیه کننده فیلم، می گوید: «این فیلم پیش از هر چیز اثری انسانی و یک درام است. نشان می دهد چطور می شود در شرایط دشوار همچنان انسان ماند. جنگ فقط در پس زمینه قرار دارد. ما از جنگ آبخازیا در سال ۱۹۹۲ حرف می زنیم اما این اتفاقات ممکن است در هر جنگی رخ دهند.»

درام داستان از جایی اوج می گیرد که دو سرباز زخمی از دو جبهه در خانه استونیایی ها پناه می گیرند. یک چچنی به نام احمد و یک گرجی به نام نیکو.

«نارنگی ها» در چندین جشنواره بین المللی به نمایش درآمده و نامزد دریافت گلدن گلوب نیز بوده است. برای ایوو فلت، تهیه کننده «نارنگی ها»، صرف نامزدی فیلم در اسکار برای سینمای استونی یک پیروزی است.

ایوو فلت، تهیه کننده فیلم، می گوید: «رقابت در اسکار بسیار بسیار سنگین است. امسال پنج فیلم خیلی خیلی قوی هستند و ما خوشبختانه در میانشان قرار داریم و به نظرم شانس هم داریم.»

«نارنگی ها» در گرجستان فیلم برداری شده و بازیگرانی از استونی و گرجستان در آن نقش آفرینی می کنند.

در اسکار امسال این فیلم با آثاری چون «آیدا» از لهستان، «لِویاتان» از روسیه، «تیمبوکتو» از موریتانی و «قصه های وحشی» از آرژانتین رقابت می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد